Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 04. oktober 2023
90. Budgetopfølgning pr. 30. september 2023
Sagsnummer: 2022-016054
Sagsbehandler: Bente Grand
Præsentation
Budgetopfølgning pr. 30. september 2023 på udvalgets budgetområde; beskæftigelsesindsats og borgerservice.
Forvaltningen foreslår
- At budgetopfølgningen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Budgetopfølgning pr. 30. september 2023 er under udarbejdelse. Der vil foreligge notat til udvalgets møde. Notatet vil blive eftersendt, idet det ikke er muligt at udarbejde materialet forinden udsendelse af dagsorden.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Budgetopfølgning godkendt.
Behandlingsplan
91. KL's tilfredshedsmåling af jobcenterets virksomhedsservice for 2. kvartal 2023
Sagsnummer: 2023-012857
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
KL gennemfører kvartalsvise tilfredshedsmålinger over følgende hovedtemaer:
- Kontakt med jobcenteret.
- Overordnet tilfredshed med jobcenteret.
- Samarbejdet med jobcenteret.
- Virksomhedernes fremadrettede rekrutteringsbehov.
I alt har 42 kommuner på tværs af Danmark deltaget i tilfredshedsmålingen.
I Middelfart Kommune er spørgeskemaet sendt ud til 352 virksomheder. Heraf har 112 gennemført besvarelsen, hvilket svarer til 32%. 8 virksomheder, svarende til 2%, har svaret på en del af spørgsmålene, mens 232 virksomheder (66%) har modtaget målingen men ikke besvaret spørgeskemaet.
Ad 1.
Godt halvdelen af virksomhederne har svaret, at de har kontakt med jobcenteret i forbindelse med opkvalificering af ledige (51%). Dette er således den primære årsag til kontakt. I de fleste tilfælde er det jobcentret der tager initiativ til kontakten (69%).
Ad 2.
Opgørelsen viser, at mere end 8 ud af 10 af virksomhederne har været tilfredse eller meget tilfredse med jobcenteret igennem hele forløbet (83%). Der er således generelt stor tilfredshed med jobcenteret. Inden for samtlige områder: Jobcenterets information (vejledning omkring regler, lovgivning mv.), Jobcenterets kommunikation (dialog, skriftlig- og digital kommunikation mv.), Jobcenterets responstid samt Jobcenterets forståelse for din virksomheds behov ligger den overordnede tilfredshed på mellem 79-82%. Et af de parametre hvor vi scorer 82% er i forhold til Jobcentrets responstid, hvilket også er det parameter som 9 ud af 10 virksomheder vægter højest. I benchmarkanalysen ligger vi på 84 ud af 100 i forhold til at de adspurgte virksomheder vil anbefale et samarbejde med jobcentret til andre virksomheder.
Ad 3.
58% af virksomhederne har fået fremsendt kandidater af jobcenteret. Heraf var 7 ud af 10 tilfredse eller meget tilfredse med jobcenterets evne til at finde en kandidat, der passede til virksomhedens behov (70%). 76% af virksomhederne har ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med jobcentret, mens 72% har indgået aftale om virksomhedspraktik, løntilskud eller lignende som følge af samarbejdet med jobcenteret.
Ad 4.
Inden for de næste tre måneder forventer 30% af virksomhederne at skulle rekruttere nye medarbejdere, mens 54% ikke forventer dette. 16% har endnu ikke overblik over dette.
På baggrund af ovenstående kan det konkluderes, at virksomhederne i Middelfart Kommune generelt oplever et godt samarbejde og tilfredshed med jobcenteret.
Økonomi
Ingen.
Høring
-
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen om virksomhedstilfredshedsundersøgelsen taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
92. Ansøgning om rammebeløb til afvikling af dialogmøde den 27. november 2023
Sagsnummer: 2023-007235
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget ansøges om rammebeløb til afvikling af dialogmøde den 27. november som led i udarbejdelsen af Middelfart Kommunes beskæftigelsesplan 2024-2027
Forvaltningen foreslår
- At Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget bevilger et rammebeløb på 50.000,00 til afvikling af dialogmøde den 27. november.
Sagsbeskrivelse
Den 27. november afvikles dialogmøde i forbindelse med udarbejdelsen af Middelfart Kommunes beskæftigelsesplan 2024-2027.
Der forventes op til 50 deltagere. Deltagerne vi være repræsentanter fra frivilligorganisationer, faglige organisationer, råd, uddannelsesinstitutioner og lokale virksomheder.
Varigheden for dialogmødet forventes at vare fra kl. 16:00 - 19:00
Der kommer tre oplægsholdere:
- Steffen Rasmussen, CFSN (Center For Social Nytænkning), der har undersøgt udviklingen på kontanthjælpsområdet med fokus på sårbare og udsatte borgere og har desuden en kritisk tilgang til lovgivningen på beskæftigelsesområdet.
- Magnus Poulsen Hansen, lektor ved Institut for Samfundsvidenskab RUC, der har deltaget i debatten efter regeringens udmelding om at nedlægge jobcentrene med fokus på, hvad der skal sættes i stedet for.
- Mikkel Bo Madsen fra CUBB (Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser) der har arbejdet med virksomheders inklusionskapacitet ift. personer på kanten af arbejdsmarkedet.
Som afslutning på dialogmødet vil der blive serveret en let anretning.
Økonomi
Der ansøges om et rammebeløb på 50.000,00 kr. til at dække udgifterne til de tre oplægsholdere og forplejning til 50 personer.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Rammebeløb på kr. 50.000 bevilliges til afvikling af dialogmøde.
Behandlingsplan
93. Evaluering prøvehandling Digital Borgercafe
Sagsnummer: 2022-009116
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Borgerservice har i perioden juni, august og september gennemført en digital borgercafé på Nørre Aaby bibliotek, Ejby bibliotek, Brenderup Dagcenter og Gelsted Plejecenter, som en prøvehandling, afviklet med midler bevilget af Arbejdsmarkeds- og uddannelsesnetværket.
Forvaltningen foreslår
- Anbefaler at "Digital Borgercafé" ikke fortsætter.
Sagsbeskrivelse
Digitale kompetencer er en forudsætning for at drage nytte af digitaliseringens muligheder. Men ikke alle borgere er digitalt selvhjulpne. Derfor har Borgerservice afviklet "Digital Borgerservice" på fire lokationer i Middelfart Kommune for at se om det var et efterspurgt tilbud. Med prøvehandlingen har Borgerservice Middelfart ønsket at hjælp borgere, der ikke er digitalt selvhjulpne, hvor en medarbejder fra Borgerservice rykkede ud på Brenderup Dagcenter, Ejby Bibliotek, Nørre Aaby Bibliotek og Gelsted Plejecenter for at hjælpe de borgere, der har svært ved at benytte forskellige digitale løsninger. Borgerservice har udbredt kendskabet til "Digital Borgercafé" via annoncer i Melfarposten hver uge og ved at hænge plakater op på Middelfart Kommunes biblioteker, ved Frivillignet og ved 4kløveren.
Borgerne kunne få hjælp til:
- MitID
- Melde flytning
- Sundhedskort
- Adgang og fritagelse for digital post
- Hjælp til Udbetaling Danmarks selvbetjeningsløsninger på www.borger.dk - herunder ældrecheck – boligstøtte – helbredstillæg m.m.
Der har været afholdt digital borgercafé 12 gange af 2 timers varighed, 3 gange på hver lokation. Efter prøvehandlingen er status at der:
- På Brenderup Dagcenter har været 5 borgere, 3 har fået hjælp til MitId, 1 er fritaget for digital post og 1 har modtaget råd og vejledning/udlevering af skema.
- På Ejby Bibliotek har været 9 borgere, 7 har fået hjælp til MitId, 1 er firtaget for digital post og 1 har modtaget råd og vejledning/udlevering af skema.
- Ikke har været nogle borgere på Nørre Aaby Bibliotek
- På Gelsted Plejecenter har været 2 borgere, begge har fået hjælp til MitId.
Det vil sige , at der er 16 borgere, der har benyttet sig af "Digital Borgerservice" i perioden for prøvehandlingen og det vurderes at fire ud af de 16 personer har haft svært ved at komme til Middelfart Rådhus. Det vurderes derfor at der har været for få besøgende i forhold til ressourcetrækket.
I Borgerservice er der allerede i dag mulighed for at få hjælp til digital selvbetjening i Borgerservice på Nytorv ved at bestille Flextrafik for at komme ind til Middelfart Rådhus. I helt særlige tilfælde kan det også arrangeres, at Borgerservice kommer ud til borgerene.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur
9.c: Vi skal forøge adgang til informations- og kommunikationsteknologi.
Dette verdensmål efterleves ved at give borger, der har svært ved at benytte forskellige digitale løsninger, mulighed for at få hjælp fra Borgerservice i deres nærområde.
Beslutning
Udvalget har været tilfredse med prøvehandlingen "Digital Borgercafé".
Med henvisning til den lave tilslutning af borgere fortsætter den digitale borgercafé ikke.
Behandlingsplan
94. Samarbejdsaftale med fagbevægelsens hovedorganisation Fyn, sketion Fyn (FH Fyn)
Sagsnummer: 2023-013461
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Maiken Madsen, afdelingsformand FOA Trekanten, har fremsendt udkast til samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter udkastet til samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn (FH Fyn)
Sagsbeskrivelse
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
17B Partnerskaber for handliner
17.17 Vi skal fremme og opfordre til partnerskaber på tværs af den offentlige sektor, det private erhvervsliv og civilsamfundet.
Beslutning
Udvalget har drøftet FHs udkast til samarbejdsaftale. Udvalget vil gerne indgå samarbejdsaftale med FH, men foreslår visse justeringer i aftaleteksten.
Forvaltningen indgår i dialog m. FH herom.
Behandlingsplan
Bilag
95. Nøgletal september 2023
Sagsnummer: 2023-001230
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Job- og Vækstcenter Middelfart udarbejder hver måned nøgletal på områderne under Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Der er tale om et øjebliksbillede pr. den sidste dag i måneden.
Forvaltningen foreslår
- At nøgletallene gennemgås på mødet.
Sagsbeskrivelse
Nøgletallene gennemgås på mødet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Nøgletallene taget til efterretning.
Behandlingsplan
96. Orientering om afsætning af midler til afholdelse af uddannelsesmesse/Craft Festival 2023
Sagsnummer: 2023-008466
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
Udvalget afsatte på møde d. 07.06.2023 et rammebeløb på kr. 90.000,- til transport og forplejning til Craft-festivalen 2023.
Forvaltningen foreslår
-
At udvalget bliver orienteret om de udgifter, der har været i forbindelse med afholdelsen af Craft-festivalen.
Sagsbeskrivelse
Craft-festivalen blev afholdt den 31. august - 1. september på Lillebæltværftet i forbindelse med klimafolkemødet. På Craft-festivalen deltog kommunens elever fra folkeskolens udskolingsklasser, FGU og STU.
Der er bred enighed om, at messen var en succes, og at eleverne deltog med nysgerrighed og entusiasme. Der er også bred enighed om, at formen, hvor det er lærlinge, der giver eleverne konkrete oplevelser med erhvervsfag, fungerer i forhold til at skabe interesse for fagene. Endelig var der i år et bedre tilrettelagt flow gennem de forskellige stande, hvilket ligeledes var medvirkende til at give både udstillere og besøgende en god oplevelse.
Skolerne giver udtryk for, at det er essentielt for deltagelse, at der er bustransport til messen.
Økonomi
Udgifterne til Craft-festivalen fordeler sig således:
Transport: kr. 27.000,00 (Faktura er modtaget og betalt)
Forplejning: kr. 36.583,12 (Faktura er modtaget og betalt)
Materialer: kr. 12.530,00 (Faktura er modtaget og betalt)
I alt: kr. 76.113,12
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Der er angivet et forkert beløb i sagsfremstillingen for materialer. Det korrekte beløb er kr. 15.662,50 Dermed er beløbet i alt kr. 79.245,62.
Orienteringen i øvrigt taget til efterretning.