Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 03. januar 2024
113. Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune for perioden 2024-27.
Sagsnummer: 2023-007235
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Beskæftigelses- og arbejdsmarkedsudvalget præsenteres for udkast til strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune for perioden 2024-27.
Forvaltningen foreslår
- At Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget drøfter udkast til strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune for perioden 2024-27.
- At Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget orienteres om at Byrådet fortsat skal beskrive, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering.
Sagsbeskrivelse
På baggrund af at kommunerne ikke længere er forpligtet til at udarbejde en årlig beskæftigelsesplan har Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget besluttet at udarbejde en firårig strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune for perioden 2024-27.
Forvaltningen præsenterer udvalget for første udkast til "Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune for perioden 2024-27". Udkastet er bl.a. udarbejdet på baggrund af dialogmøde afviklet den 27. november 2023 med deltagelse fra virksomheder, faglige organisationer, råd og foreninger, oplæg fra tre oplægsholdere, med hver deres fokus på beskæftigelsesindsatsen samt drøftelser foretaget på tidligere udvalgsmøder.
Det overordnede fokus for strategien er for det første at et aktivt arbejdsliv er et afgørende element i et godt liv, hvorfor beskæftigelsesindsatsens hovedopgave er at hjælpe ledige og sygemeldte borgere frem til beskæftigelse. Det andet fokuspunkt er, at kommunens virksomheder og arbejdspladser skal sikres adgang til kvalificeret arbejdskraft, da dette er nøglen til vækst og velstand, Beskæftigelsesindsatsen skal derfor levere virksomhedsservice i topklasse, hvor virksomhederne får rette hjælp til rekruttering, fastholdelse og opkvalificering. Og borgerne dermed har adgang til job og uddannelse.
Der er tre hovedspor i strategien:
- Partnerskaber og samarbejde med vores omgivende verden
- Mødet mellem mennesker
- Digitalisering
De tre ovenfornævnte hovedspor udmønter sig i virksomhedsvendte og borgervendte indsatser:
Fokusområderne for den virksomhedsvendte indsats er:
- Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere
- Rekruttering
- Opkvalificering
- Samarbejde og netværk
- Monitorering af det lokale arbejdsmarked
Fokusområderne for den borgervendte indsats er:
- Jobrettet indsats og kontaktforløb
- Uddannelse og kompetenceudvikling
- Helhedsorienteret tilgang
- Borgerinddragelse
De politiske målsætninger for beskæftigelsesindsatsen:
Del i det gode liv:
- Vi skal arbejde for en placering blandt kommunerne i den bedste fjerdedel målt på (lav) ledighed.
- Vi skal arbejde for at andelen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med lønnede timer skal komme på niveau med landsgennemsnittet.
Kompetenceløft og opkvalificering som veje til varige job:
- Vi skal arbejde for at andelen af voksenlærlinge som minimum skal være på niveau 2021.
Unges potentiale skal forløses:
- Vi skal arbejde for en placering blandt kommunerne i den bedste fjerdedel målt på andelen af unge på uddannelseshjælp.
Service tæt på borgere og virksomheder:
- Vi vil foretage årlige tilfredshedsmålinger hos henholdsvis borgere og virksomheder.
Bæredygtige arbejdsliv i virksomhederne:
-
Vi skal arbejde for at andelen af besatte jobs via Rekrutteringsservice ligger over niveauet på landsplan.
- Vi skal arbejde for at antallet af unikke virksomhedsbesøg årligt ligger på minimum 700.
Middelfart Kommunes strategi understøtter ministermålene for beskæftigelsesindsatsen 2024 som er:
- Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
- Flere ledige skal opkvalificeres
- Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
- Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
- Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
Den 22. marts 2023 blev kravet om, at kommunalbestyrelsen skal beskrive, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering ophævet. I repatrieringslovens § 6 b, er kravet dog videreført, hvilket betyder, at kommunalbestyrelsen hvert år skal udarbejde en beskrivelse af, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering efter repatrieringsloven for det kommende år. Denne beskrivelse indgår derfor i strategien. Brev til kommunerne vedr. afskaffelse af krav om beskæftigelsesplan og dets påvirkning af formidling om repatrieringsindsatsen er vedhæftet sagsfremstillingen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Strategien tager udgangspunkt i at kerneopgaven for den lokale beskæftigelsesindsats er, at støtte ledige og sygemeldte i at (gen)finde fodfæste på arbejdsmarkedet og i det grundlæggende værdimæssige udgangspunkt, at et aktivt arbejdsliv er en del af det gode liv for borgere i den arbejdsdygtige alder - at et aktivt arbejdsliv fremmer sundhed og trivsel.
De i, strategien, beskrevne indsatser har alle som omdrejningspunkt at sikre fuld og produktiv beskæftigelse, økonomisk vækst samt anstændige jobs til alle.
Et hovedspor hertil er uddannelse, en øgning af antallet af borgere med relevante kvalifikationer på arbejdsmarkedet og at fremme alles muligheder for livslang læring.
Strategien arbejder især i henhold til Verdensmål 3 "Sundhed og trivsel", Verdensmål 4 "Kvalitetsuddannelse" og Verdensmål 8 "Anstændige job og økonomisk vækst".
Beslutning
Udkastet godkendt.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud)
Behandlingsplan
Bilag
114. Pulje til at få flere unge med psykiske lidelser og psykisk mistrivsel videre i job eller uddannelse via IPS-metoden
Sagsnummer: 2023-015647
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
Job- og Vækstcentret har ansøgt om og fået puljemidler til at få flere unge med psykiske lidelser og psykisk mistrivsel videre i job eller uddannelse via IPS-metoden.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Formålet med puljen er at hjælpe udsatte unge på offentlig forsørgelse med psykiske lidelser og psykisk mistrivsel videre i ordinært job eller uddannelse via IPS-metoden.
Vi har søgt og fået puljemidler til det, der kaldes en udvidet målgruppe for IPS-lignende indsats. Målgruppen er unge, som viser tegn på psykisk mistrivsel f.eks. angst og depression, men ikke har kontakt til psykiatrien. For denne målgruppe skal indsatsen for den enkelte ung foregå i samarbejde med relevant behandlingsaktør som f.eks. misbrugsbehandler, psykolog eller andre regionale behandlingstilbud. Visitation ind til denne indsats vil skulle ske på baggrund af en konkret, faglig vurdering i kommunen.
Puljens succeskriterier er, at flest mulige borgere i målgrupperne opnår helt eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet eller kommer i gang med en ungdomsuddannelse eller erhvervskompetencegivende uddannelse.
Projektet løber som udgangspunkt i en treårig periode fra ultimo 2023 til ultimo 2026.
Økonomi
Der er ansøgt om puljemidler kr. 1.156.281,-
Midlerne skal anvendes som supplement til dækning af følgende udgifter:
- Lønudgifter
- Revision
- Undervisning og opkvalificering af medarbejdere
- Frikøb af behandlere i Lokalpsykiatrien
- Netværksarrangementer med virksomheder og samarbejdspartnere
Tilskuddet udbetales bagudrettet i to rater på baggrund af indsendt del- og slutregnskab. Der er knyttet en række betingelser til udbetalingerne.
1. rate: 50 pct. af tilskuddet kan udbetales på baggrund af et ledelsespåtegnet delregnskab. Der er ikke et resultatkrav forbundet med udbetaling af denne rate.
2. rate (slutregnskab): De sidste 50 pct. af tilskuddet udbetales på baggrund af et endeligt slutregnskab for hele projektperioden, dog med følgende forbehold:
Resultatkrav 1:
-
Hvis 50 pct. af indsatsgruppen er kommet i beskæftigelse eller uddannelse i en given måned i projektperioden kan 25 pct. af tilsagnsbeløbet udbetales (efter minimum 6 måneders indsats).
Resultatkrav 2:
- Hvis 50 pct. af indsatsgruppen er i beskæftigelse eller uddannelse løbende over 6 måneder i træk i projektperioden kan de sidste 25 pct. af tilsagns-beløbet udbetales (efter minimum 6 måneders indsats).
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
115. Orientering fra RAR Sydjylland
Sagsnummer: 2023-009748
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
RAR Sydjylland har fremsendt 2 skrivelser til Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget.
Forvaltningen foreslår
- At skrivelserne tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
RAR Sydjylland har fremsendt 2 skrivelser til Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Skrivelserne er vedhæftet dagsordenen.
Opfølgning på møde om samarbejde mellem a-kasser og kommuner pr. 1. januar 2024
- Opmærksomhedspunkter i forhold til en vellykket overgang til a-kassernes ansvar for indsatsen for deres ledige medlemmer er bl.a. tilbud de første 3 måneder, jobformidling på tværs og rekruttering til Job-VEU-forløb
- RAR Sydjylland afholder opfølgende møde efter ½ års erfaringer med indsatsen
Anvendelse af ordinære løntimer giver resultater
- Opmærksomheden henledes på 4 nye analyser om effekten af løntimer. Analyserne er et godt udgangspunkt for drøftelserne af indsatserne for udsatte borgere.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Skrivelserne fra RAR taget til efterretning.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
Opfølgning på møde om samarbejdet mellem a-kasser og kommuner
Anvendelse af løntilmer - brev fra RAR Sydjylland
Analyse - løntimeindsatser har langsigtede effekter
Analyse - løntimer til udsatte kan give mere varig tilknytning til arbejdsmarkedet
Analyse - få løntimer kan føre til flere særligt på mangelområder
116. Politiske mål - midtvejsevaluering
Sagsnummer: 2022-005491
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet har i 2022 vedtaget 4-årige politiske mål for hvert udvalgsområde. Der foretages nu en midtvejsevaluering af arbejdet med målene på alle udvalgs januarmøder.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget evaluerer arbejdet med målene i den første halvdel af perioden, og
- at udvalget kommer med bemærkninger og ønsker til arbejdet med målene i resten af perioden.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har vedtaget politiske mål 2022 - 2025 for alle udvalg. Målene kan samlet ses på hjemmesiden og er vedlagt som bilag.
I lighed med sidste byrådsperiode foretages der en midtvejsevaluering af målene i de enkelte udvalg.
Der er for udvalgets politikområde lavet en status på udvalgets politiske mål: Gennemførte indsatser og resultater, en vurdering af fremdriften på de enkelte indsatser og hvad næste skridt er. Dette vedlægges som bilag.
Udvalget bedes på mødet evaluere arbejdet med målene og udvalgets bemærkninger og ønsker for resten af perioden vil blive noteret (tom kolonne i skemaet).
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Realisering af de politiske mål for byrådsperioden 2022 - 2025 har i sagens natur forskelligt klimaaftryk. Noget bidrager positivt, andet negativt.
I udvalgenes vurdering af og ønsker til det fremadrettede arbejde i resten af valgperioden må det indgå, hvordan arbejdet med de politiske mål kan bidrage positivt og bæredygtigt i forhold til klimaudfordringen og reduktion af drivhusgasudledning.
Beslutning
Arbejdet med målene er evalueret.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
117. Igangsætning af ny indsats i Byrådets indsatsprogram
Sagsnummer: 2022-009669
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet bedes tage stilling til igangsættelse af indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab".
Forvaltningen foreslår
- at indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab" bliver igangsat med godkendelse af kommissoriet.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har tidligere vedtaget visionen "Vi bygger broerne" samt politiske mål for indeværende byrådsperiode. Desuden er strategierne for Grøn vækst, Sammen om kvalitet i velfærd samt Plan- og bæredygtighedsstrategi 2023 godkendt.
Dertil har Byrådet som en del af visionen udpeget fire bropiller og dertilhørende særlige indsatser. "Unge skal se sig som en del af et fællesskab" er en af disse særlige indsatser og er en udmøntning af bropillen "Sammen om fællesskab og hverdagsliv – foreninger og oplevelser, kultur og natur".
På Byrådets temamøde den 6. november 2023 drøftede Byrådet forvaltningens oplæg til indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab". På baggrund af Byrådets inputs har forvaltningen arbejdet videre, og et revideret kommissorium er nu klar.
Ungeprogram som Byrådets indsats
Fra begyndelsen af byrådsperioden har unge været et fokusområde for Byrådet. Med afsæt i de politiske mål og ambitioner har Byrådet i indeværende byrådsperiode;
- nedsat et §17, stk. 4-udvalg om mental sundhed
- besluttet at udarbejde et velfærdstjek af kommunens ungeindsatser
Som grundlag for Byrådets beslutning om igangsættelse af ny byrådsindsats orienteres med nærværende sag samlet om følgende:
- Beskrivelse af ungeprogram, som indstilles til at udgøre byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab"
- Halvårlig status på arbejdet med velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser
- Evaluering af §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
Ad 1: Beskrivelse af ungeprogrammet
Formålet med et samlet ungeprogram er at sikre fælles retning, fremdrift i arbejdet med at få omsat Byrådets ambitioner for ungeområdet til virkelighed, koordinering og ikke mindst bedst udnyttelse af ressourcer.
Det oplæg til kommissorium, som Byrådet drøftede på temamødet den 6. november 2023, er blevet justeret på baggrund af Byrådets inputs. Byrådets indsats udgør nu hele ungeprogrammet frem for blot en del af det, indholdet i ungeprogrammet er blevet konkretiseret yderligere, og arbejdet med at etablere en alliance og arbejde aktivt med ungeinvolvering er fortsat - i lighed med det, der blev præsenteret på temamødet - centralt.
Der er rigtig mange unge, som vi ”som kommune” ikke har direkte kontakt til i særlig stor grad. Og samtidig så er unge som målgruppe kendetegnet ved, at der er rigtig mange andre, der har kontakt til unge – forældre, ungdomsuddannelser, foreninger, sportsklubber, lærepladser, arbejdspladser m.v. Når vi som kommune har en ambition om at fremme unges deltagelse i fællesskaber er det derfor afgørende, at vi arbejder sammen med disse mange andre aktører. Og ikke mindst med de unge selv.
Ungeprogrammet består af:
- Tre kerneelementer:
- Det videre arbejde på baggrund af velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser samt resultater og erfaringer fra §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
- Udviklingstiltag på ungeområdet inden for en ramme bestående af fire arenaer, som et ungdomsliv kan siges at bestå af: Familien, Fritid, Uddannelse og Arbejdsmarked
- Opbygning af en lokal alliance der skal forstærke og udvikle initiativer på ungeområdet
- Otte grundsten som udgør fundamentet, forudsætninger og metoder til at skabe handlinger i ungeprogrammet:
- Ungeinvolvering
- Åben dør-politik
- Intern organisering
- Videndeling og koordinering
- Finansiering
- Arbejde Collective Impact-inspireret
- Tættere på region og sundhedsklynge
- Civilsamfundet
- En række særlige potentialer:
- Faciliterede fællesskaber for unge
- Fysiske mødesteder
- Understøtte lokale initiativer
- Natur
Ad 2: Halvårlig status på arbejdet med velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser
Byrådet bestilte som en del af Budget 2023 et velfærdstjek af ungeindsatserne i Middelfart Kommune. I forbindelse med godkendelse af resultaterne heraf blev det aftalt, at Byrådet fremadrettet halvårligt orienteres om status på arbejdet. Med nærværende sag præsenteres Byrådet for den første halvårlige status af sin slags.
Velfærdstjekket resulterede i 13 konkrete anbefalinger. Status er, at der aktuelt arbejdes med samtlige 13 anbefalinger. Der er forskel på, hvor langt arbejdet med anbefalingerne er. Dette er i overensstemmelse med planen tilbage i maj jf. sagsfremstillingen fra Byrådets behandling den 30. maj 2023: ”Det vurderes ikke realistisk at arbejde systematisk med alle 13 anbefalinger på én gang".
I forhold til den tværgående konklusion på velfærdstjekket om et potentiale i at etablere en mere agil organisering omkring arbejdet med unge som målgruppe er status, at arbejdet er igangsat. Velfærdstjekket indgår fremadrettet i det samlede ungeprogram. Der er nedsat en administrativ styregruppe for ungeprogrammet med repræsentanter på tværs af relevante chefområder i forvaltningen, og der er udpeget en programleder og centrale medarbejdere. Styregruppen og programleder skal følge og sikre fremdrift i udviklingsarbejde på ungeområdet fremadrettet, og der skal gennem udpegelse af centrale medarbejdere skabes mere samarbejde og synergier på tværs af afdelinger.
Ad 3: Evaluering af §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
§17, stk. 4-udvalget om mental sundhed blev nedsat for en 2-årig periode som en del af konstitueringsaftalen for byrådsperioden 2022-2025. Kommissoriet for §17, stk. 4-udvalget blev godkendt af Byrådet den 7. februar 2022. Jf. kommissoriet skal Byrådet ved afslutning af udvalgets arbejde modtage en afrapportering, som beskriver de opnåede resultater i forhold til at styrke børn og unges mentale trivsel og sundhed.
Udvalget har bestået af:
- Tre byrådsmedlemmer
- Repræsentanter fra;
- Det fælles elevråd
- Middelfart Gymnasium
- FGU Middelfart
- Fritidsrådet
- Foreningslivet
- Relevante ledere og medarbejdere fra Middelfart Kommune
§17, stk. 4-udvalget har gennemført syv konkrete prøvehandlinger. Indsatserne skal ses som en udbygning oven på de mange eksisterende tilbud og samarbejder omkring opgaven om at fremme børn og unges mentale trivsel. Der er gennem arbejdet med de syv prøvehandlinger blevet høstet nye erfaringer, som kan bruges i fremtidige prioriteringer.
De syv prøvehandlinger:
- De unges stemmer – samarbejde med Socialt Udviklingscenter (SUS)
- Inspirationsoplæg og dialogredskaber til forældre og unge
- Unge med i aktive fællesskaber
- Mental førstehjælpskasse på skolerne
- Mestringsforløb
- Musikhold for begyndere
- Ungdomsfælleskaber i hele kommunen
a) Ungeliv ude
b) Ungdomsklubber for de 18-25-årige i lokalsamfundet
Erfaringerne fra arbejdet i §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed vil blive brugt i det videre arbejde på ungeområdet. Erfaringerne har relevans på tværs af mange opgaver i relation til arbejdet med unge. Det kan f.eks. være i forhold til den konkrete udmøntning af velfærds-tjekkets anbefalinger, og når nye indsatser rettet mod unge skal udformes.
§17, stk. 4-udvalget evaluerede udvalgets arbejde på udvalgets sidste møde den 7. december 2023. Her blev mange forskellige perspektiver drøftet. Overordnet var der på den ene side ganske bred opbakning til det synspunkt, at der er opnået positive resultater med udvalgets arbejde. På den anden side var der også det synspunkt, at der har været nogle udfordringer forbundet med §17, stk. 4-arbejdsformen. Endvidere pegede udvalget på nogle konkrete potentialer - f.eks. sikring af at nogle af indsatserne kan fortsætte (f.eks. mental førstehjælpskasse og UngeLiv ude) og behov for opmærksomhed på hvordan der bedst kommunikeres til unge som målgruppe.Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Grøn omstilling er et af visionens hovedtemaer, og bæredygtighed indeholdes i begrebet 'vækst med omtanke'. Det betyder bl.a., at 'bæredygtigheden gennemløber alle vores strategiske indsatser'.
Beslutning
Udvalget anbefaler igangsættelse af indsatsen "Unge skal se sig selv som en del af et fællesskab" herunder godkendelse af kommissoriet.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud).