Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 08. november 2023
97. 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2023 for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget
Sagsnummer: 2023-013917
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Budgetopfølgningen efter oktober på Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område viser en forventning om et merforbrug på 3,021 mio. kr. på udvalgets område. Årets resultat estimeres til 588,251 mio. kroner i forhold til det totale budget på 585,230 mio. kroner, svarende til 0,5 pct. afvigelse. Initiativer i den vedtagne sikringsplan er med til at understøtte opnåelsen af det forventede resultat for året.
Resultatet er sammensat af et forventet merforbrug på primært sygedagpengeområdet samt lidt højere udgifter til ledighedsydelse, senior- og førtidspensionsområdet pga. højere satser. Derudover har kommunen modtaget ekstraordinære opkrævninger fra Udbetaling Danmark for afskrivninger af ydelseskroner i Udbetaling Danmark for perioden 2020-2022.
For de øvrige områder forventes budgetbalance eller et mindreforbrug.
Forvaltningen foreslår
- At 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2023 bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Årets forventede resultat dækker i hovedtræk over følgende forklaringer:
- Forsikrede ledige: Antal forsikrede ledige er fortsat lav. Følger antallet den forventede udvikling i de kommende måneder, vil de forventede ydelsesudgifter svare til budgettet.
- Kontant- og uddannelseshjælp samt seniorjobs:
Antal kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere forventes at holde sig under budget for året, bl.a. opnået ved at flere ledige kommer ud i virksomhedsrettede tilbud, f.eks. virksomhedspraktikker og løntilskudsjobs. Antal seniorjobs forventes heller ikke at stige, og vil holde sig på et lavt niveau for resten af året.
- Sygedagpengeområde: Det nuværende niveau afspejler et højt antal sygedagpengemodtagere – en del højere end indarbejdet i budgettet. Flere initiativer skal bremse udviklingen, men på nuværende tidspunkt er det ikke være realistisk at nå det budgetterede niveau. På området forventes derfor et merforbrug som antalsmæssigt ligger 26 pct. højere end budget.
- Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse: Tilkomsten af fordrevne fra Ukraine har været lavere end der oprindelig blev forudsat i budget og en høj andel er kommet i arbejde. På nuværende tidspunkt forventes der et mindreforbrug på området.
- Førtidspension: Der forventes lidt højere udgifter til førtidspension som følge af højere gennemsnitstakser. Taksterne stiger som en konsekvens af lovændringen i 2023, hvor ægtefælle/samlevers løn ikke længere modregnes i førtidspensionen.
- Forberedende Grunduddannelse - FGU: Afregningen for 2022 fra staten viser et lavere elevantal end oprindelig budgetteret.
- Driftsudgifter: På området forventes der lavere udgifter til bl.a. kurser, mentorer og opkvalificering. Udgifter til kursus og øvrige opkvalificeringsforløb erstattes af bl.a. flere virksomhedsrettede tilbud, herunder virksomhedspraktik og løntilskudsforløb.
- Sociale formål: Udbetaling Danmark skal løbende afskrive uretmæssigt udbetalte ydelser, der af forskellige årsager ikke kan opkræves eller inddrives hos borger. I august modtog alle kommuner fakturaer for afskrivninger, som dækker en flerårig periode, hvilket medfører et merforbrug på området.
Økonomi
Se sagsbeskrivelse samt vedhæftede bilag.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Budgetopfølgning godkendt
Behandlingsplan
Bilag
98. Nøgletal oktober 2023
Sagsnummer: 2023-001230
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Job- og Vækstcenter Middelfart udarbejder hver måned nøgletal på områderne under Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Der er tale om et øjebliksbillede pr. den 31.10.2023.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Antallet af forsikrede ledige er steget med 3 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 404 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 334 forsikrede ledige.
Antallet af kontanthjælpsmodtagere er faldet med 2 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 196 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 207 kontanthjælpsmodtagere.
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere er steget med 1 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde i alt 145 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 129 uddannelseshjælpsmodtagere.
Antallet af overgangsydelsesmodtagere er faldet med 5 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde i alt 36 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 36 overgangsydelsesmodtagere.
Antallet af sygedagpengemodtagere er steget med 26 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 569 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 589 sygedagpengemodtagere.
Antallet af borgere i jobafklaringsforløb er steget med 10 i oktober måned. Antallet pr. 31.10.23 var således 135. Året før pr. 31.10.22 var der 105 borgere i jobafklaringsforløb.
Antallet af borgere i ressourceforløb er steget med 4 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 128 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 132 borgere i ressourceforløb.
Antallet af borgere, der modtager ledighedsydelse er steget med 3 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 92 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 77 ledighedsydelsesmodtagere.
Antallet af borgere i fleksjob er steget med 6 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde 768 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 749 borgere i fleksjob.
Antallet af borgere omfattet af integrationsloven, der modtager S&H-ydelse er faldet med 6 i oktober måned. Det samlede antal udgjorde således 38 pr. 31.10.23. Året før pr. 31.10.22 var der 56 S&H-ydelsesmodtagere.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Orientering om nøgletal taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
99. Fremlæggelse af ledelsestilsyn 2. kvartal 2023
Sagsnummer: 2023-015396
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
I forbindelse med ny digital revisionsmodel er det besluttet at fremlægge udvalgte dele af ledelsestilsynet, for det politiske udvalg tre gange årligt. Hermed fremlægges til orientering ledelsestilsynet vedr. sygedagpenge:
- Uarbejdsdygtighed
- Inddragelse af arbejdsgiver i forbindelse med sygemeldt medarbejder
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen om ledelsestilsynet til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Et velfungerende og dækkende ledelsestilsyn er forbundet med en række fordele. Det er med til at sikre borgernes retssikkerhed, en effektiv, korrekt og lovmedholdelig administration og skal bidrage til at skabe kvalitet og læring i sagsbehandlingen. Ledelsestilsynet kan samtidig understøtte implementering og forankring af ny viden samt realisering af politiske målsætninger. Et ledelsestilsyn kan ikke have fokus på alt på én gang. Ledelsestilsynet tilrettelægges derfor på baggrund af en vurdering af risiko og væsentlighed.
Den politiske fremstilling har fokus på udvalgte elementer af tilsynet, hvor det vil få stor konsekvens såfremt en fejl eller begivenhed indtræffer.
Hermed forelægges resultater af tilsynet for 2. kvartal 2023 vedr. udvalgte områder fra tilsynet vedr. sygedagpengemodtagere.
Sygedagpenge
Uarbejdsdygtighed
I sager vedr. sygedagpenge skal der i alle sager foretages løbende vurdering af borgerens uarbejdsdygtighed, i forhold til berettigelse til hel eller delvis sygedagpenge.
Borgere der er sygemeldt fra ledighed, altså fra deres a-kasse, skal der ske bred vurdering af uarbejdsdygtigheden fra 1. sygedag. Borgere der er sygemeldt fra et ansættelsesforhold (fastholdelsessager), skal der ske bred vurdering af uarbejdsdygtigheden efter 3. måneders sygemelding. Korrekt vurdering af den sygemeldte borgers uarbejdsdygtighed er afgørende, da uarbejdsdygtighed er betingelsen for at være berettiget til at modtage sygedagpenge.
I 2. kvartal 2023 er der udtaget 12 sager til kontrol (7 sager fra fastholdelse/sygemelding fra job og 5 sager fra ledighed). Der er i alle 12 sager foretaget vurdering af borgerens uarbejdsdygtighed.
I alle 12 sager er der sket korrekt vurdering i forhold til det brede arbejdsmarked. Dog er der en enkelt af fastholdelsessagerne, hvor der argumenteres for at den brede vurdering efter 3 måneders sygemelding er udsat pga., at borgeren arbejder delvist. Dette er en forkert begrundelse. I sådanne situationer foretages den brede vurdering alene ud fra borgerens ansættelsesforhold, fordi der er tegn på, at pgl. ved en fastholdelsesindsats vil kunne vende tilbage til sit arbejde. Derfor skal den brede vurdering alene foretages ud fra en smal vurdering af borgerens uarbejdsdygtighed. Sagsbehandleren er gjort opmærksom på dette forhold.
Tilsynet viser således, at praksis omkring uarbejdsdygtighed i sygedagpengesagerne er i overensstemmelse med loven, hvorfor der ikke foretages yderligere handling.
Inddragelse af arbejdsgiver ifm. sygemeldt medarbejder
I sager hvor borgeren er sygemeldt fra job, skal jobcentret inddrage arbejdsgiveren inden udgangen af borgerens 8. sygeuge. Der er to undtagelser til dette:
- Hvis den sygemeldtes helbredssituation er uproblematisk og jobcenteret har vurderet, at den sygemeldtes kan vende tilbage på fuld tid inden for 13 uger
- Hvis der er tale om et længevarende sygdomsforløb, hvor den sygemeldte ikke aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Inddragelse af og samarbejde med den sygemeldtes arbejdsgiver er vigtig i sygedagpengesagsbehandling, da det bidrager til en god fastholdelsesplan med fokus på delvis raskmelding og en progressionsplan mod fuld raskmelding. Således bidrager arbejdsgiverinddragelse til at sikre rette længde af sygedagpengesagen. Samtidig er jobcentrets tilbud om hjælp til fastholdelse af sygemeldte medarbejdere en del af jobcentrets virksomhedsindsats.
Der er i 7 af de gennemgåede 12 sygedagpengesager tale om sygemeldte fra ansættelse. Der er i alle sagerne iværksat fastholdelsesindsats i samarbejde med borgeren, arbejdsgiver og jobcentret. Der er i den ene af de 7 fastholdelsessager ikke taget kontakt til arbejdsgiver inden udgangen af borgerens 8. sygeuge, hvorfor der har været en tilbagemelding til sagsbehandleren om, at det er vigtigt arbejdsgiveren inddrages som det lovgivningsmæssigt er forventeligt i disse sager. Derudover er der en enkelt sag, hvor det pga. sygdommens karakter, ikke har været relevant at inddrage borgerens arbejdsgiver, inden for de første 8 ugers sygemelding.
Tilsynet viser således, at praksis omkring inddragelse af arbejdsgiveren i forhold til borgere der sygemeldes fra job, er i overensstemmelse med loven, hvorfor der ikke foretages yderligere handling.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Orientering om ledelsestilsyn taget til efterretning.
Behandlingsplan
100. Afvikling af dialogmøde den 27. november 2023: Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune 2024-2027
Sagsnummer: 2023-007235
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Den 27. november afholder Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget dialogmøde som led i udarbejdelsen af Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune 2024-2027.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter og godkender forvaltningens forslag til procesplan for afvikling af dialogmødet.
Sagsbeskrivelse
Dialogmødet afvikles den 27. november kl. 16:00 - 19:00.
Dialogmødet starter med velkomst ved næstformand Steffen Daugaard. Herefter er dialogmødet inddelt i tre blokke. Hver oplægsholder, holder et oplæg af 35 min. varighed efterfulgt at 20 min. paneldebat. Paneldebatterne forventes at bestå af den pågældende oplægsholder, medlemmer fra de lokale råd og foreninger, lokale virksomheder mv. udvalgt alt efter det enkelte oplægs vinkel. Forvaltningen faciliterer paneldebatterne.
Aftenen afsluttes med en kort affrunding ved Steffen Daugaard efterfulgt af tapasplatte fra kantinen på Nytorv kl. 19:00.
Der tre oplægsholdere er:
Blok 1: Steffen Rasmussen, Center For Social Nytænkning, der har undersøgt udviklingen på kontanthjælpsområdet med fokus på sårbare og udsatte borgere og har en kritisk tilgang til lovgivningen på beskæftigelsesområdet.
Blok 2: Magnus Poulsen Hansen, lektor ved Institut for Samfundsvidenskab RUC, der har deltaget i debatten efter regeringens udmelding om at nedlægge jobcentrene med fokus på, hvad der skal sættes i stedet for.
Blok 3: Mikkel Bo Madsen, Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser, der har arbejdet med virksomheders inklusionskapacitet ift. personer på kanten af arbejdsmarkedet.
Økonomi
Der er afsat et rammebeløb på 50.000,00 kr. til at dække udgifterne til de tre oplægsholdere og forplejning til 50 personer.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Forvaltningens forslag til procesplan for dialogmøde godkendt.
Behandlingsplan
101. Rapporten "Vores Arbejdsmarked"
Sagsnummer: 2023-007977
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
RAR Sydjylland har fremsendt skrivelse til udvalget omkring rapporten "Vores Arbejdsmarked".
Forvaltningen foreslår
- At udvalget orienterer sig i rapporten "Vores Arbejdsmarked" og at rapporten drøftes.
Sagsbeskrivelse
Rapporterne præsenterer status på bl.a. beskæftigelsen, ledigheden, antal tilmeldte, jobomsætningen, rekrutteringssituationen, jobordrer og forventningerne til den kommende udvikling.
Rapporten giver fx svar på følgende spørgsmål:
- Hvordan ser udviklingen i ledigheden ud, og hvad karakteriserer den?
- Hvilke ledige har kommunen, og hvad er deres kvalifikationer?
- Hvad er behovet på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden?
- Hvordan ser erhvervsstrukturen i kommunen ud?
- Hvor er der jobåbninger og rekrutteringsudfordringer?
Link til rapporten fremgår af vedhæftede skrivelse.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Rapporten ”Vores arbejdsmarked” drøftet.
Behandlingsplan
Bilag
102. Orientering om offentliggørelse af borgerundersøgelser på jobcentre
Sagsnummer: 2023-015402
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
KL har den 31.10.2023 offentliggjort resultaterne af en omfattende borgerundersøgelse, der viser, at størstedelen af borgerne, der har haft kontakt med jobcenteret, har været tilfredse med deres forløb.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om undersøgelsen og dens resultater tages til efterretning.
- Forvaltningen indstiller endvidere til, at vi i Middelfart tilkendegiver overfor KL, at vi gerne vil deltage i næste borgerundersøgelse. Dette da udvalget som en del af det politiske mål ”Service tæt på borgere og virksomheder” har som målsætning, at der skal foretages årlige tilfredshedsmålinger hos henholdsvis borgere og virksomheder.
Sagsbeskrivelse
KL's borgerundersøgelse er en pilotundersøgelse, der er foretaget i samarbejde med 13 kommuner, faciliteret af Marselisborg Consulting. Middelfart Kommune har ikke deltaget i pilotundersøgelsen. Der er tale om en stærk repræsentativ og metodisk stringent undersøgelse med en usædvanlig høj svarprocent på 43,2%.
Undersøgelsen har desuden sikret en bred afdækning på tværs af beskæftigelsesindsatsens målgrupper, herunder dagpenge, sygedagpenge, job- og uddannelsesparate samt aktivitetsparate.
Overordnet viser undersøgelsen, at borgerne udtrykker generel tilfredshed med deres jobcenterforløb, hvor sagsbehandleres rolle er afgørende for en positiv oplevelse.
Borgerundersøgelsen beskæftiger sig med følgende fem overordnede temaer:
- Borgernes oplevelse af mødet med jobcentret
- Borgernes oplevelse af klare mål
- Borgernes oplevelse af deres seneste samtale med deres sagsbehandler
- Borgernes oplevelse af progression i deres forløb, herunder at blive præsenteret for konkrete jobmuligheder samt få øget tro på at vende tilbage i arbejde eller uddannelse
- Borgernes samlede tilfredshed med deres jobcenterforløb
Ad 1. Borgernes oplevelse af mødet med jobcentret
Over 60% af de adspurgte oplever i høj eller meget høj grad at blive mødt med tillid i jobcentret. Jo ældre borgeren er jo højere er tilliden. Sygedagpengemodtagerne er kendetegnet ved at have den højeste tillid. Generelt blandt alle målgrupper, er tilliden højest jo kortere forløbet i jobcentret er.
Godt 57% oplever, at jobcentret tager udgangspunkt i deres situation. Jo ældre borgeren er, jo højere er scoren også i dette tilfælde. Endnu engang er det sygedagpengemodtagere der scorer højest her. Ligesom scoren også er højere blandt de korte forløb end de lange.
På spørgsmålet om, i hvilket omfang borgerne føler sig inddraget, er svarene en kopi af ovenstående. Samlet set føler knap 59%, at der bliver lyttet til deres idéer og forslag, når der lægges en plan for forløbet i jobcentret.
Ad 2. Borgernes oplevelse af klare mål
Samlet set oplever næsten 55%, at der et klart mål med deres forløb i jobcentret.
Fordelingen er det samme som i pkt. 1.
Kun 44,5% oplever, at aktiviteterne i deres forløb giver mening i forhold til deres mål i jobcentret. Det er særligt de aktivitetsparate, der har denne oplevelse. Det er også kun denne målgruppe, hvor der i undersøgelsen spørges til deres oplevelse af samarbejdet med andre afdelinger. Her oplever højest 40% (fordelt på målgruppe) af de adspurgte, at afdelingerne samarbejder godt på tværs omkring borgerens forløb.
Ad 3. Borgernes oplevelse af deres seneste samtale med deres sagsbehandler
Samlet set oplever næsten 73%, at der er et klart formål med deres samtale. Ydermere oplever 74% at sagsbehandleren er velforberedt til samtalen. Endelig oplever omkring 70% at informationer om regler og lovgivning blev formidlet på en letforståelig måde.
Ad 4. Borgernes oplevelse af progression i deres forløb, herunder at blive præsenteret for konkrete jobmuligheder samt få øget tro på at vende tilbage i arbejde eller uddannelse
Kun lidt over 30% oplever løbende at blive præsenteret for konkrete jobmuligheder i jobcentret. Samme antal oplever, at indsatsen i jobcentret bringer dem tættere på job eller uddannelse. Endelig oplever omkring 35% af de aktivitetsparate samt sygedagpengemodtagere, at forløbet i jobcenteret har øget deres tro på at komme i arbejde eller uddannelse. Jo længere et forløb en borger har haft jo mere falder troen på tilbagevenden.
Ad 5. Borgernes samlede tilfredshed med deres jobcenterforløb
59 procent af de adspurgte er meget tilfredse eller tilfredse med deres forløb, mens 21 procent svarer hverken eller, og 20 procent er utilfredse eller meget utilfredse.
Kendetegnende for de borgere, der har været tilfredse med deres forløb, er generelt, at deres sagsbehandler fremhæves som afgørende for deres oplevelse. De tilfredse borgere lægger her særligt vægt på god kommunikation, dialog og inddragelse samt at deres sagsbehandler møder dem med tillid og respekt.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orientering om borgerundersøgelse og dens resultater taget til efterretning.
Udvalget godkender forslag om at Job- og Vækstcenter Middelfart deltager i KLs næste borgerundersøgelse.
Behandlingsplan
Bilag
103. Nyt udkast til Samarbejdsaftale med fagbevægelsens hovedorganisation Fyn, sketion Fyn (FH Fyn)
Sagsnummer: 2023-013461
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
På sidste udvalgsmøde drøftede udvalget udkast til samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn (FH Fyn), sektion Fyn. Udvalget havde ønsker til justeringer i aftalen. Hermed fremstilles justeret udkast til samarbejdsaftale efter dialog med FH.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter det nye udkast til samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn (FH Fyn)
- At udvalget indgår samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn.
Sagsbeskrivelse
Udvalget drøftede på udvalgsmødet den 4. oktober 2023 samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn.
Udvalget havde ønsker til justeringer i samarbejdsaftalen. Forvaltningen har derfor været i dialog med FH Fyn. Dette har affødt nyt udkast til en samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation Fyn, sektion Fyn.
Hovedpointen i samarbejdsaftalen er:
- FH Fyn forpligter sig til løbende at bidrage med inspiration og anbefalinger til det arbejdsmarkedspolitiske felt i Middelfart kommune.
- FH Fyn stiller sig også til rådighed for deltagelse på udvalgsmøder eller lignende.
- FH Fyn vil løbende og ad hoc vil invitere politikere til at deltage og bidrage i særlige FH Fyn-fora.
- En gang årligt vil FH Fyn bestræbe sig på at invitere kommunerne tilhørende i sektion Fyn (Assens, Kerteminde, Middelfart, Nordfyn, Nyborg og Odense) til et fællesmøde, hvor udviklingen og tendenser på arbejdsmarkedet drøftes.
- Middelfart kommune forpligter sig til – så vidt muligt – at inddrage FH Fyn som samarbejds-/dialogpart i forbindelse med udarbejdelse og implementering af lokale politiske strategier og planer, herunder strategien for den kommunale beskæftigelsesindsats.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
17B Partnerskaber for handliner
17.17 Vi skal fremme og opfordre til partnerskaber på tværs af den offentlige sektor, det private erhvervsliv og civilsamfundet.
Beslutning
Nyt udkast til samarbejdsaftale med Fagbevægelsens Hovedorganisation drøftet og godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
104. Delegerings- og kompetencefordelingsplan
Sagsnummer: 2021-017345
Sagsbehandler: Terkel Knudsen
Præsentation
Forvaltningerne i Middelfart Kommune har revideret Delegations- og kompetencefordelingsplanen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget indstiller Delegations og kompetencefordelingsplanen for eget udvalgsområde til godkendelse.
Sagsbeskrivelse
Delegations- og kompetencefordelingsplanen er med til at lette og smidiggøre de daglige beslutninger, som foretages af Middelfart Kommune. Med en delegations- og kompetencefordelingsplan kan politikere, ansatte, borgere og virksomheder til hver en tid se, om en sag skal afgøres politisk eller administrativt. Og til hvilket politisk udvalg kompetencen er delegeret til.
Delegations- og kompetencefordelingsplanen dækker størstedelen af de typiske sager/beslutninger i den kommunale hverdag. I praksis vil der opstå sager, hvor administrationen ud fra en vurdering af sagernes principielle karakter/ officielle interesse konkret må vurdere om sagen skal behandles administrativt, i fagudvalg (stående udvalg), hos Økonomiudvalg eller i Byrådet.
Det politiske niveau kan til enhver tid trække deres delegation af beslutningskompetencen til det administrative niveau tilbage. Det administrative niveau er anført i delegations- og kompetencefordelingsplanen under kolonnen "Direktør".
Ved sidste Delegerings og kompetencefordelingsplan blev forvaltningen bedt om at revidere planen, så de enkelte udvalg får en mere ensartet karakter. Det er sket i denne udgave.
Generelt er der sket følgende i forhold til tidligere udgave:
- Tekst er blevet afkortet for øget læsevenlighed
- Der er ikke ændret beslutningskompetencerne mellem byråd, ØU, fagudvalg og direktørniveau
- Forskellige kategorier er samlet til én tekst, hvor det har givet mening
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring er foretaget, da der er tale om en delegations- og kompetencefordelingsplan mellem det politiske og administrative niveau.
Klima & bæredygtighed
Ingen
Beslutning
Delegations- og kompetencefordelingsplan for udvalgets området indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.