Referat for Byrådet møde den 01. marts 2021
420. Tvist mellem Civica og to afdelinger om budgettet for 2021
Sagsnummer: 2021-000570
Sagsbehandler: Lone Damgaard
Præsentation
Boligforeningen Civica har indbragt en budgettvist med to afdelinger til administrativ afgørelse hos Byrådet. Baggrunden for tvisten er modstand mod ny model for administrationsbidrag i Civica. En model som er i overensstemmelse med lovgivningen.
Forvaltningen foreslår
- at afdelingsbudgettet for afd. 109 godkendes
- at afdelingsbudgettet for afd. 129 godkendes
Sagsbeskrivelse
I afd. 109 Svalevej og i afd. 129 Teglgårdshaven har beboerne på deres afdelingsmøder forkastet de fremlagte budgetter for 2021 fra Boligforeningen Civica. En sådan tvist skal derfor forelægges Byrådet til afgørelse jf. almenboliglovens §42.
Baggrunden for, at beboerne ikke ville godkende budgetterne, er fordi, at Civica har indført en ændring i administrationsbidragsmodellen i boligorganisationen. Modstanden mod den nye model for administrationsbidrag fremgår af vedhæftet indkomne to høringssvar.
Organisationsbestyrelsen i Civica har besluttet at omlægge administrationsbidraget i boligforeningen, hvilket Civica har lovhjemmel til at gøre. Frem til 2020 blev administrationsbidraget opgjort som et bidrag pr. lejemålsenhed samt opkrævning for diverse tillægsydelser jf. driftsbekendtgørelsen §32 stk. 2
Fra 2021 er administrationsbidraget omlagt, således at der først opkræves et bidrag pr. afdeling og derefter et bidrag pr. lejemålsenhed samt diverse tillægsydelser jf. driftsbekendtgørelsens §32 stk. 3. Organisationsbestyrelsen har besluttet, at det faste bidrag indfases med 6.000 kr. årligt indtil det udgør 30.000 kr. i 2025. Civicas baggrund for omlægningen er at synliggøre den reelle udgift, der som standard er til udarbejdelse af, regnskab, budget, regnskabsindberetning og revision m.m. i en afdeling uanset antallet boligenheder.
Overordnet set medfører den nye model for administrationsbidrag i Civica ikke, at der opkræves et højere samlet administrationsbidrag altså, at der bliver opkrævet samlet flere penge fra beboerne til administration, men der alene tale om en omfordeling betalingen af bidraget. Efter Civicas opfattelse betyder det nu, at boligafdelingen med den nye model kommer til at betale de faktiske udgifter for den ydelse de modtager.
Herudover er den almene boligsektor underlagt en målsætning om fortsat at have fokus på effektivisering. En aftale der er indgået med den almene boligsektor, KL og Boligministeriet. Og som følge heraf er Civica løbende inde og se på effektiviseringspotentialer.
Af høringssvarene fremgår det, at der er en utilfredshed med, at administrationsbidraget tilgodeser store afdelinger kontra små afdelinger i og med, at det faste bidrag bliver det samme i alle Civicas afdelinger uanset antal boligenheder. Og det er det der er tvisten mellem Civica og de to afdelinger, og dermed grunden til at afdelingsbudgetterne er forkastet.
Der er 12 boligenheder i afd. 129 og 20 boligenheder i afd. 109. Civica har i alt 131 afdelinger på fyn, hvoraf de 22 afdelinger er beliggende i Middelfart Kommune.
Civicas fremlagte budget for 2021 medfører en samlet huslejestigning på 0,92% i afd. 109 i 2021 og en huslejestigning på 2,55% i afd. 129 Teglgårdshaven. Da dette ikke er sket fra årets begyndelse, vil det betyde en større opkrævning i huslejen i de resterende måneder af 2021, hvis Byrådet vælger, at afdelingsbudgetterne godkendes.
Økonomi
Høring
Afdeling 109 og 129 er blevet partshørt.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt af et flertal (24).
Paw Nielsen undlod at stemme.
Behandlingsplan
Paw Nielsen undlod at stemme.
Bilag
421. Ekspropriationsbeslutning for erhvervelse af jord til udvidelse af Abelonelundvej
Sagsnummer: 2020-009757
Sagsbehandler: Kenneth Hermansen
Præsentation
Ekspropriationsprocessen for udvidelse af Abelonelundvej genoptages efter afholdte åstedsforretninger.
Forvaltningen foreslår
- At der træffes beslutning om ekspropriation af de fornødne arealer iht. til protokoller fra åstedsforretningerne godkendes af Byrådet.
Beslutningen træffes på baggrund af bestemmelserne i lov om offentlige veje, Bekendtgørelse nr. 1520 af 27.12.2014 med senere ændringer, kapitel 10.
Ekspropriationerne vedrører ejendommene med matr.nr. 5f, 6n, 6y, 6z, 6æ, 6ae, 6ah, 8a, 8e, 8r, 8g, 8i, 8p, 8bi, 8ff, 34b, 34d og 34e Røjle By, Strib-Røjleskov samt matr.nr. 3ac, 3ak, 3bk, 3bt, 3bu 9ab Røjle By, Vejlby.
Sagsbeskrivelse
Efter de afholdte åstedsforretninger genoptages sagen til endelig beslutning om ekspropriation.
I forhold til det sidst fremlagte projekt er der sket følgende ændringer:
Lb. nr.: 10 - Den påtænkte oversigtsservitut fjernes.
Lb. nr.: 12 - Udgår af ekspropriationen, da der er jordvarmeanlæg tæt på det påtænkte arbejdsareal.
Lb. nr.: 22 - Her fjernes den påtænkte oversigtsservitut, da indkørslen til Brogården fremover kun anvendes til vareindlevering.
På åstedsforretningerne og i den efterfølgende periode er der kommet følgende bemærkninger:
- Størsteparten af lodsejerne har fremsat ønske om trafikdæmpende foranstaltninger, da hastigheden allerede i dag skønnes at være over det tilladte.
Forvaltningens bemærkninger: Der indarbejdes hastighedsdæmpende foranstaltninger i form af pudebump og/eller hævet flade på strækningen, under forudsætning af dette kan godkendes hos Fyns Politi.
- Bekymring om gene fra vejbelysningen.
Forvaltningens bemærkninger: Der opsættes en vejbelysning med en højde på 6 m og med en indbyrdes afstand på 40 meter. De valgte armaturer er LED og retningsbestemte, så de primært oplyser vej og cykelsti. Placeringen vil blive vurderet i forhold til beboelse, så de generer mindst muligt.
- Spørgsmål omkring stitype og placering af sti
Forvaltningens bemærkninger: Projektet var oprindeligt tænkt som en dobbeltrettet fællessti i nordlig side. I samarbejde med Rambøll er det vurderet at enkeltrettet cykelstier giver den bedste trafiksikkerhed ved tilslutning af sideveje og antallet af krydsende cyklister nedsættes.
Den samlede tracering er bundet af den eksist. centerlinje ved tilslutningerne i øst og vest. Hvis vejen bliver rykket længere mod syd, for at begrænse indgrebet i de nordligt liggende haver, vil det give væsentligt dårligere oversigtsforhold ved Højskolevej, og der skal pålægges store oversigtsservitutter på de sydligt liggende ejendomme.
Hvis vejen først forlægges mod syd efter strækningen ved Brogråden, vil der komme ekstra forsætninger i vejen som vil resultere i en dårlig kørselsdynamik.
Ud over dette er der indkommet vedlagte indsigelser fra Lb. nr. 7 og Lb. nr. 9
Økonomi
Der blev på åstedsforretninger fremsat forslag til forligstilbud.
Erstatningsbeløb dækkes af det beløb, som er afsat i budget.
Udgifterne til det trafiksaneringen kan indeholdes indenfor budgettet.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtiget.
Klima & bæredygtighed
Projektet vil forbedre forholdene for fodgængere og cyklister, så det vil medvirke til at flere vil vælge gåben og cyklen frem for bilen.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
422. Velfærdsaftale - proces og organisering
Sagsnummer: 2020-015310
Sagsbehandler: Monika Hedelund
Præsentation
Foreløbigt kommissorium i forbindelse med velfærdsaftalen blev præsenteret for Økonomiudvalget på møde d. 26. januar, hvor det blev besluttet, at forvaltningen skulle bearbejde foreliggende udkast til møde i februar.
Forvaltningen foreslår
- at udkast til kommissorium godkendes
Sagsbeskrivelse
Bearbejdet kommissorium i forhold til velfærdsaftalen foreligger nu, dette kan ses under bilag. Hertil er foreløbig procesplan og diagram over mulig organisering vedlagt, disse er inkluderet i det samlede kommissorium. Der skal fortsat gøres opmærksom på, at der stadig afventes tilbagemeldinger på en del væsentlige detailspørgsmål fra de implicerede ministerier, f.eks. i forhold til nærmere definition af målgruppen m.v.
Der gøres yderligere opmærksom på, at Sten Kock-Hansen pr. 15. februar er ansat som programchef.
Link til velfærdsaftaleteksten kan ses i kommissorium.
Økonomi
Der gives fra statslig side ingen ekstra bevillinger i forbindelse med velfærdsaftalerne.
Sten Kock-Hansen er ansat som programchef med virkning fra d. 15. februar.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Repræsentant for de faglige organisationer indgår i velfærdspanelet.
Anbefales overfor Byrådet.
Paw Nielsen deltog i sagens behandling.
Bilag
423. Bevilling til Højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand - Vest for Storåen
Sagsnummer: 2020-003434
Sagsbehandler: Peter Hyldegaard
Præsentation
Miljø- og Energiudvalget godkendte på mødet den 7. oktober, at Miljø- og Energiudvalget iværksætter detailprojektering af højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand – Vest for Storåen.
Der søges derfor om en anlægsbevilling til finansiering af projektet.
Forvaltningen foreslår
- At der på Miljø- og Energiudvalgets område under politikområdet Natur og Miljø gives en anlægsbevilling med dertil hørende frigivet rådighedsbeløb på 3,018 mio. kr. til ”Højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand – Vest for Storåen. Anlægsbevillingen finansieres via indbetalingerne fra de berørte Lodsejere over en tidsperiode på maksimalt 20 år.
- Der gives en indtægtsanlægsbevilling og med dertil hørende frigivet rådighedsbeløb på 0,150 mio. kr. pr. år i en 20 årig periode med opstart i 2022.
Sagsbeskrivelse
Miljø- og Energiudvalget godkendte på mødet den 7. oktober, at Miljø- og Energiudvalget i medfør af Kystbeskyttelseslovens § 2a træffer afgørelse om, at fremme sagen om etablering af højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand - Vest for Storåen.
Desuden blev det godkendt, at forvaltningen iværksætter detailprojektering af højvandsbeskyttelsen, og at myndighedsarbejdet med henblik på godkendelse af projektet i henhold til lovgivningen igangsættes.
Hjemlen til projektets gennemførelse er Lov om kystbeskyttelse m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 705 af 29. maj 2020.
Der er vedlagt et udkast til principper for udgiftsfordeling af anlægsomkostningerne mellem lodsejerne. De øvrige udgifter til forundersøgelse, rådgivning og projektering m.m. fordeles efter samme principper. Lodsejerne tilbagebetaler udgiften over en 20 årig periode regnet fra projektets gennemførelse.
I henhold til Kystbeskyttelseslovens § 1a kan Byrådet pålægge ejere af fast ejendom, som opnår en beskyttelse eller anden fordel ved foranstaltningen, en bidragspligt. Det enkelte bidrags størrelse fastsættes af Byrådet. Bidragene tillægges udpantningsret. For bidragene har Middelfart Kommune pante- og fortrinsret i ejendommen som for kommunale ejendomsskatter.
Den endelige udgiftsfordeling mellem lodsejerne samt forslag til betalingsplan over en 20-årig periode vil blive forelagt til godkendelse i Miljø- og Energiudvalget ud fra en forventning om at der er indtægter på cirka 0,150 mio. kr. årligt i en 20 årig periode fra 2022.
Økonomi
Der er tale om et projekt med en anslået samlet udgift på 3,018 mio. kr.
Ved gennemførelse af projektet vil de samlede udgifter jf. Kystbeskyttelseslovens § 9 kunne fordeles blandt de grundejere, der opnår beskyttelse eller anden fordel i øvrigt ved projektet. På den lange bane finansieres projektet derfor af lodsejerne.
Ud over selve anlægsentreprisen skal der tillægges udgifter til forundersøgelsen på 189.000 kr., samt udgifter til detailprojektering, udbudsmateriale og tilsyn. Udgiften på 189.000 kr. til forundersøgelse er forlods afholdt af Middelfart Kommune.
Forvaltningen har netop modtaget tilbud på udarbejdelse af detailprojekt og udbudsmateriale på 328.000 kr. Endelig er udgifterne til tilsyn med anlægsarbejdet anslået til 50.000 kr.
Den samlede udgift som Middelfart Kommune skal afholde til projektet for højvandsbeskyttelse ved Varbjerg strand – Vest for Storåen, er således:
Detailprojekt og udbudsmateriale: 328.000 kr.
Anlægsentreprise: 2.640.000 kr.
Tilsyn med anlægsarbejdet: 50.000 kr.
I alt eksklusiv moms: 3.018.000 kr.
Der søges om en anlægsbevilling med dertil hørende frigivet rådighedsbeløb på 3,018 mio. kr. til Højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand – Vest for Storåen. Projektet finansieres på den lange bane af lodsejerne, som over en periode på 20 år fra projektets gennemførelse tilbagebetaler udgiften. Ligeledes søges der om en indtægtsanlægsbevilling og med dertil hørende frigivet rådighedsbeløb på 0,150 mio. kr. pr. år i en 20 årig periode med opstart i 2022.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Den forventede vandstandsstigning som følge af klimaforandringer vil øge behovet for at etablere højvandsbeskyttelse.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
424. Endelig vedtagelse af lokalplan 184 og tilhørende kommuneplantillæg nr. 8 – Campingplads på Svinø
Sagsnummer: 2017-015685
Sagsbehandler: Jacob Kloch
Præsentation
Lokalplan 184 og kommuneplantillæg nr. 8 – udvidelse af eksisterende campingplads på Svinø. Udvalget skal træffe beslutning om planforslagene skal endelig vedtages, med de ændringer som høringssvarene har givet anledning til jf. hvidbog og ændringsoversigt.
Forvaltningen foreslår
- At lokalplan 184 og Kommuneplantillæg nr. 8 godkendes endeligt, med de ændringer som er beskrevet i ændringsoversigten.
Sagsbeskrivelse
Naturistcamping på Fjordvej, Svinø, har eksisteret i mere end 50 år og hidtil været reguleret på baggrund af en kommuneplanramme og individuelle landzonetilladelser. Campingpladsen har hidtil været på ca. 75 enheder og ønsker at udvide og udvikle den eksisterende campingplads, herunder skabe mulighed for yderligere enheder. Der bliver med lokalplanen givet mulighed for udvidelse af eksisterende campingplads op til 100 enheder. Udvidelsen sker ved at inddrage markareal nord for den eksisterende campingplads.
Campingpladsen er beliggende indenfor strandbeskyttelseslinjen, i landzone og indenfor Natura2000-område, hvorfor planlægning af arealet vil skulle ske under hensyntagen til det.
Udvidelse af campingpladsen vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens intentioner om udvikling af turismen i kommunen. Kystdirektoratet har i tidligere skrivelse til campingpladsen meddelt at udvidelse med arealet nord for campingpladsen og den efterfølgende udvidelse af campingenheder kan forventes i forhold til strandbeskyttelseslinjen, såfremt Middelfart Kommune kan godkende det.
Udvidelse af campingpladsen mod nord virker naturligt i forhold til den eksisterende campingplads, dog vil campingpladsen blive direkte nabo til et sommerhus. Det er derfor vigtigt at den gamle Kystbeskyttelseslinje ca. 100 m fra kysten ikke overskrides. Kystdirektoratet har tilkendegivet at der kun må beplantes i mindre omfang og ikke noget der minder om hegn og hæk. Uanset retningen af udvidelsen af campingpladsen vil det ske indenfor strandbeskyttelseslinjen og Natura2000, hvorfor der er redegjort for eventuel påvirkning til disse.
Planforslag er screenet i henhold til lov om miljøvurdering. Det er vurderet, at udarbejdelse af miljøvurdering ikke er påkrævet. Afgørelse herom offentliggøres samtidig med offentliggørelse af planforslag.
Kort fra lokalplan forslag 184
Kort til lokalplan 184, endelig vedtagelse
Økonomi
Ingen.
Høring
Lokalplan 184 med tilhørende kommuneplantillæg har været i offentlig høring i perioden 15. januar til 11. marts 2020. I perioden er der indkommet 3 høringssvar. 17. april efter høringsperiodens udløb indkom endnu et høringssvar som henledte opmærksomheden på at den beskrevne 100 meter linje var indtegnet forkert og derfor er den også behandlet i hvidbogen som er vedlagt som bilag til sagsfremstillingen.
Klima & bæredygtighed
Området er beliggende fra kote 5 til 12 skrånende mod vandet, hvorfor der ikke forventes vandproblemer for området. Lokalplanen giver kun mulighed for meget begrænset byggeri og befæstet areal, hvorfor forholdene ikke forventes ændret med lokalplanlægningen. Regnvand håndteres lokalt.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anja Reilev deltog ikke i sagen behandling.
Bilag
LP184_Lillebælt Naturistcamping END 2 feb 2021.pdf
END KOMMUNEPLANTILLÆG nr 21 LP Naturistcamping 2 feb 2021.pdf
Hvidbog høringssvar Naturistcamping Fjordvej. Lokalplan 184. 27.01.docx
Indsigelse mod lokalplan nr. 184
Fjordvej 74 plantet hæk på landbrugsjord uden dispensation
Fuldmagt til Gert Johansson fra Fjordvej 72, 5500 Middelfart
LP 184 Campingplads Svinø forslag ikke på plads 7.3.2020
19-02905 mail fra KYST til Jacob Klock disp. udløb den 6.2.2020
Indsigelse mod lokalplan nr. 184 og kommune plantillæg nr. 8
Indsigelse til lokalplan Nr 184
Høringssvar 2. B Bilag 2 Afslag på bebyggelse på svinø
SV_ Indsigelse til Lokalplan nr. 184.
Indsigelse mod lokalplan nr. 184
Høringssvar 4. A, bilag campingvogne og autocamper indenfor 100m
Høringssvar 4. A bilag lyseblå linje for 100m strandneskyttelseslinjen
Høringssvar 4. A bilag terrasser og affald 3.4.2020
Høringssvar 4. A bilag med terrasser og affald
425. Endelig vedtagelse af Lokalplan nr. 197 og kommuneplantillæg nr. 16 for et solcelleanlæg på Vanghavevej vest for Nr. Aaby
Sagsnummer: 2019-005195
Sagsbehandler: Kathrine Bruvik Kristensen
Præsentation
Udvalget skal træffe beslutning om planforslaget og kommuneplantillægget skal endeligt vedtages.
Forvaltningen foreslår
- At lokalplan nr. 197 og kommuneplantillæg nr. 16 godkendes endeligt, med de ændringer som er beskrevet i vedlagte hvidbog.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har modtaget ansøgning om etablering af et jordbaseret solcelleanlæg på ca. 25 ha ved Vanghavevej, Nørre Aaby. På baggrund af ansøgningen besluttede Økonomiudvalget den 30. april 2019 at igangsætte planlægningen for området.
Planforslaget omfatter et område på ca. 25 ha syd for Motorvejen ud for Roerslev, som i dag anvendes til intensiv landbrugsdrift. Planforslaget er udarbejdet med henblik på, at skabe mulighed for etablering af en ca. 20 MW solcellepark til el-produktion og med afskærmende beplantningsbælter.
Området er i dag præget af intensivt drevne åbne marker. Med etableringen af en solcellepark vil der i en periode være fuld indsigt til solcelleparken, indtil det planlagte beplantningsbælte er fuldt dækkende efter en kort årrække.
Ved etableringen af solcelleanlægget vil de intensivt dyrkede landbrugsarealer erstattes med en CO2 neutral energikilde.
Projektområdet er ikke omfattet af de eksisterende kommuneplanrammer, hvorfor der også er udarbejdet et kommuneplantillæg.
Økonomi
Ingen.
Høring
Lokalplan 197 og kommuneplan tillæg nr. 16 har i perioden 1. april -27. maj 2020 været i 8 ugers offentlig høring. Der er i perioden indkommet 6 hørringssvar.
Grundet fysisk regulering af det eksisterende terræn indenfor lokalplanområdet i sommeren 2020, har forvaltningen vurderet, at det var nødvendigt at afholde yderligere fire ugers høring i perioden 7. oktober – 4. november 2020 for lokalplan nr. 197. I denne periode er der indkommet tre høringssvar, hvoraf to af parterne er gengangere fra 1. høringsperiode.
Flere af høringsparterne giver udtryk for, at projektet vil få store konsekvenser for de landskabelige omgivelser herunder høringsparternes udsigt/udsyn fra deres bolig. Der frygtes i den forbindelse for faldende huspriser og flere af høringsparterne ønsker, at der tages stilling til økonomisk kompensation.
Det økonomiske aspekt er en privatretlig sag mellem parterne og bygherre, hvorfor det ikke har medført ændringer i planen.
Derudover har høringsparterne udtryk ønske om en vis afstand til solcelleanlægget fra deres ejendom. Dette ønske foreslår forvaltningen imødekommes.
Klima & bæredygtighed
Med forslag til lokalplan og kommuneplantillæg vil et intensivt drevet landbrugsareal overgå til co2 neutral energiproduktion med en årlig produktion på ca. 20 MW. Projektet vil bidrage til indfrielsen af Middelfart Kommunes målsætninger om 40% CO2-reduktion inden 2020.
Samtidig vil arealet overgå fra intensiv kornproduktion til fåreafgræsning, ligesom der vil blive etableret et hegn/bevoksning rundt om arealet. Disse tiltag vil forbedre CO2 regnskabet og på sigt kunne lagre CO2.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
426. Endelig vedtagelse af lokalplan 203 og kommuneplantillæg 18 - Ny daginstitution ved Hyllehøjskolen
Sagsnummer: 2020-006068
Sagsbehandler: Sarah Jordt
Præsentation
Endelig vedtagelse af lokalplan 203 og kommuneplantillæg 18 for en ny daginstitution ved Hyllehøjskolen i Middelfart.
Udvalget skal træffe beslutning om planforslaget og kommuneplantillægget skal vedtages endeligt
Forvaltningen foreslår
- At lokalplan 203 og kommuneplantillæg 18 godkendes endeligt.
Sagsbeskrivelse
Økonomiudvalget godkendte i slutningen af maj 2020, at igangsætte planlægningen for en ny daginstitution ved Hyllehøjskolen i Middelfart.
Daginstitutionen skal ligge nord for skolen og erstatter nogle få af skolens eksisterende bygninger. Institutionen får vejadgang fra en ny overkørsel fra Hyllehøjvej. Planen er lavet meget bred så den kan favne flere forskellige muligheder. Der er ikke noget specifikt projekt planlagt lige nu.
Planen åbner også op for at skolen og hallen på sigt har muligheden for at udvide, men det er samtidigt sikret at de fortsætter i samme arkitektoniske stil.
Bebyggelsesprocenten for grunden er 40%., hvilket er i overensstemmelse med gældende kommuneplanramme.
Kommuneplantillægget gør det muligt at bygge i 2 etager i stedet for de nuværende 1 etage.
Herunder ses lokalplanområdet med byggefelter.
Økonomi
Ingen.
Høring
Lokalplan 203 og kommuneplantillæg 18 har været i offentlig høring i 4 uger fra d. 11. november 2020 - 11. december 2020.
Der indkom 2 høringssvar i offentlighedsfasen. De to høringssvar er fra Handicaprådet og Ældrerådet. Handicaprådet vil blot pointere vigtigheden i, at bygninger og udendørsarealer lever op til tilgængelighedskravene. Ældrerådet er tilfreds med at der kan bygges i to plan da dette passer godt ind i nærområdet. De er også fortalere for den ekstra adgangsvej fra Hyllehøjvej.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Kommune har som bygherre af institutionen ønsket om at bygge så bæredygtigt som muligt indenfor budgettets rammer.
Vi har i lokalplanen desværre ikke mulighed for at stille krav når det gælder byggematerialers bæredygtighed. Vi kan i lokalplanen heller ikke stille krav til om det er lokale materialer eller genbrugsmaterialer, der anvendes. Der er ingen hjemmel til det i gældende planlov.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
427. Endelig vedtagelse af lokalplan 204 og kommuneplantillæg nr. 20 for tæt-lav boliger på Teglværksgrunden i Ejby
Sagsnummer: 2019-014788
Sagsbehandler: Laila Wyke
Præsentation
Endelig vedtagelse af lokalplan 204 og kommuneplantillæg nr. 20 for 29 tæt-lav boliger på Teglværksgrunden i Ejby. Udvalget skal træffe beslutning om endelig vedtagelse.
Forvaltningen foreslår
- at lokalplan 204 vedtages endeligt uden ændringer
Sagsbeskrivelse
Lokalplan 204 udlægger den tidligere teglværksgrund i Ejby til 29 tæt-lav boliger. Bebyggelsen får vejadgang via eksisterende overkørsel fra Algade.
Til venstre ses områdets beliggenhed i forhold til det øvrige Ejby, og til højre ses illustrationsplanen fra lokalplanen.
Lokalplanområdet udgør samlet ca. 14300 kvm.
Det gamle teglværk er nedrevet, og der lokalplanlægges for 29 boliger som tæt-lavt byggeri i varierende størrelser fra 85-125 kvm. Bebyggelsesprocenten fastsættes til 40%, bebyggelse i maks. 8,5 m højde og 1 etage. Taghældning fastsættes til højst 25 grader. Ved udstykning er mindste grundstørrelse sat til 400 kvm.
Ejendommen er for nuværende omfattet dels af Lokalplan E14 fra 1979, der udlægger området til erhvervsområde, og dels af Lokalplan E105, der omhandler centerbebyggelsen. Området er tilsvarende i kommuneplanen udpeget til henholdsvis erhvervsområde og centerområde.
Med vedtagelsen af lokalplan 204 og kommuneplantillæg nr. 20 ændres udpegningen til boligområde.
Der er udført screening for området med konklusion om, at der ikke er behov for miljøvurdering.
Økonomi
Ingen
Høring
Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring fra den 16. december 2020 til den 18. januar 2021. Der er indkommet 4 høringssvar.
BaneDanmark havde ingen bemærkninger.
Ældrerådet noterer sig den gode beliggenhed i forhold til indkøbs- og transportmuligheder, og anbefaler lokalplanforslaget.
Handicaprådet henleder opmærksomheden på brug af universelt design, som f.eks. dørhåndtag, således alle kan bo i boligerne. Og peger desuden på niveaufri adgang. I forbindelse med byggesagsbehandlingen tages stilling til tilgængelighed.
Nærmeste nabo ved indkørslen til området har svaret med ønske om klar afgrænsning, som f.eks. kantsten lang hæk til deres ejendom, samt har gjort opmærksom på støjudfordringer ved langvarigt byggearbejde så tæt på eksisterende boliger. Støjforhold varetages af miljølovgivningen.
Klima & bæredygtighed
Byggeriet ønskes opført med traditionelle konstruktioner, og der indarbejdes derfor ikke særlige bæredygtighedsløsninger.
Området er i spildevandsplanen fælleskloakeret, og der er derfor som udgangspunkt mulighed for at tilslutte både spildevand samt tag- og overfladevand til kloaknettet.
I teglværkets tid har grunden været befæstet på 60 til 70% af arealet. For boliger vil kravet være højst 30%. Så projektet vil medføre en reduktion i befæstelsesgraden, og dermed reduceret eller forsinket tilledelse af regnvand til kloaksystemet.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
428. Godkendelse af udbygningsaftale vedr. infrastruktur i forbindelse med forslag til lokalplan 205, Hotel ved Teglgårdsvej i Middelfart
Sagsnummer: 2021-002850
Sagsbehandler: Gitte Jensen
Præsentation
I forbindelse med lokalplanlægning for hotel Sixtus ved Teglgårdsvej i Middelfart er der på grundejers anmodning indgået en udbygningsaftale om infrastruktur mellem Middelfart Kommune og grundejer i henhold til planlovens § 21 b stk. 2 og stk. 3.
Forvaltningen foreslår
-
At udbygningsaftalen godkendes
Sagsbeskrivelse
Udbygningsaftalen skal sikre, at der etableres trafiksikre til- og frakørselsforhold for hotel og konferencecenteret, som den ny planlægning skal muliggøre udvidelse af. Det skal ske ved, at de to eksisterende trafikchikaner uden for ejendommen fjernes og erstattes af en ny trafikchikane på Teglgårdsvej i form af en hævet flade ved indkørslen fra hotellet.
Alle udgifter, der er nødvendige for projektets realisering omfattet i udbygningsaftalen, skal afholdes af grundejer. Ejeren skal, inden ny bebyggelse i lokalplanområdet ibrugtages, anlægge vejchikane i form af den hævede flade i henhold aftalens indhold.
Middelfart Kommune er indforstået med, at anlægget udføres af grundejer på kommunalt ejet vejareal efter et projekt, som er godkendt af vejmyndigheden ved Middelfart Kommune. Når anlægget er færdigetableret og godkendt af kommunen, overtages det vederlagsfrit af kommunen. Kommunen forestår herefter den fremtidige drift og vedligeholdelse af dette anlæg.
Aftalen er fra både ejers og kommunens side betinget af byrådets godkendelse af aftalen og af byrådets endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 205. Hvis der opstår forhold, der forhindrer planens realisering, er ejeren af arealet ikke forpligtet til at etablere anlægget.
Underskrevet udbygningsaftale er vedlagt sagen som bilag.
Økonomi
Ingen budgetmæssige konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen
Beslutning
Godkendt med Økonomiudvalgets anbefalinger.
Behandlingsplan
Anbefales.
Den hævede flade skal udføres støjsvagt.
Morten Weiss-Pedersen og Kaj Johansen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
429. Forslag til lokalplan 205 - Hotel ved Teglgårdsvej, Middelfart og Kommuneplantillæg 22
Sagsnummer: 2021-003017
Sagsbehandler: Gitte Jensen
Præsentation
Forslag til kommuneplantillæg nr. 22 og forslag til lokalplan nr. 205 for hotel ved Teglgårdsvej i Middelfart, er udarbejdet for at muliggøre ny bebyggelse i tilknytning til eksisterende hotelvirksomhed. Planforslag fastlægger samtidigt lokalplanområdet, således at det fremefter er kategoriseret som lettere erhvervsformål i form af hotel-, konference- og restaurationsvirksomhed samt tilknyttede funktioner. Det er den faktiske og lovlige anvendelse der er på det nuværende Hotel Sixtus
Planforslag fremlægges med henblik på, at de sendes i offentlig høring.
Høringssvar indkommet i forhøringen samt forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse af disse høringssvar fremgår i bilag med hvidbog.Forvaltningen foreslår
-
At forslag til kommuneplantillæg 22 godkendes og sendes i 8 ugers offentlig høring.
-
At forslag til lokalplan 205 godkendes og sendes i 8 ugers offentlig høring.
-
At der i forbindelse med den offentlig høring afholdes digitale dialogmøder med de nærmeste naboer, og dem der har indgivet høringssvar i forbindelse med idehøringen.
-
At forslag til besvarelser af høringssvar indkommet i forhøring, som beskrevet i hvidbog, godkendes.
Sagsbeskrivelse
Baggrund:
Økonomiudvalget vedtog i september 2016, at i gangsætte planlægningen for udvidelse af hotel Sixtus ved Teglgårdsvej i Middelfart. Planarbejdet blev stillet i bero i en længere periode på grund af naboklager vedrørende støj. I den forbindelse blev der i 2019 meddelt et påbud til Hotel Sixtus.
Økonomiudvalget vedtog den 25. juni 2020 at igangsætte planlægningen på ny for det pågældende område på baggrund af henvendelse fra Hotel Sixtus med ønsket om udvidelse. Hotel Sixtus, der ligger ved Teglgårdsvej i Middelfart, ønsker at udvide deres overnatningsfaciliteter samt mødelokaler.
Forslag til lokalplan
Formålet med lokalplanen er, at fastlægge områdets anvendelse til lettere erhvervsformål i form af hotel-, konference- og restaurationsvirksomhed samt tilknyttede funktioner. Med lokalplanen muliggøres hotellets udvidelse til den ønskede kapacitet. Der gives mulighed for en bebyggelsesprocent på 45 i lokalplanområdet som helhed.
Hotel Sixtus’ ønske om udvidelse omfatter en tilbygning til den eksisterende bevaringsværdige hovedbygning, der skal udvide hotellets kapacitet med ekstra møde- og konferencelokale. Projektet indeholder også opførelse af to nye fritliggende anneksbygninger med værelser mod Teglgårdsvej. Hotellet ønsker derudover mulighed for mindre tilbygninger som nyt indgangsparti til hovedbygning, pavillon i haven samt ombygning af eksisterende garage til kontor, der skal understøtte hotellets drift.
Lokalplanforslaget sikrer, at ny bebyggelse opføres under hensyntagen til placeringen i kystlandskabet, og at de bygningsmæssige bevaringsinteresser i området sikres. Der er i planprocessen blandt andet redegjort for relevante forhold som støj, parkering og arkitektur.
Hotel Sixtus’ hovedbygning er registreret med høj bevaringsværdi (Save-værdi 3), og der er med lokalplanforslag sikret, at bygningen ikke må ikke nedrives, ombygges eller på anden måde ændres uden forudgående godkendelse fra kommunen.
Bestemmelser i lokalplanforslaget sikrer, at konferencesalen skal udføres med store og lette glasfacader mod det indre gårdrum og mod Fænøsund og dermed kan ses som en moderne fortolkning af et orangeri, der er en velkendt typologi i historiske herregårds- og kulturmiljøer.
De to ny anneksbygninger langs Teglgårdsvej udføres som rektangulære længehuse i op til 2 etager med pudset eller vandskuret facade samt traditionelle frontgavle og symmetriske ligesidede saddeltage med tegl. Dog regulerer bestemmelser facadehøjderne, således bygningerne visuelt fremstår som 1½ etages bygninger. Dvs. at bygningshøjden maksimalt må være 8,5 meter og facadehøjden til tagfod må maksimalt være 4 meter højt målt fra terræn. De to nye anneksbygninger mod Teglgårdsvej giver således et arkitektoniske udtryk, der har et tydeligt slægtskab til Villa Louise og den gamle hovedbygning, dog med et mere enkelt og nutidigt udtryk. Anneksbygningerne indpasser sig ift. hovedbygningen samt orienterer sig mod vejen og spiller sammen med gadeforløbet, eksisterende typologi og karakter i området.
Forslag til lokalplan er screenet efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Det er vurderet, at der ikke skal udarbejdes en egentlig miljøvurdering. Afgørelsen vil blive offentliggjort samtidig med lokalplanforslaget.
Forslag til kommuneplantillæg:
Der er udarbejdet forslag til kommuneplantillæg nr. 22 for området med det formål, at udlægge et nyt rammeområde E.01.23 ”Hotel ved Teglgårdsvej” til erhvervsområde for hotel-, konference og restaurationsvirksomhed. Afgrænsningen af eksisterende rammeområde B.01.03 med boligformål reduceres tilsvarende.
Forhøring:
Det vedhæftede bilag med hvidbog indeholder høringssvar indkommet i offentlig høring i 6 uger fra den 2. juli 2020 til d. 13. august 2020. Der er tale om en indkaldelse af idéer til ændringer i kommuneplanen i området ved Hotel Sixtus i den sydlige del af Middelfart. Forhøringen blev foretaget med henblik på forslag til at udpege et nyt rammeområde i kommuneplanen til erhvervsformål.
Der er registreret i alt 14 høringssvar inden for høringsperioden:
-
Bestyrelsen for foreningen Teglgårdens Venner
-
Handicaprådet
-
12 høringssvar fra borgere
Forvaltningen har som en del af planprocessen forholdt sig til de indkomne høringssvar, og flere af disse forhold og hensyn har indgået i udarbejdelsen af planforslag. Forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse af høringssvar er med afsæt i de konkrete planforslag, der er udarbejdet efter forhøringen.
Se vedhæftede hvidbog med høringsvar, hvor også forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse fremgår.
Økonomi
Der henvises til dagordenspunktet for udbygningsaftale.
Høring
Forslag til kommuneplantillæg nr. 22 og forslag til lokalplan nr. 205 sendes i 8 ugers offentlig høring.
Forvaltningen foreslår, at der i forbindelse med den offentlig høring afholdes digitale dialogmøder med de nærmeste naboer, og dem der har indgivet høringssvar i forbindelse med idehøringen.Klima & bæredygtighed
Der gives i lokalplanforslag mulighed for i mindre omfang, at opsætte solceller på tagflade. Derudover planlægger bygherre at lede regnvand fra bebyggelse via bassiner til Fænøsund.
Beslutning
Godkendt.
De digitale dialogmøder med nærmeste naboer og dem, der har indgivet høringssvar i forhøringen suppleres med et åbent digitalt dialogmøde.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
De digitale dialogmøder med nærmeste naboer og dem, der har indgivet høringssvar i forhøringen suppleres med et åbent digitalt dialogmøde.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
De digitale dialogmøder med nærmeste naboer og dem, der har indgivet høringssvar i forhøringen suppleres med et åbent digitalt dialogmøde.
Bilag
430. Nedklassificering af del af vejareal på Industribuen
Sagsnummer: 2020-005994
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Der har i forbindelse med Strandmøllen A/S´ ansøgning om, at overtage del offentligt vejareal på vejmatrikel 7000al Ejby By, Ejby til privat fællesvej, været offentlig høring i 8 uger.
Forvaltningen foreslår
- At det indstilles til Byrådet, at der træffes beslutning om at nedlægge vejstrækningen som offentlig vej efter bestemmelserne i §§ 124-128 i Lov om offentlige veje. Vejstrækningen er vist på kortbilag.
- At det indstilles til Byrådet, at vejen skal opretholdes som privat fællesvej.
Sagsbeskrivelse
Strandmøllen A/S har ansøgt om, at overtage den del af det offentlige vejareal på matr.nr. 7000al Ejby på Industribuen, som løber fra Industribuen og ned til Strandmøllen A/S ejendom. Strækningen er angivet på kortbilag vedhæftet sagen. Arealet udgør 528 m2.
Begrundelsen for at Strandmøllen A/S ønsker at overtage arealet er, at virksomheden ønsker at fremtidssikre udvidelsesmulighederne mod syd, da det ikke vil være muligt mod nord, på grund af motorvejsudvidelsen.
Kommunens interesse i at opretholde vejen som offentlig vej er kun, at den skal tjene som adgangsvej for tinglyst færdselsret til arealer der måtte blive udstykket på et senere tidspunkt.
Hvis vejen skal overgå til Strandmøllen A/S, skal der tinglyses færdselsret for eventuelt nye udstykninger.
Med baggrund i Teknisk Udvalgs møde den 10. november 2020, har der været gennemført høring af nedklassificering af vejstykket i 8 uger.
Proceduren for nedklasseficering af offentlige veje er, at de direkte berørte skal have meddelelse om planerne, og at de har 8 uger til at fremkomme med bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag. Samtidig skal planerne offentliggøres af hensyn til andre, der måtte have interesse i sagen. Offentliggørelse er sket på kommunens hjemmeside under høringsportalen samt under kommunal information i Melfarposten. Fristen for indsendelse af eventuelle bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag udløb den 20. januar 2021. Ved høringsfristens udløb er der ikke indkommet bemærkninger eller indsigelser.
I § 124 stk. 3 i Lov om offentlige veje står, at endelig beslutning om, hvorvidt en vej skal overgå til privat fællesvej eller privat vej tidligst kan træffes 4 år efter offentliggørelse af planerne herom. Samtidig skal beslutningen være truffet inden 6 år. I den mellemliggende periode, skal der udarbejdes og godkendes en rapport for vejens tilstand og forslag til hvordan vejen skal istandsættes.
§ 124 stk. 3 kan fraviges, hvis der foreligger enighed fra samtlige berørte parter. Det står i § 126. Der foreligger tilsagn fra Godik og Strandmøllen A/S om, at der kan ses bort fra § 124 stk. 3. Kopier af disse aftaler er vedlagt som bilag.
Vejen overtages i den stand den forefindes.
Økonomi
Ingen.
Høring
Der er foretaget offentlig høring i 8 uger på kommunens hjemmeside samt annonceret under kommunal information i Melfarposten.
Der er ligeledes sket høring hos de berørte parter Godik og Strandmøllen A/S.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
431. Fyn 2030 - fælles vision, målsætninger og handlinger for klima
Sagsnummer: 2021-001205
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Borgmesterforum Fyn fremsender ”Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid” til behandling med indstilling til godkendelse i de fynske byråd.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet vedtager visionen "Fyn 2030 - sammen om en bæredygtig fremtid" med fælles fynske målsætninger om 80 procent CO2-reduktion fra 1990 til 2030 og genanvendelse af 80 procent af plastaffaldet og 70 procent af det øvrige husholdningsaffald i 2030.
Sagsbeskrivelse
Med visionen "FYN 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid" foreslår Borgmesterforum, at Fyn står sammen og med ambitiøse målsætninger og konkrete handlinger går foran i kampen mod klimaudfordringen og for en bæredygtig fremtid.
Som et led i formuleringen af visionen er der udarbejdet et fynsk klimaregnskab, som viser de samlede fynske klimaudledninger og de enkelte kommuners status.
På baggrund heraf og på baggrund af de enkelte kommuners klimapolitikker og den danske Klimalov er der udarbejdet ambitiøse fælles fynske målsætninger for klima og ressourcer og en ambitiøs fælles fynsk vision ”Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid”.
Borgmesterforum fremsender sagen til vedtagelse i de fynske kommuner med følgende fælles sagsfremstilling og de vedlagte bilag:
Klimaforandringerne og omstillingen til et bæredygtigt samfund står højt på den politiske dagsorden overalt på kloden. Herhjemme har et bredt flertal i Folketinget vedtaget en klimalov med ambitiøse målsætninger, som Regeringen og Folketinget forfølger gennem lovgivning og sektorspecifikke klimaplaner. Samtidig står det klart, at mens rammerne for den grønne omstilling sættes nationalt og internationalt, skal de konkrete løsninger ofte findes regionalt og lokalt – i samspillet mellem kommuner, virksomheder, forsyninger og borgere.
Det er baggrunden for at de fynske borgmestre fremlægger forslag til en fælles grøn vision for Fyn. Med vedtagelsen af en fælles grøn vision kan Fyn demonstrere sammenhængskraft og fælles politisk lederskab i arbejdet for en bæredygtig fremtid, hvor konkrete målsætninger for klima og ressourcer er de første vigtige skridt i en fælles vision om et klimaneutralt Fyn uden affald.
Som baggrund for visionen er der udarbejdet et fynsk klimaregnskab, som viser de samlede fynske klimaudledninger og status over udviklingen fra 1990 til i dag.
Målsætninger for Fyn 2030 – sammen om en bæredygtig fremtid
Det fynske klimaregnskab viser en status, der er stort set identisk med det nationale klimaregnskab, både i fordelingen af klimaudledninger på sektorer og i udviklingen fra 1990 til i dag. Det indikerer, at udfordringerne på Fyn svarer til de nationale udfordringer, og at løsningerne skal findes i dialogen med de nationale indsatser og de rammevilkår, der sættes for klimaindsatsen. Det er sammen med kommunernes individuelle klimapolitikker lagt til grund for den fælles fynske målsætning.
Kommunerne på Fyn har enkeltvis allerede løftet betydelige klimaindsatser lokalt og har alle en ambitiøs klima- og bæredygtighedspolitik. Med udgangspunkt heri vurderes en fælles fynsk målsætning om 80 procent CO2 reduktion i 2030 som en ambitiøs målsætning. Hertil kommer en målsætning om at genanvende 80 procent af plastaffaldet og 70 procent af det øvrige husholdningsaffald i 2030. Tilsammen udgør målsætningerne vigtige skridt mod den ambitiøse vision om et klimaneutralt Fyn uden affald i 2040.
Vejen til at indfri målsætningerne er summen af hver enkelt kommunes klimahandlingsplaner samt de fælles fynske initiativer, der bygger ovenpå med fælles løsninger og samarbejde der, hvor indsatserne spiller sammen og skaber stærkere og mere holdbare løsninger. Det gælder både fælles kommunale tiltag, hvor kommunerne har initiativmuligheder, samt tiltag, der kræver partnerskaber med andre aktører. En oversigt over de første mulige handlinger er udarbejdet med angivelse af, om de kan gennemføres som rent kommunale handlinger eller kræver øvrige aktører (se bilaget Fyn 2030 - Klimahandlinger). I bilaget er samtidig angivet sammenhæng til den vedtagne ”Energiplan Fyn - Rammeplan”, som tidligere har belyst mulighederne for fælles fynske klimaindsatser.
Økonomi og organisering
Visionen udgør en fælles strategiske ramme, som skal understøtte den enkelte kommunes indsats og skabe et fælles fynsk perspektiv. Implementeringen af visionen og tilhørende handlinger bygger på kommunernes individuelle og fælles indsatser og finansieres gennem disse, og vedtagelsen af den fælles vision er således budgetneutral.
De fynske kommuner deltager fra 2021 alle i det nationale DK-2020 projekt, som sikrer sammenlignelige effektmålinger gennem fælles datagrundlag, værktøjer og videndeling. Det understøtter det fælles fynske perspektiv, og den samlede deltagelse forventes samtidig at udgøre en platform for udviklingen af fælles handlinger.
De fælles fynske handlinger i Fyn 2030 og koordinering med DK2020 forankres i Teknisk Direktørforum Fyn med sekretariatsbetjening ved Byregion Fyn / Erhvervshus Fyn, og med reference til Kommunaldirektørforum og Borgmesterforum Fyn.
Økonomi
Som beskrevet i sagsbeskrivelsen under 'Økonomi og organisering' bygger implementeringen af visionen og tilhørende handlinger på kommunernes individuelle og fælles indsatser og finansieres gennem disse, og vedtagelsen af den fælles vision er således budgetneutral.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Vedtagelse af visionen "Fyn 2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid" lægger sig op af Byrådets tidligere beslutninger - primært i DK2020 Klimaplanen - og indeholder som sådan ikke nye mål for CO2 reduktion.
De yderligere synergier, der kan fås ved samarbejde på Fyn, vurderes at kunne bidrage positivt til den grønne omstilling i Middelfart Kommune. Der skal samtidig være opmærksomhed på, at der samarbejdes om mange af de beskrevne områder i Trekantområdet, og det fynske samarbejde skal derfor koordineres med dette arbejde, så omstillingen bliver så hurtig, effektiv og sammenhængende som mulig.
Målene på affaldsområdet er meget ambitiøse og vil kræve meget af kommunen. Opnåelse af målene om at genanvende 80 procent af plastaffaldet og 70 procent af det øvrige husholdningsaffald i 2030 samt et Fyn uden affald i 2040 vil være et væsentligt bidrag til at undgå ressourcemangel og reducere klimapåvirkningen fra produktion af nye varer fremfor varer af recirkulerede materialer.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
432. Fremtidig håndtering af husholdningsaffald i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2021-001711
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Ifølge affaldsbekendtgørelsen af 9. december 2020 skal kommunerne senest den 1. juli 2021 etablere en indsamlingsordning som en henteordning for særskilt indsamling af madaffald, restaffald, papir, pap, glasaffald, metalaffald, plastaffald, mad- og drikkekartonaffald og farligt affald foruden en indsamlingsordning for tekstilaffald pr. 1. januar 2022. Sagen omhandler konsekvenserne herved for Middelfart Kommune.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune i henhold til affaldsbekendtgørelsens § 28 ansøger Miljøstyrelsen om dispensation fra affaldsbekendtgørelsens krav om etablering af indsamlingsordning for særskilt indsamling af plast, mad- og drikkekartoner og farligt affald pr. 1. juli 2021 samt tidsfristforlængelse for implementering af indsamlingsordning for tekstiler pr. 1. januar 2022.
- At Forvaltningens forslag til løsningsmodel for implementering af ny indsamlingsordning for plast, mad- og drikkekartoner, tekstiler og farligt affald godkendes.
- At Middelfart Kommune sammen med de øvrige fynske kommuner vil fortsætte afsøgningen af mulighederne for et fælles udbud af eftersortering af restaffald med henblik på at ansøge om undtagelse fra særskilt indsamling af udvalgte fraktioner i medfør af affaldsbekendtgørelsens § 44.
Sagsbeskrivelse
Miljøstyrelsen har den 24. december 2020 offentliggjort en ny affaldsbekendtgørelse, som udmønter Regeringens og et bredt flertal i Folketingets ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” af 16. juni 2020. Af bekendtgørelsen fremgår, at kommunerne senest 1. juli 2021 skal have etableret indsamlingsordninger som henteordninger for særskilt indsamling af de 9 affaldsfraktioner, madaffald, restaffald, pap, papir, glas, metal, farligt affald, plast, mad- og drikkekartoner samt en indsamlingsordning for tekstilaffald pr. 1. januar 2022.
I Middelfart Kommune indsamles allerede madaffald, restaffald, papir, pap, glas og metal. For at opfylde kravene om indsamling af de 10 affaldsfraktioner, skal de eksisterende indsamlingsordninger i Middelfart Kommune således suppleres med nye indsamlingsordninger for plastaffald, mad- og drikkekartonaffald, tekstilaffald og farligt affald.
I affaldsbekendtgørelsens § 28 er indsat en dispensationsadgang fra fristen 1. juli 2021 til at have en indsamlingsordning med kildesortering af de 9 fraktioner på plads frem til udgangen af 2022. En indsamlingsordning for tekstiler skal være på plads inden 1. januar 2022, og der kan ikke dispenseres fra denne frist i § 28. Ansøgningsfristen for en dispensationsansøgning er sat til 1. marts 2021.
Affaldsbekendtgørelsens § 44 giver desuden mulighed for, at ”kommunalbestyrelsen på baggrund af ny teknologiudvikling kan anmode Miljøstyrelsen om yderligere undtagelsesmuligheder fra særskilt indsamling”.
Fælles fynsk udbud af affaldssortering
De fynske kommuner og SDU har gennem en længere årrække samarbejdet om strategier for affaldshåndtering og genanvendelse med det formål at øge genanvendelsen på Fyn. Det resulterede senest i, at de fynske renovationsselskaber og SDU i det forløbne år har gennemført et Forprojekt for Central Eftersortering på Fyn – ProCES Fyn.
Projektet har til formål at belyse de miljømæssige og økonomiske gevinster ved sortering af restaffald på Fyn. Analyserne bygger på en kildesortering hos borgerne i de 7 affaldsfraktioner madaffald, restaffald, papir, pap, glas, metal og farligt affald, menes de 3 fraktioner plast, mad- og drikkekartoner samt tekstiler sammenblandes med restaffaldet ved husstanden med henblik på udsortering til genanvendelse på det centrale eftersorteringsanlæg.
Inddragelsen af Borgmesterforum Fyn
Projektet er afrapporteret til Borgmesterforum Fyn i november 2019, jf. bilag ”Samlerapport”. Heraf fremgår det, at eftersortering af restaffaldet giver mere genanvendelse end kildesortering. Samtidig viser analyserne, at eftersortering er markant billigere end øget kildesortering.
Styregruppen for ProCES Fyn peger samtidig på, at automatisk eftersortering bedre kan tilpasses fremtidige krav til genanvendelse og øgede muligheder for afsætning af nye fraktioner (frem for yderligere kildesortering), samt at udviklingen af (robot)teknologier til affaldssortering rummer et stort vækstpotentiale på det globale marked.
På den baggrund anbefalede styregruppen Borgmesterforum, at der arbejdes videre med at afdække mulighederne for et fælles udbud af eftersortering på Fyn.
Energistyrelsen har sidenhen meddelt, at et eftersorteringsanlæg ikke kan være kommunalt ejet og derfor vil være omfattet af en udbudspligt.
På Borgmesterforum møde den 21. januar 2021 har de fynske Borgmestre anbefalet følgende:
- De fynske kommuner arbejder videre med planerne for et fælles udbud af eftersortering og på sigt den nødvendige udbudsproces.
- Kommunerne forbereder en fælles ansøgning om en undtagelse i medfør af § 44 i affaldsbekendtgørelsen med henblik på at kunne etablere fælles udbud af eftersortering for fraktionerne restaffald, plastaffald, mad- & drikkekartoner og tekstilaffald.
- Hver enkelt kommune søger om nødvendigt fristudsættelse for 1. juli 2021 vedr. indsamling af de 10 fraktioner (§ 28), og forbereder midlertidig husstandsnær indsamling for plastaffald, tekstilaffald og mad- & drikkekartoner.
Parallelt hermed skal der foregå en afsøgning af de politiske muligheder for etablering af et fælles udbud af eftersortering inden for rammerne af Klimaplan for en Grøn Affaldssektor og cirkulær Økonomi.
§ 28-dispensation for Middelfart Kommune
Da tidsfristen i affaldsbekendtgørelsen for at implementere de nye indsamlingsordninger ikke kan efterkommes, anbefaler Forvaltningen, at Middelfart Kommune ansøger om dispensation fra implementeringsfristen d. 1. juli 2021 af de 9 fraktioner og d. 1. januar 2022 for tekstiler. Dispensationsansøgning er vedlagt som bilag.
Løsningsmodel for husstandsindsamling af plast, mad- og drikkekartoner, tekstiler og farligt.
Forvaltningen har vurderet på forskellige løsningsmuligheder for husstandsindsamling af plast, mad- og drikkekartoner, tekstiler og farligt, herunder om nogle af fraktionerne skal opsamles i sække som en mere midlertidig løsning, eller om fraktionerne skal opsamles i fast materiel, som vejledningen til affaldsbekendtgørelsen foreskriver.
Forvaltningen anbefaler, at der implementeres en løsningsmodel, hvor hver husstand får udleveret en miljøkasse til opsamling af farligt affald, og at de resterende 9 affaldsfraktioner opsamles i 3 beholdere. Ved denne løsningsmodel vil hver husstand ikke få flere beholdere opstillet end i dag, ligesom løsningen kan tilgodese opsamling ved fællesbebyggelser og ved ejendomme, hvor der er opstillet kuber eller er etableret nedgravede løsninger.
Hovedprincipperne for løsningsmodellen indebærer, at mad- og restaffald opsamles i en 2-delt beholder som i dag. De øvrige 7 fraktioner skal opsamles i to (rumopdelte) beholdere, hvor flere af fraktionerne sammenblandes i henhold til de kombinationsmuligheder, som affaldsbekendtgørelsen giver tilladelse til.
Med udgangspunkt i hovedprincipperne har forvaltningen skitseret to mulige løsningsmodeller til den fremtidige indsamlingsordning, som det anbefales at arbejde videre med. Ordningen forventes implementeret 1. juni 2022.
Løsningsmodellerne samt tidsplan for implementering heraf, fremgår af bilag.
Ved en senere etablering af et fælles eftersorteringsanlæg og et evt. stop for kildesortering af plast, kartoner og tekstiler, vil de 3 beholdere fortsat kunne anvendes (som i dag) til de øvrige fraktioner.
Ovenstående betyder, at der vil blive igangsat en proces med henblik på ændring af kommunens affaldsregulativ for husholdningsaffald, således affaldsregulativet er i overensstemmelse med kommunens kommende indsamlingsordning med 10 affaldsfraktioner, når denne bliver implementeret i kommunen.
§ 44-undtagelse
Undtagelsesbestemmelsen i § 44 åbner mulighed for at fravige det generelle krav om kildesortering i 10 fraktioner. Det åbner muligheden for realisering af et fælles udbud af eftersortering, som kan udsortere plast, drikkevarekartoner, tekstiler mv. fra restaffaldet. Dermed er grundlaget for en fælles indsamlingsstrategi på tværs af kommunerne med kildesortering i 7 fraktioner og eftersortering af restaffaldet til stede.
På baggrund af ProCES-Fyns konklusioner og Borgmesterforums anbefaling er det også forvaltningens anbefaling, at muligheden for eftersortering og dermed den krævede ansøgning om en undtagelsesbestemmelse efter § 44 bør forfølges, hvorfor en godkendelse hertil indstilles til godkendelse. Dermed sendes der også et signal om, at Middelfart Kommune fortsat prioriterer det fynske samarbejde på affaldsområdet.
Det skal bemærkes, at en forpligtende beslutning om, hvorvidt de kommunale indsamlingsordninger på Fyn skal understøttes af et fælles udbud af eftersortering, først vil komme, hvis og når Miljøstyrelsen samt miljøministeren har godkendt en implementering af den nødvendige undtagelsesbestemmelse i affaldsbekendtgørelsen. Tidsperspektivet for denne proces kendes ikke på nuværende tidspunkt. Efterfølgende skal der en udbudsproces til, hvor en privat aktør skal findes, som forventes efterfølgende at opføre et anlæg, en proces som vurderes at tage minimum 3 år.
Økonomi
I forbindelse med budgetlægningen for 2021 har Byrådet godkendt en revideret omkostninsfordeling af affaldstaksterne, hvorved nogle takster er opjusteret, medens andre er nedjusteret. For at minimere den årlige stigning på taksterne, reguleres taksterne over en 4 årig periode.
Reguleringen i 2021 omfatter ordningen for husstandsindsamlingen af genanvendelige materialer. Reguleringen af ordningen for husstandsindsamling for rest- og madaffaldet fortages i 2022, mens grundgebyret reguleres i 2023 og 2024.
Implementering af nye indsamlingsordninger i 2022, som følge af de nye krav i affaldsbekendtgørelsen, forventes at medføre en forøgelse af renovationsgebyret på ca. 350 - 400 kr. pr. husstand pr. år samt en anlægsinvestering på 8-12 mio. kr.
Den forventede gebyrstigning indarbejdes i den af Byrådet godkendte reguleringsmodel. Til den forestående anlægsinvestering vil der blive søgt om en tillægsbevilling til den eksisterende anlægsbevilling, som blev frigivet i forbindelse med implementering af nye affaldsordninger i 2020.
Udgifter til kommunens implementering af ny indsamlingsordning for husholdningsaffaldet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune, da omkostningerne opkræves via affaldstaksterne.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
De nye ordninger kommer i offentlig høring i forbindelse med høring af affaldsregulativerne. Borgerne kan høres i forhold til den lokale implementering, imens det er fastsat i bekendtgørelsen, hvilke typer affald, der skal laves indsamlingsordninger for. Det har borgerne derfor ikke indflydelse på.
Forvaltningen vil i planlægningen så vidt muligt indtænke høring. I forbindelse med vedtagelsen af aftalen og bekendtgørelsen har Folketinget og Staten ikke afsat tid til, at der kan gennemføres en høring.
Klima & bæredygtighed
Implementering af de nye indsamlingsordninger er en del af målopfyldelsen af klimaaftalen, som blev indgået af de fleste partier i Folketinget i juni 2020, og som sidenhen er blevet lovbestemt i affaldsbekendtgørelsen af 9. december 2020.
Målet med de skærpede krav til husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner har til hensigt at øge genanvendelsen af affald, minimere mængden af affald til forbrænding og taler ind i en dansk og europæisk målsætning og handlingsplan for cirkulær økonomi og bedre ressourceudnyttelse.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
Bilag
433. Forslag - Tillæg nr. 6 til spildevandsplanen 2016-2020 for Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2020-017935
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016 - 2020 blev vedtaget i 2016. Spildevandsplanen er en sektorplan for spildevandsområdet og revideres løbende. Tillæg nr. 6 til spildevandsplanen forlænger den eksisterende spildevandsplan til udgangen af 2023. Derudover sikrer tillægget muligheder for, at Middelfart Spildevand A/S indgår i projekter, som vedrører overløb fra kloakken og registrering af disse.
Tillæg nr. 6 til spildevandsplanen ændrer desuden i den dimensionsgivende regnintensitet, som bruges ved beregninger for dimensionering af kloakanlæg. Derudover ændres status for en række kloakoplande.
Forvaltningen foreslår
- At tillæg 6 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsbeskrivelse
Spildevandsplanen giver en samlet oversigt over den eksisterende og planlagte spildevandshåndtering i kommunen og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye boligområder til den offentlige kloak samt for håndtering af spildevand i det åbne land.
Administrativ forlængelse af spildevandsplanen til udgangen af 2023:
Den nuværende spildevandsplan (2016-2020) for Middelfart Kommune udløb med udgangen af 2020. Med dette tillæg forlænges planen til udgangen af 2023. Den nuværende spildevandsplan er gennemgået, og det er vurderingen, at den indholdsmæssigt rummer målsætninger, initiativer/handlinger og plan, som kan gælde frem til og med 2023.
Mål og tiltag i henhold til Vandsektorloven - overløb og vandområdeplaner:
Middelfart Kommune og Middelfart Spildevand A/S ønsker at sætte fokus på overløb fra kloakken til vores naturområder. For at sikre samarbejde og gennemførelse indskrives mål og tiltag i spildevandsplanen. Herefter forpligter både kommune og forsyning sig til opgaven, hvor der igangsættes initiativer, målinger og prioriteringer i forhold til kloakoverløb. Mindst 1 gang om året gennemgås og prioriteres initiativer for at minimere kloakoverløb.
Ændring i dimensionsgivende regnintensitet (DS432)
I den nye Dansk Standard DS432 er der ændret regnintensiteter. De nye regnintensiteter ændres fra hhv. 110 l/s og 140 l/s til hhv. 120 l/s og 150 l/s. De nye regnintensiteter udspringer af klimatilpasning, og er med til at sikre spildevandsanlæg mod oversvømmelser.
Ændring af kloakoplande:
Ved Stævnegårdsvej 12, 5463 Harndrup - Matrikel tages ud af kloakopland
Bystævnevej 12, 5464 Brenderup - Spildevandskloakeres
Sydmarksvej 16-18-20, 5580 Nørre Åby - Matrikler tages ud af kloakopland
Føns Strandvej 9C, 5580 Nørre Åby - Privat anlagt til spildevandskloak
Skyttevej 1, 5591 Gelsted - Privat anlagt til spildevandskloak
Hørkærvej 19, 5591 Gelsted - Matrikel tages ud af kloakopland
Løkkevej 11, 5500 Middelfart - Spildevandskloakeres
Oddevejen 2, 5500 Middelfart - Privat anlagt til spildevandskloak
Økonomi
Kloakering af den offentlige toiletbygning på Oddevejen 2, 5500 Middelfart, medfører udgifter til etablering. Udgifterne til renovering af de offentlige toiletter er politisk godkendt i anden sammenhæng. Tillægget medfører ikke yderligere udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg til spildevandsplanen skal i 8 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Tillæg 6 til spildevandsplanen har et positivt klimaaftryk.
Tillægget justerer bl.a. de beregningsfaktorer, som er vedtaget i Dansk Standard DS432, som omhandler den dimensionerende regnmængde ved dimensionering af kloakanlæg. Når regnintensiteterne ændres fra hhv. 110 l/s og 140 l/s til hhv. 120 l/s og 150 l/s giver det større "buffer" i de private opstuvningsanlæg, som skal tilbageholde regnvand, inden det ledes til kloakken eller vandløbet. Dermed tages højde for klimaforandringer i form af øget nedbør i forhold til overløb fra kloak eller oversvømmelser af lavtliggende områder i nærheden af vandløb.
Samtidig spiller det rigtigt godt sammen med et fælles ønske om, at vi skal have fokus på at minimere overløb fra kloakken. Med tillæg 6 til spildevandsplanen sikres det, at Middelfart Spildevand A/S og Middelfart Kommune forpligter sig til sammen at komme i gang med opgaven om at mindske overløb fra kloakken.
Overløb fra kloakken minimeres ligeledes ved, at husstande kun spildevandskloakeres (håndterer regnvand på egen grund) fremover - Det medfører, at der ikke kommer regnvand i kloaksystemet fra nye byggerier i fælleskloakerede områder (i dette tillæg ejendommen Skyttevej 1, 5591 Gelsted). Kloakken belastes derved mindre, og fremtidige kloakoverløb mindskes.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales.
Udvalget ønsker desuden at forvaltningen fremover sætter yderligere fokus på udfordringerne omkring overløb.
Bilag
434. Kommunegaranti til Føns Nærvarme a.m.b.a.
Sagsnummer: 2021-002600
Sagsbehandler: Murtaza Sharafmal
Præsentation
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Føns Nærvarme om garanti for lånoptagelse hos Kommunekredit på i alt 0,5 mio. kr.
Forvaltningen foreslår
- At der stilles garanti for at Føns Nærvarme kan optage et kommunegaranteret lån på op til 0,5 mio. kr. med en løbetid på 25 år hos Kommunekredit.
- At garantien (med henblik på at reducere renterisikoen) stilles under forudsætning af, at der optages et lån hos Kommunekredit med fast rente i hele løbetiden. Et kommunekredit-basislån betragtes i den forbindelse som værende et fastforrentet lån.
- At lånet i anlægsfasen kan optages som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering.
- At der i henhold til statsstøttereglerne fastsættes en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55% med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Føns Nærvarme har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes krediturderingsmodel.
- At garantien i overensstemmelse med statsstøttereglerne stilles under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Føns Nærvarme har takket ja til at deltage i EU-projektet ”EMPOWER 2.0”, som Middelfart Kommune har godkendt, under forudsætning for, at der kan opnås en kommunegaranti for Føns Nærvarmes del af investeringen.
Føns Nærvarmes del af investeringen er godkendt på bestyrelsesmøde d. 28. september 2020, hvorfor Føns Nærvarme anmoder Middelfart Kommune om godkendelse af ansøgningen om en kommunegaranti på kr. 500.000 til projektet.
Projektet går ud på at etablere et jordvarmeanlæg med 2 pumper, hver med en ydelse fra 21-88 kW, fx Thermia Mega (eller tilsvarende anlæg) og 10.000 m jordslanger.
Et sådan anlæg vil forbedre Værkets fremtidige økonomi, det vil ikke give støjgener og det vil give et positivt samfundsmæssigt bidrag, ved omstilling til ca. 60% vedvarende energi.
Værket forventer i den forbindelse selv at etablerer jordslanger og el tilslutning. Projektet bidrager med opsætning af pumper, samt opsætning af monitorerings og styrings devices.
Efter projektperioden evalueres effekt og værdi for Værket. Ved en positiv beregning forventes Værket at overtage pumpe og udstyr uden beregning.
Konkret skal projektet:
-
Installere en varmepumpe i det eksisterende fjernvarmesystem i landsbyen Føns og køre varmepumpen efter prissignaler og lagre varme i forskellige medier, såsom vand og bygninger (huse).
-
Give et system, der vil balancere og blande energiproduktion mest omkostningseffektiv.
-
Give borgerne i Føns mulighed for at overtage pumpe og udstyr efter projektets afslutning.
-
Formidle modellen og resultaterne.
Økonomi
Anlægsinvestering i alt |
kr. 1.400.000,- |
Økonomien i projektet |
kr. 900.000,- |
Værkets egen investering |
kr. 500.000,- |
Årlig forrentning og afdrag på KommuneKredit lån på kr. 500.000 |
kr. 20.000,- |
Indkøb af flis og strøm til 1 MWh i henhold til årsrapport fra 2019 |
Kr.265,- |
Forventet el-pris |
0,6 |
Forventet COP (effektivitets faktor) |
4,5 |
Effektivitetsgrad på varmepumpe |
90% |
Årlig produktion på Værket |
1000 MWh |
Varmepumpens forventede andel af produktionen |
60% eller 600 MWh |
Beregninger i henhold til ovenstående forudsætninger i ca tal:
1 MWh på varmepumpe |
kr. 148,- |
Pris for at producere 600 MWh på varmepumpe |
Kr. 90.000,- |
Pris for at producere 400 MWh på nuværende kedler |
Kr. 106.000,- |
Omkostninger for at producere 1000 MWh med varmepumpe og flis incl finansieringsomkostninger |
Kr. 216.000,- |
Omkostninger for at producere 1000 MWh med flis |
Kr. 265.000,- |
Samlet årlig besparelse |
Kr. 49.000,- |
Høring
Klima & bæredygtighed
En etableringen af varmepumpeanlæg vil have en positiv effekt på miljø og energi.
I nedenstående tabel er der anført oversigt over energiforbrug ved flisfyring og ved varmepumpeløsningen:
Tabel 1 Oversigt over årlige energistrømme
|
Flisfyring |
Varmepumpe (el) |
Varmeproduktion i MWh |
600 |
600 |
Virkningsgrad |
80% |
450% |
Energiforbrug i MWh |
750 |
133 |
Som det fremgår af tabel 1, er der tale om en væsentlig reduktion af energiforbruget ved etablering af varmepumpeanlægget.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
435. KUI - Status, januar 2021
Sagsnummer: 2020-016074
Sagsbehandler: Bettina Hoffmann
Præsentation
Som del af ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” fik kommunerne til opgave at organisere deres ungeindsats for de 15-25-årige unge på tværs af uddannelses-, beskæftigelses-, og socialområderne. Formålet er at gøre de unge parate til at gennemføre ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. I Middelfart følger vi målgruppen 13 – 30-årige.
Status består af afrapportering på nationale såvel som lokale målsætninger, samt relevante nøgletal på ungeområdet i relation hertil. Nærværende afrapportering omfatter desuden en kort orientering om de fire indsatser, som den kommunale ungeindsats har haft særligt fokus på de seneste 12 mdr.
Praksis har siden januar 2019 været, at den kommunale sammenhængende ungeindsats har givet en status til Skoleudvalg, Børn, Kultur- og Fritidsudvalg, Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalg og Social- og Sundhedsudvalg samt Byråd 2 gange årligt.
På den baggrund havde den administrative styregruppe efter dialog med den politiske styregruppe forberedt en fælles sag om dels en status på indsatserne, dels en dialog om fremtidige fælles indsatser og endeligt en beslutning om frekvensen af den fremtidige status til det politiske niveau.
På fællesmødet mellem Skoleudvalget og Børn, Kultur- og Fritidsudvalget, som var de første udvalg, der skulle behandle sagen, ønskede et flertal at løfte nogle af anbefalingerne i statusredegørelsen op til beslutningspunkter.
Beslutningen på mødet den 10. november 2020 for de to udvalg ses her:
-
Omlægning af efterværn, som medfører styrket efterværn og støtte til unge i forhold til deres mod på livet og mere uddannelse overgår til Børn, Kultur- og Fritidsudvalgets driftsområde.
-
Unge i Mesterlære er i god gænge og overgår til Job- og Vækstcenterets drift.
-
Læring og kultur i den sammenhængende ungeindsats vil fortsat være forankret i KUI-Styregruppen, som har ansvaret for at sikre de sammenhængende indsatser.
-
I forhold til punktet uddannelsesvejledning vurderer fagudvalgene ikke, at arbejdet er kommet tilstrækkeligt i mål. Fagudvalgene ønsker derfor, at der fortsat arbejdes på at udvikle vejledningen til alle elever for at sikre, alle unge har mod på livet og mod til mere uddannelse. Det betyder, at denne indsats fortsat skal følges af alle fagudvalg i regi af KUI-opgaven.
Skoleudvalget og Børn, Kultur- og Fritidsudvalget besluttede at løfte punktet om den fremtidige afrapportering op til en beslutningssag.
De to udvalg besluttede følgende:
-
At der fortsat skal være to årlige afrapporteringer
I forhold til forvaltningens indstilling om, at Byrådet drøfter og kvalificerer den nye fælles indsats ”Partnerskab med uddannelsesinstitutioner” blev dette punkt godkendt.
Sagen blev efterfølgende udsat i både Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget og Social- og Sundhedsudvalget. Udsættelsen har givet forvaltningerne tid til at samle op på de her nævnte politiske beslutninger og udarbejdet en fornyet fælles sag til behandling. Der har således efterfølgende været afholdt møder i både den administrative og politiske styregruppe.
På den bagrund foreslås en fornyet og fælles behandling af den kommunale ungeindsats med henblik på at beslutte den fortsatte retning og mål for indsatserne.
Forvaltningen foreslår
At udvalgene og Byrådet beslutter følgende indstillinger fra forvaltningen:
-
At udvalgene og Byrådet godkender, at indsatsen ”Omlægning af efterværn” afsluttes som særlig indsats/fokuspunkt i KUI-sammenhæng, og herefter følges af BKF-udvalget som en del af Familie- og Forebyggelsesafdelingens drift.
-
At udvalget godkender, at indsatsen ”Unge i mesterlære” afsluttes som særlig indsats i KUI-sammenhæng, og herefter følges af Beskæftigelse – og Arbejdsmarkedsudvalget som en del af Job- og Vækstcentrets drift.
-
At udvalget godkender, at indsatsen ”Læring og kultur i den sammenhængende ungeindsats” afsluttes som særlig indsats i KUI-sammenhæng, og herefter følges af den administrative styregruppe for KUI.
-
At udvalget godkender, at indsatsen ”Uddannelsesvejledning til alle" fortsætter som en særlig indsats i KUI-regi og følges af udvalgene og indgår i KUI-styregruppens løbende status til Byrådet.
-
At udvalget godkender, at Middelfart Kommune tager initiativ til – og indgår i et strategisk partnerskab med relevante uddannelsesinstitutioner, og at Middelfart Kommune i dette partnerskab repræsenteres af Borgmesteren og de fire udvalgsformænd.
-
At udvalget godkender, at der fremadrettet gives en årlig status på den kommunale ungeindsats til Byrådet, samt at fagudvalgene orienteres om indholdet i møderne mellem formandsgruppen og den administrative styregruppe.
Sagsbeskrivelse
Målgruppen for den kommunale ungeindsats i Middelfart Kommune er alle unge i alderen 13-30 år. Dels unge, som er motiveret for og evner at tage et uddannelsesvalg og – i forlængelse af folkeskolen – starter og gennemfører ungdomsuddannelse og kompetencegivende uddannelse. Dette er klart den største gruppe af de unge.
Målgruppen omfatter også unge, som på grund af forskellige udfordringer, skal have hjælp til at blive klar/motiveret til uddannelsesvalg og uddannelse eller job. Disse unge udgør en mindre del af målgruppen, men er også de unge, som har brug for mest hjælp og koordineret indsats.
Med kravet om en kommunal ungeindsats følger også to nationale målsætninger for unge. Byrådet i Middelfart har ungeindsatsen i særligt fokus og har suppleret de nationale målsætninger med lokale målsætninger.
Vedhæftede bilag KUI-Statusnotat, januar 2021 indeholder foruden en kort status på de fire indsatser, som har haft særligt fokus de seneste 12 måneder, en status på aktuelt relevante data (december 2020) vedr. ungeområdet.
Se vedhæftede bilag: KUI-Statusnotat, januar 2021.
Forslag til ny fælles indsats i KUI:
I udviklingen af KUI-organisationen ses potentiale i et styrket samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner. Dette kan realiseres gennem et strategisk partnerskab på politisk og administrativt niveau, som omsætter de nationale uddannelsespolitiske målsætninger til fælles lokale indsatser og mål. Baggrunden herfor er, at den kommunale ungeindsats i Middelfart Kommune i høj grad er etableret og det næste skridt oplagt kan være, at ungeindsatsen åbner sig mere mod omverdenen. Den næste fælles indsats kan derfor med fordel være ”Partnerskab med uddannelsesinstitutionerne”.
Målet hermed er at sætte politisk aftryk på samarbejdet med uddannelsesinstitutioner og arbejde for en fælles ambition om at den uddannelsespolitiske dagsorden har fokus på efterspørgslen efter unge på uddannelsesinstitutionerne og hos erhvervslivet.
Ovenstående er båret af en vision om "At lykkes for og med alle unge. Alle unge skal kunne indfri deres potentiale".
Overordnet skal partnerskabet bidrage til at styrke arbejdet med de to lokalpolitiske målsætninger:
- Job og uddannelse til alle
- Øget fokus på trivsel og motivation i grundskole og ungdomsuddannelse
Samtidig skal partnerskabet bidrage til formulering af fælles ambitioner for uddannelsesområdet og omfatte konkrete og aktuelle temaer; eksempelvis:
-
Øget fokus på brobygning fra grundskole til kompetencegivende uddannelse Styrke sammenhængen mellem uddannelsesretninger og -niveauer fra grundskolen til kompetencegivende uddannelser og dermed at øge bevidstheden og forståelsen af sammenhænge mellem skole og job.
-
Partnerskab med det lokale erhvervsliv
Inddragelse af lokale virksomheder i uddannelsessamarbejde på tværs af alle niveauer med henblik på praktikforløb, elevpladser, studie- og specialeopgaver på lokale virksomheder.
-
Udbud af kvalificeret arbejdskraft
At det rigtige ”match” opnås mellem erhvervslivets behov og udbuddet af lokale (i trekantsområdet) erhvervsrettede uddannelser i forhold til tilgængelig kvalificeret arbejdskraft.
-
Attraktive unge – og uddannelsesmiljøer:
Ud fra en overbevisning om at mangfoldighed på tværs giver større chancelighed, understøttes visionen, at alle unge fra Middelfart kan blive verdensborgere. Uddannelsesmiljøer på uddannelsesinstitutioner handler om trivsel, fastholdelse, inklusion osv. og er ramme om venskaber, inspiration, udvikling og læring.
Attraktive unge – og uddannelsesmiljøer understøtter dels at potentielle fælles læringsarenaer på tværs udnyttes, dels at unge trives og motiveres og dermed gennemfører uddannelse. Bosætningsmiljøer påvirkes, så unge og studerende bliver i Middelfart Kommune, selv om de læser i en anden kommune.
Partnerskabet vil stå stærkt ved at Middelfart Kommune repræsenteres i partnerskabet ved borgmesteren og de fire udvalgsformænd, der sidder i KUIs politiske styregruppe.
Se vedhæftede bilag: Partnerskabsaftale, udkast 18.01.21.
Opfølgning på den kommunale ungeindsats frem over:
Der er aftalt afrapportering fra den kommunale ungeindsats til udvalg og Byråd 2 gange om året. Med udgangspunkt i at data ikke ændres/ genereres over kortere tidsperioder, vil et mere helstøbt statusmateriale fremkomme ved at generere data én gang årligt. KUI-organisationen følger løbende data internt, hvorfor det foreslås at status til udvalg og Byråd formidles i oktober/november hvert år. Ligeledes understøttes orientering ved at fagudvalgene orienteres om indholdet i møderne mellem den politiske og den administrative KUI-styregruppe.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Den sammenhængende kommunale ungeindsats arbejder især i henhold til Verdensmål 4
"Kvalitetsuddannelse" med henblik på at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
436. Godkendelse af Kulturaftale 2021-2024
Sagsnummer: 2021-001625
Sagsbehandler: Peter Wamberg
Præsentation
Kulturaftalen for Kulturregion Trekantområdet udløber pr. 31.12.2020. Der er i dialog med Kulturministeriet formuleret en ny kulturaftale for perioden 2021-2024.
Udkastet til kulturaftalen skal behandles og godkendes i alle syv byråd i Trekantområdet.
Forvaltningen foreslår
- Det indstilles til Byrådet, at aftalen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Kulturaftalen for Kulturregion Trekantområdet danner rammen om samarbejdet mellem de syv kommuner på kulturområdet. Kulturaftalen er en frivillig aftale mellem en gruppe af kommuner og Kulturministeriet. Formålet med aftalen er at fremme det tværgående samarbejde og sikre gode kulturtilbud til hele landet.
Aftalen er bygget op om tre indsatsområder:
Kulturen ud af vante rammer
En kulturmetropol skal byde på et mangfoldigt kulturliv med nyskabende kulturtilbud. I forhold til Trekantområdets specifikke sammensætning og udfordringer er det vigtigt, at kulturen kommer bredt ud til alle borgere – og ud af de vante rammer. Det er essentielt for kulturmetropolen, at der skabes en større berøringsflade mellem borgerne og kulturlivets aktører. Vi vil i perioden 2021-2024 have et særligt fokus på børn og unge, og deres mulighed for at kunne engagere sig i kulturen i det offentlige rum.
Kulturelt entreprenørskab og medskabelse
Visionen om Trekantområdets kulturmetropol handler ikke om at bygge nye store kulturinstitutioner, men om at være entreprenante og bygge noget op nedefra. Vi har ikke de store byer med en overflod af kulturtilbud, og vi har samtidig en udfordring med at fremme det kulturelle entreprenørskab. Vi vil derfor have fokus på, hvordan vi kan gøre det attraktivt for kulturentreprenører at engagere sig i det lokale kulturliv og skabe deres kulturelle events her i vores område – til glæde og gavn for alle.
Udsyn og læring
Udviklingen af Trekantområdet som kulturmetropol er afhængig af dialog med omverdenen. Ved at udveksle ideer og erfaringer og bygge nye forbindelser på tværs af grænserne sikrer vi, at vi hele tiden blive udfordret. Vi vil gribe de muligheder, der kommer undervejs i aftaleperioden – f.eks. internationale samarbejdsprojekter og den nationale vidensdeling og projektudvikling. Ved at samarbejde bredt kan vi hente ny inspiration og sikre, at vores udviklingsprojekter peger fremad.
Kulturregion Trekantområdets politiske styregruppe har i udarbejdelsen af en ny kulturaftale lagt vægt på, at alle kulturlivets aktører har mulighed for at søge om projektstøtte, og at de støttede projekter rummer tydelige udviklingsperspektiver for Trekantområdet.
Trekantområdets Festuge er fortsat en central del af samarbejdet. Festugen fungerer som en scene for flere af kulturaftalens udviklingsprojekter, hvor alle har mulighed for at se resultaterne af det tværgående samarbejde mellem kulturaktørerne.
Økonomi
Den samlede økonomi i aftalen er på 4,2 mio.kr. pr. år i 2021-2024. Heraf er 1,8 mio. kr. finansieret af Trekantområdet Danmark og 2,4 mio. kr. er finansieret af staten.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
437. Forslag til Byrådet fra Paw Nielsen (løsgænger) vedr. mulighed for jobpraktik for byrådspolitikere
Sagsnummer: 2021-003286
Sagsbehandler: Maja Maria Føns
Præsentation
Der er fra Paw Nielsen indgået følgende punkt til dagsordenen:
Forvaltningen foreslår
-
Sagsbeskrivelse
Det skal vær muligt for den enkelte valgte politiker at komme ud på de kommunale arbejdspladser for at se hvordan det foregår derude. Selvfølgelig i respekt for arbejdspladsen og der bør være lukket for at kunne komme i ”praktik”/med en dag på arbejde de sidste 3 mdr. før et valg.
Begrundelse
Mange andre kommuner har det allerede, at politikerne kan få lov til at komme ud og være med en dag på de kommunale arbejdspladser. Dette synes jeg også burde være muligt i Middelfart derfor dette forslag.
Økonomi
-
Høring
-
Klima & bæredygtighed
-
Beslutning
Ændringsforslag fra den Socialdemokratiske gruppe:
Det overlades til det nye byråd at tage stilling til forslaget. Forvaltningen udarbejder forslag til en mulig model for at politikere kan komme i “jobpraktik” på lige vilkår og med accept fra arbejdspladserne. Forslag udarbejdes, så det nye byråd kan træffe beslutning i starten af 2022.
Byrådet besluttede at tilslutte sig ændringsforslaget.
Behandlingsplan
Det overlades til det nye byråd at tage stilling til forslaget. Forvaltningen udarbejder forslag til en mulig model for at politikere kan komme i “jobpraktik” på lige vilkår og med accept fra arbejdspladserne. Forslag udarbejdes, så det nye byråd kan træffe beslutning i starten af 2022.
Byrådet besluttede at tilslutte sig ændringsforslaget.
438. Offentliggørelse af lukket punkt: Godkendelse af udbudsmateriale
Sagsnummer: 2021-000331
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Sagen forelægges med henblik på godkendelse af mindstepris og salgs- og udbudsvilkår for ikke-lokalplanlagt areal til boligformål ved Middelfart Station.
Forvaltningen foreslår
- at mindsteprisen for arealet fastsættes til kr. 4.200.000 inkl. moms, og
- at arealet udbydes i overensstemmelse med vedhæftede udbudsmateriale.
Sagsbeskrivelse
Arealet, der er beliggende ved Jernbanegade 37 ved Middelfart Station, har et grundareal på ca. 4.600 m2, heraf vej ca. 230 m2.
Arealet er beliggende i byzone og er omfattet af Lokalplan 23.09 - Erhvervsområde ved Middelfart Station. Økonomiudvalget har dog truffet beslutning om igangsætning af ny lokalplan for området, som forventeligt vil muliggøre følgende:
- Anvendelse til boligformål
- Bebyggelsesprocenten op til 65
- Op til 10 meters bygningshøjde
Der er i november 2019 vedtaget Lokalplan 189. Denne lokalplan er gældende for det tilstødende område ved Jernbanegade. Det er intentionen, at arealet skal gives samme planmæssige forudsætninger.
Markedsprisen for arealet er vurderet til kr. 4.200.000 inkl. moms, hvorfor det foreslås, at mindsteprisen fastsættes til kr. 4.200.000 inkl. moms.
Sagen forelægges med henblik på godkendelse af mindstepris og salgs- og udbudsvilkår.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt af et flertal (24).
Paw Nielsen stemte imod.
Behandlingsplan
Paw Nielsen stemte imod.
Bilag
439. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af grund
Sagsnummer: 2020-009508
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Salg af storparcellen ved Ranunkelhaven i Middelfart til opførelse af etagebebyggelse til boligformål.
Forvaltningen foreslår
- at tilbud fra NJB Ejendomme 1 ApS, CVR-nr. 41136685, lydende på kr. 8.100.000 inkl. moms (kr. 6.480.000 ekskl. moms) + spildevandsbidrag for 41 boligenheder á kr. 37.337 inkl. moms, dvs. spildevandsbidrag på kr. 1.530.817 inkl. moms (kr. 1.224.654 ekskl. moms), i alt kr. 9.630.817 inkl. moms (7.704.654 ekskl. moms) accepteres,
- at der til projektet gives et frigivet rådighedsbeløb på kr. 7.674.654 netto. Nettobevillingen tilgår kassen. Rådighedsbeløbet består af en indtægtsbevilling på kr. 7.704.654, og en udgiftsbevilling på kr. 30.000.
Sagsbeskrivelse
Betinget af Byrådets godkendelse har forvaltningen annonceret storparcellen ved Ranunkelhaven i Middelfart til salg.
Storparcellen er udbudt til en mindstepris i overensstemmelse med vurdering af markedsprisen. Mindsteprisen på storparcellen fastsat til kr. 8.000.000 inkl. moms.
Storparcellen er omfattet af Lokalplan nr. 145 - Boligområde ved Falstersvej. Lokalplanen muliggør opførelse af etagebebyggelse svarende til Civicas opførelse af etagebebyggelse på nabogrunden. Ifølge lokalplanen skal bygninger opføres i 3 etager med maksimal bygningshøjde på 10 meter. Lokalplanen foreskriver desuden, at bebyggelsen skal opføres som 5 fritliggende etagebebyggelser.
Der er indkommet 1 bud på storparcellen.
Det indkomne bud lydende på kr. 8.100.000 inkl. moms er afgivet af NJB Ejendomme 1 ApS, 41136685. Tilbuddet er betinget af, at byggefelterne kan justeres i henhold til den fremsendte projektforslag, således at bebyggelsen kan udføres i form af minimum 17 rækkehuse i 2 etager og 2 blokke i 3 etager indeholdende i alt 24 lejligheder.
Projektets bebyggelse er placeret indenfor det udlagte byggefelt i lokalplanen, men bebyggelsen placeres anderledes end lokalplanens illustrationsskitser. Projektet indeholder 2 fritliggende etagebebyggelser og holder sig indenfor de maksimalt 4000 etagemeter, der gives mulighed for.
Teknisk Udvalg har på sit møde den 9. februar 2021 godkendt projektet i henhold til etager og byggehøjder, idet øvrige forhold om bebyggelsen sagsbehandles ved byggesagsbehandlingen.
Henset til at tilbud overstiger den vurderede markedspris og Teknisk Udvalg har godkendt projektet i forhold til de planmæssige forhold, anbefaler forvaltningen, at tilbuddet accepteres.
Købstilbud beror på sagen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
440. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af areal
Sagsnummer: 2020-017508
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Salg af areal til erhvervsformål ved Jernbanegade 37 i Middelfart ved Middelfart Station.
Forvaltningen foreslår
- at købstilbud med købesum lydende på kr. 937.500 inkl. moms (svarende til kr. 750.000 ekskl. moms) godkendes, og
- at der gives en samlet anlægsbevilling (nettoindtægtsbevilling) på kr. 725.000 med dertil hørende rådighedsbeløb. Bevillingen består af en indtægtsbevilling vedrørende jordsalg på kr. 750.000, og en udgiftsbevilling til dækning af landinspektør på kr. 25.000.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har på sit møde den 1. februar 2021 godkendt udbudsmaterialet vedrørende erhvervsareal ved Middelfart Station.
Erhvervsarealet har et grundareal på 3.200 m2 og er beliggende indenfor lokalplan nr. 23.09 - Erhvervsområde ved Middelfart Station. Lokalplan angiver en maksimal bebyggelsesprocent på 60%, så der kan bygges 1920 m2. Byggefeltet, som er angivet i lokalplanen, er på ca. 1050 m2.
Prisen for erhvervsarealet blev fastsat til en fast pris på kr. 937.500 inkl. moms, svarende til vurdering af markedsprisen fra ekstern mægler.
I henhold til udbudsmaterialet sker tildeling af erhvervsgrunden efter indsendt projekt både ud fra anvendelse, bæredygtighed og arkitektur. Teknisk Udvalg udvælger og indstiller vinderprojektet til Byrådets godkendelse. I forbindelse med udvælgelsen kan Teknisk Udvalg vurdere om, der kan gives dispensation for etagehøjde, byggefelt og materialevalg.
Forvaltningen har annonceret erhvervsarealet til salg i overensstemmelse med det godkendte udbudsmateriale.
Der er indkommet 1 bud på erhvervsarealet.
Det indkomne bud er afgivet af VOK Holding ApS, CVR-nr. 39274094. Køber har fremsendt projektforslag til etablering af erhvervshus ved Middelfart Station.
Under forudsætning af positiv indstilling fra Teknisk Udvalg anbefaler forvaltningen, at tilbuddet accepteres.
Købstilbud og projektforslag beror på sagen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
441. Offentliggørelse af lukket punkt: Køb af ejendom
Sagsnummer: 2020-017340
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune overvejer køb af ejendommen P. V. Tuxens Vej 3 - 5 til brug for frivillinghedscenter og støttebygning til kommende Sundheds- og frivillighedshus.
Bygningen er beliggende ved Sygehus Lillebælt og ejes i dag af regionen.
Forvaltningen foreslår
- At der tages stilling til om Middelfart Kommune skal forsøge at købe bygningen med overtagelse til 1.1.2023.
Sagsbeskrivelse
Som nabobebyggelse til det kommende Sundheds- og frivillighedshus ligger ejendommen P. V. Tuxens Vej 3 - 5. Denne overvejes købt dels til frivillighedscenter og som støttebygning til kommende Sundheds- og frivillighedshus.
Bygningen er i 2 etager med fuld kælder. Arealet er på 910 m2 etagemeter med 455 m2 kælder. Bygningen er opført i 1963 og anvendes i dag af Sygehus Lillebælt som kontorbygning.
Der er udført en tilstands vurdering af bygningen og rapport er vedlagt i bilag. Denne rapport beskriver bygningen som i generel god stand hvilket bør give en forholdsvis lav vedligeholdsudgift de næste 15 - 20 år. Hvis ejendommen overtages bør der før indflytning etableres elevator ved den ene trappegang, repareres gulve i kælder og generel maling og oprydning. Senere kan der være behov for fornyelse af toiletter og køkkenudstyr.
Der er foretaget valuar vurdering af ejendommen og denne er opgivet til 5 mio. kr. som vil være købsprisen. Fremtidige driftsomkostninger er af ejendomscentret anslået til 535.000 kr. årligt. Dette dækker udgifter til forsyning, forsikring, rengøring m.m.
Økonomi
Købspris vil være 5. mio. kr. + handelsudgifter og der bør afsættes ca. 2. mio. til indflytningsudgifter til budget 2023. Senere kommer løbende driftsudgifter på ca. 535.000 kr.
Høring
Ingen høring da dette ikke er nødvendigt
Klima & bæredygtighed
Bygningen er forsynet med solceller på hele tagfladen og varmeforsynes med fjernvarme.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
442. Offentliggørelse af lukket punkt: Ekspropriationssag
Sagsnummer: 2020-009757
Sagsbehandler: Kenneth Hermansen
Præsentation
Ekspropriationsprocessen for udvidelse af Abelonelundvej genoptages efter afholdte åstedsforretninger.
Forvaltningen foreslår
- At de fremsatte ekspropriationstilbud til lodsejerne godkendes.
Sagsbeskrivelse
Efter de afholdte åstedsforretninger er der fremsat forligstilbud til de berørte lodsejere.
Ekspropriationerne vedrører ejendommene med matr.nr. 5f, 6n, 6y, 6z, 6æ, 6ae, 6ah, 8a, 8e, 8r, 8g, 8i, 8p, 8bi, 8ff, 34b, 34d og 34e Røjle By, Strib-Røjleskov samt matr.nr. 3ac, 3ak, 3bk, 3bt, 3bu 9ab Røjle By, Vejlby.
11 ud af 24 lodsejere har accepteret det fremsatte forligstilbud.
Økonomi
Der blev på åstedsforretninger fremsat forslag til forligstilbud.
Erstatningsbeløb dækkes af det beløb, som er afsat i budget.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtiget.
Klima & bæredygtighed
Projektet vil forbedre forholdene for fodgængere og cyklister, så det vil medvirker til at flere vil vælge gåben og cyklen frem for bilen.
Beslutning
Godkendt.