Referat for Børn- Kultur og Fritidsudvalget møde den 09. januar 2024
143. Ansøgninger om støtte fra kulturpuljen
Sagsnummer: 2023-017680
Sagsbehandler: Jens Christensen
Præsentation
Udvalget skal tage stilling til de otte indkomne ansøgninger til Kulturpuljen.
Forvaltningen foreslår
- At der bevilges samlet 42.000 kr. til syv forskellige ansøgninger jf. sagsfremstillingen
Sagsbeskrivelse
Jf. Børn-, Kultur og Fritidsudvalgets kriterier for ansøgninger til Kulturpuljen behandles her de otte ansøgninger, der er indkommet frem til ansøgningsfristen 15. december 2023. De konkrete beløb, der nedenfor indstilles til bevilling, er med udgangspunkt i de fremsendte budgetter og en vurdering af behovet i forhold til at kunne gennemføre arrangementet. Samtidig er der taget udgangspunkt i de begrænsede midler, der er til rådighed i Kulturpuljen og ønsket om at kunne disponere disse midler fordelt over hele året.
1. Revysangens Genklang: 15.000 kr. til opførelse af ældre og nyere revynumre
Gruppen optræder med revynumre af 2 x 45 minutter, som de turnerer rundt i landet med i 2024, og det er i den forbindelse deres håb at komme til Middelfart(salen) i foråret.
Showet er ikke en decideret revy men en kollage med forskellige indslag og tidslommer.
Showet vurderes at have underholdningsmæssig kvalitet, samt at kunne øge bredden i de kulturelle tilbud, der udspringer fra Middelfartsalen.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 7.000 kr.
2. Spil Dansk: 15.000 kr. til koncert afviklet 15. november 2023
Arrangementet arrangeres af Brenderup Højskoles Musikforening, og dette år var det Stomp- og performancegrupen Heart Beat Group, der optrådte.
Musikforeningen har i mange år haft traditionen med at invitere hele Brenderup til musikoplevelse i aktivitetscenteret, og det er normalt meget velbesøgt.
Middelfart Kommune har tidligere været "Spil Dansk kommune" men er det ikke mere.
Arrangementet vurderes af have bred folkelig opbakning i lokalområdet, og der er gratis adgang.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 3.000 kr.
3. GUF: 16.000 kr. til afvikling af 4 koncerter i foråret 2024
De første tre koncerter afvikles på KulturØen og den fjerde i Strib Bådehavn.
Foreningen God Underholdende Folkemusik har traditionelt modtaget 4.000 kr. i støtte fra kulturpuljen til afvikling af hver koncert svarende til denne ansøgning.
GUF er aktuelt i dialog med kommunen om udvikling af Middelfartsalen som spillested, og foreningens koncerter vurderes at være relevante for kulturpuljen.
Ansøgningen fra GUF skal indgå i en samlet prioritering af den ca. tredjedel af kulturpuljen, som skal disponeres i denne omgang, og på den baggrund anbefales det, at imødekomme ansøgningen delvist med et samlet beløb på 12.000 kr.
4. Nørre Aaby Borgerforening: 15.000 kr. til udstilling og koncert i relation til nyligt afdøde lokale kunstner Knud Nyholm
Projektet består af de tre delelementer udstilling, digte med melodi og musik samt en kunstbog afledt af mindeudstillingen.
Knud Nyholm var i mange år en anerkendt kunstner og central skikkelse i Nørre Aaby, som efterlader sig en lang række værker.
Det vurderes relevant for kulturpuljen at medvirke til at bevare den bredspektrede kulturelle produktion af kultur, som Nyholm efterlader sig.
På baggrund af ovenstående anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 3.000 kr.
5. Jan Christensen / Vestfynske Kunstnere: 7.000 kr. til foredrag og debat
Foredraget med tilhørende debat afvikles i marts 2024 på KulturØen. Foredraget afholdes af den lokale kunstner Külli Souitso, hvor hun gennemgår nogle af hendes egne værker sammen med værker fra 4-6 andre kunstnere.
Arrangementet vurderes at have den nødvendige kvalitet og relevans for at opnå støtte fra kulturpuljen, og det henvender sig både til medlemmer af Vestfynske Kunstnere samt ikke medlemmer.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 3.000 kr.
6. BHM: 25.000 kr. til afvikling af fire koncerter
Brenderup Højskoles Musikforening har i mange år været aktiv formidler af musik fra forskellige genrer, og de fire koncerter i foråret spænder ligeledes bredt. BHM har på grund af sin store aktivitet ofte fået tilskud fra kulturpuljen. Også denne gang vurderes koncerterne at være lokalt forankret og relevante for kulturpuljen.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 12.000 kr.
7. Co-Creators Studio: 60.000 kr. til projektet "Du former din egen fortælling"
Ansøgningen er oprindeligt stilet til Udviklingspuljen, men den vurderes at have mere relevans for kulturpuljen og medtages derfor her.
Der er tale om et kunstprojekt, hvor 25 udvalgte psykisk sårbare yngre voksne tilbydes et 13 ugers kunstforløb. Deres produktion på kurset udstilles efterfølgende som en særudstilling på MIND. Projektet gennemføres i partnerskab med Middelfart Museum og Middelfarts Kommunes Job- og Vækstcenter.
Projektet vurderes at være en rigtig god ide til at støtte en særlig sårbar målgruppe i et kreativt forløb.
I forhold til kulturpuljens kriterie om offentlig adgang vurderes det, at en stor del af projektet er målrettet en lukket gruppe.
I forhold til kulturpuljens kriterie om en grad af egenfinansiering kan anføres, at der ikke indgår entreindtægter, salg eller andre indtægter men kun tilskud fra andre puljer.
På baggrund af ovenstående, og det det ansøgte beløb i forhold til kulturpuljens samlede størrelse, anbefales det, at ansøgningen ikke imødekommes.
Ved et afslag vil forvaltningen gerne være behjælpelig med at anvise andre (regionale) puljer, som eventuelt kan være medfinansierende.
8. Middelfart Tango: 5.000 kr. til Milonga
Arrangementet er planlagt til den 21. april i Middelfartsalen på KulturØen, hvor orkesteret Tangarte fra Malmø spiller. Kombinationen af koncert og muligheden for aktiv deltagelse i dans vurderes som kulturelt nytænkende, og er et koncept i tråd med kulturpuljens kriterie om gerne at støtte udvikling af nye initiativer.
Formålet med arrangementet er at fremme forståelsen for musikaliteten i tango og samtidig fremme socialt samvær.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 3.000 kr.
Økonomi
Der er samlet 125.030 kr. i kulturpuljen i 2024
Der er i denne 1. runde ansøgt om i alt 158.000 kr.
Der indstilles bevilget i alt 42.000 kr. i denne sag.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
144. Politiske mål - midtvejsevaluering
Sagsnummer: 2022-005491
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet har i 2022 vedtaget 4 årige politiske mål for hvert udvalgsområde. Der foretages nu en midtvejsevaluering af arbejdet med målene på alle udvalgs januarmøder.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget evaluerer arbejdet med målene i den første halvdel af perioden, og
- at udvalget kommer med bemærkninger og ønsker til arbejdet med målene i resten af perioden.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har vedtaget politiske mål 2022 - 2025 for alle udvalg. Målene kan samlet ses på hjemmesiden og er vedlagt som bilag.
I lighed med sidste byrådsperiode foretages der en midtvejsevaluering af målene i de enkelte udvalg.
Der er for udvalgets politikområde lavet en status på udvalgets politiske mål: Gennemførte indsatser og resultater, en vurdering af fremdriften på de enkelte indsatser og hvad næste skridt er. Dette vedlægges som bilag.
Udvalget bedes på mødet evaluere arbejdet med målene og udvalgets bemærkninger og ønsker for resten af perioden vil blive noteret (tom kolonne i skemaet).
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Realisering af de politiske mål for byrådsperioden 2022 - 2025 har i sagens natur forskelligt klimaaftryk. Noget bidrager positivt, andet negativt.
I udvalgenes vurdering af og ønsker til det fremadrettede arbejde i resten af valgperioden må det indgå, hvordan arbejdet med de politiske mål kan bidrage positivt og bæredygtigt i forhold til klimaudfordringen og reduktion af drivhusgasudledning.
Beslutning
Udvalget drøftede midtvejsevalueringen og anerkendte arbejdet.
Udvalget havde derudover en interesse for udviklingen af de selvorganiserende fællesskaber, indsatser for de 18-25 årige og udvikling af Kulturøen version 3 både inde i bygningen og udenfor på pladsen.
Med hensyn til ungeliv - godt ind i voksenlivet så er det vigtigt at have indsatsen for alle unge.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget drøftede midtvejsevalueringen og anerkendte arbejdet.
Udvalget havde derudover en interesse for udviklingen af de selvorganiserende fællesskaber, indsatser for de 18-25 årige og udvikling af Kulturøen version 3 både inde i bygningen og udenfor på pladsen.
Med hensyn til ungeliv - godt ind i voksenlivet så er det vigtigt at have indsatsen for alle unge.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
145. Igangsætning af ny indsats i Byrådets indsatsprogram
Sagsnummer: 2022-009669
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet bedes tage stilling til igangsættelse af indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab".
Forvaltningen foreslår
- at indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab" bliver igangsat med godkendelse af kommissoriet.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har tidligere vedtaget visionen "Vi bygger broerne" samt politiske mål for indeværende byrådsperiode. Desuden er strategierne for Grøn vækst, Sammen om kvalitet i velfærd samt Plan- og bæredygtighedsstrategi 2023 godkendt.
Dertil har Byrådet som en del af visionen udpeget fire bropiller og dertilhørende særlige indsatser. "Unge skal se sig som en del af et fællesskab" er en af disse særlige indsatser og er en udmøntning af bropillen "Sammen om fællesskab og hverdagsliv – foreninger og oplevelser, kultur og natur".
På Byrådets temamøde den 6. november 2023 drøftede Byrådet forvaltningens oplæg til indsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab". På baggrund af Byrådets inputs har forvaltningen arbejdet videre, og et revideret kommissorium er nu klar.
Ungeprogram som Byrådets indsats
Fra begyndelsen af byrådsperioden har unge været et fokusområde for Byrådet. Med afsæt i de politiske mål og ambitioner har Byrådet i indeværende byrådsperiode;
- nedsat et §17, stk. 4-udvalg om mental sundhed
- besluttet at udarbejde et velfærdstjek af kommunens ungeindsatser
Som grundlag for Byrådets beslutning om igangsættelse af ny byrådsindsats orienteres med nærværende sag samlet om følgende:
- Beskrivelse af ungeprogram, som indstilles til at udgøre byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab"
- Halvårlig status på arbejdet med velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser
- Evaluering af §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
Ad 1: Beskrivelse af ungeprogrammet
Formålet med et samlet ungeprogram er at sikre fælles retning, fremdrift i arbejdet med at få omsat Byrådets ambitioner for ungeområdet til virkelighed, koordinering og ikke mindst bedst udnyttelse af ressourcer.
Det oplæg til kommissorium, som Byrådet drøftede på temamødet den 6. november 2023, er blevet justeret på baggrund af Byrådets inputs. Byrådets indsats udgør nu hele ungeprogrammet frem for blot en del af det, indholdet i ungeprogrammet er blevet konkretiseret yderligere, og arbejdet med at etablere en alliance og arbejde aktivt med ungeinvolvering er fortsat - i lighed med det, der blev præsenteret på temamødet - centralt.
Der er rigtig mange unge, som vi ”som kommune” ikke har direkte kontakt til i særlig stor grad. Og samtidig så er unge som målgruppe kendetegnet ved, at der er rigtig mange andre, der har kontakt til unge – forældre, ungdomsuddannelser, foreninger, sportsklubber, lærepladser, arbejdspladser m.v. Når vi som kommune har en ambition om at fremme unges deltagelse i fællesskaber er det derfor afgørende, at vi arbejder sammen med disse mange andre aktører. Og ikke mindst med de unge selv.
Ungeprogrammet består af:
- Tre kerneelementer:
- Det videre arbejde på baggrund af velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser samt resultater og erfaringer fra §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
- Udviklingstiltag på ungeområdet inden for en ramme bestående af fire arenaer, som et ungdomsliv kan siges at bestå af: Familien, Fritid, Uddannelse og Arbejdsmarked
- Opbygning af en lokal alliance der skal forstærke og udvikle initiativer på ungeområdet
- Otte grundsten som udgør fundamentet, forudsætninger og metoder til at skabe handlinger i ungeprogrammet:
- Ungeinvolvering
- Åben dør-politik
- Intern organisering
- Videndeling og koordinering
- Finansiering
- Arbejde Collective Impact-inspireret
- Tættere på region og sundhedsklynge
- Civilsamfundet
- En række særlige potentialer:
- Faciliterede fællesskaber for unge
- Fysiske mødesteder
- Understøtte lokale initiativer
- Natur
Ad 2: Halvårlig status på arbejdet med velfærdstjekket af kommunens ungeindsatser
Byrådet bestilte som en del af Budget 2023 et velfærdstjek af ungeindsatserne i Middelfart Kommune. I forbindelse med godkendelse af resultaterne heraf blev det aftalt, at Byrådet fremadrettet halvårligt orienteres om status på arbejdet. Med nærværende sag præsenteres Byrådet for den første halvårlige status af sin slags.
Velfærdstjekket resulterede i 13 konkrete anbefalinger. Status er, at der aktuelt arbejdes med samtlige 13 anbefalinger. Der er forskel på, hvor langt arbejdet med anbefalingerne er. Dette er i overensstemmelse med planen tilbage i maj jf. sagsfremstillingen fra Byrådets behandling den 30. maj 2023: ”Det vurderes ikke realistisk at arbejde systematisk med alle 13 anbefalinger på én gang".
I forhold til den tværgående konklusion på velfærdstjekket om et potentiale i at etablere en mere agil organisering omkring arbejdet med unge som målgruppe er status, at arbejdet er igangsat. Velfærdstjekket indgår fremadrettet i det samlede ungeprogram. Der er nedsat en administrativ styregruppe for ungeprogrammet med repræsentanter på tværs af relevante chefområder i forvaltningen, og der er udpeget en programleder og centrale medarbejdere. Styregruppen og programleder skal følge og sikre fremdrift i udviklingsarbejde på ungeområdet fremadrettet, og der skal gennem udpegelse af centrale medarbejdere skabes mere samarbejde og synergier på tværs af afdelinger.
Ad 3: Evaluering af §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed
§17, stk. 4-udvalget om mental sundhed blev nedsat for en 2-årig periode som en del af konstitueringsaftalen for byrådsperioden 2022-2025. Kommissoriet for §17, stk. 4-udvalget blev godkendt af Byrådet den 7. februar 2022. Jf. kommissoriet skal Byrådet ved afslutning af udvalgets arbejde modtage en afrapportering, som beskriver de opnåede resultater i forhold til at styrke børn og unges mentale trivsel og sundhed.
Udvalget har bestået af:
- Tre byrådsmedlemmer
- Repræsentanter fra;
- Det fælles elevråd
- Middelfart Gymnasium
- FGU Middelfart
- Fritidsrådet
- Foreningslivet
- Relevante ledere og medarbejdere fra Middelfart Kommune
§17, stk. 4-udvalget har gennemført syv konkrete prøvehandlinger. Indsatserne skal ses som en udbygning oven på de mange eksisterende tilbud og samarbejder omkring opgaven om at fremme børn og unges mentale trivsel. Der er gennem arbejdet med de syv prøvehandlinger blevet høstet nye erfaringer, som kan bruges i fremtidige prioriteringer.
De syv prøvehandlinger:
- De unges stemmer – samarbejde med Socialt Udviklingscenter (SUS)
- Inspirationsoplæg og dialogredskaber til forældre og unge
- Unge med i aktive fællesskaber
- Mental førstehjælpskasse på skolerne
- Mestringsforløb
- Musikhold for begyndere
- Ungdomsfælleskaber i hele kommunen
a) Ungeliv ude
b) Ungdomsklubber for de 18-25-årige i lokalsamfundet
Erfaringerne fra arbejdet i §17, stk. 4-udvalget om mental sundhed vil blive brugt i det videre arbejde på ungeområdet. Erfaringerne har relevans på tværs af mange opgaver i relation til arbejdet med unge. Det kan f.eks. være i forhold til den konkrete udmøntning af velfærds-tjekkets anbefalinger, og når nye indsatser rettet mod unge skal udformes.
§17, stk. 4-udvalget evaluerede udvalgets arbejde på udvalgets sidste møde den 7. december 2023. Her blev mange forskellige perspektiver drøftet. Overordnet var der på den ene side ganske bred opbakning til det synspunkt, at der er opnået positive resultater med udvalgets arbejde. På den anden side var der også det synspunkt, at der har været nogle udfordringer forbundet med §17, stk. 4-arbejdsformen. Endvidere pegede udvalget på nogle konkrete potentialer - f.eks. sikring af at nogle af indsatserne kan fortsætte (f.eks. mental førstehjælpskasse og UngeLiv ude) og behov for opmærksomhed på hvordan der bedst kommunikeres til unge som målgruppe.Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Grøn omstilling er et af visionens hovedtemaer, og bæredygtighed indeholdes i begrebet 'vækst med omtanke'. Det betyder bl.a., at 'bæredygtigheden gennemløber alle vores strategiske indsatser'.
Beslutning
Et flertal i Børn, Kultur og Fritidsudvalget og Skoleudvalget godkendte kommissorium med ønsket om at følge programmets indsatser tæt.
Anna Poulsen Broen (F) stemte imod.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget anbefaler igangsættelse af indsatsen "Unge skal se sig selv som en del af et fællesskab" herunder godkendelse af kommissoriet.
Steffen Daugaard deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Et flertal i Børn, Kultur og Fritidsudvalget og Skoleudvalget godkendte kommissorium med ønsket om at følge programmets indsatser tæt.
Anna Poulsen Broen (F) stemte imod.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Et flertal i Skoleudvalget og Børn, Kultur og Fritidsudvalget godkendte kommissorium med ønsket om at følge programmets indsatser tæt.
Christian Lynggaard Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt at indsatsen igangsættes.
Kommissorium er godkendt.
Social- og Sundhedsudvalget anbefaler et stærkt fokus på kommunikationen af de forskellige tiltag og tilbud.
Bilag
146. Rammer for organisering af pasning i lukkeuger på Dagtilbudsområdet
Sagsnummer: 2023-015168
Sagsbehandler: Mikkel Schjøtt-Kristensen
Præsentation
Udvalget besluttede den 14. november 2023 at sende forslag til organisering af pasning i lukkeuger på Dagtilbudsområdet i høring hos MED-udvalg og forældrebestyrelser.
Høringsperioden er overstået og på baggrund af de indkomne høringssvar fremlægges med denne sag revideret forslag til organisering af pasning i lukkeuger på Dagtilbudsområdet.
Forslaget er vedlagt i bilag, og i sagsfremstillingen er de ændringer og præciseringer, som høringssvarene har givet anledning til, oplistet.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget godkender forslag til organisering af pasning i lukkeugerne på Dagtilbudsområdet i Middelfart Kommune
Sagsbeskrivelse
Der er fastlagt lukkeuger i ugerne 29, 30 og 31 på dagtilbudsområdet i Middelfart Kommune. Med vedtagelsen af budget 2023 blev uge 31 tilføjet som lukkeuge. Dette for at indfri behovet for en besparelse, som reducerede budgettet med 0,520 mio. kr.
I løbet af 2023 har der vist sig behov for at justere rammerne for organisering af pasning i lukkeugerne.
Behovet for tilpasningen er tilstede grundet en stigning i antal tilmeldte børn til pasning i lukkeugerne, og fordi det samlede børnetal i kommunen er i stigning.
De nye rammer skal give mulighed for lokale løsninger, der er fleksible i forhold til pasningsbehovet, og sikrer en organisering inden for budgettet.
Den første version af forslaget har i perioden efter udvalgsmødet 14. november og frem til 8. december 2023 været i høring hos MED-udvalg i børnehusene og hos forældrebestyrelserne.
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer og præciseringer:
- Børn- og Ungeforvaltningen udsender forud for tilmelding til pasning i lukkeugerne en information til forældre om formål, rammer og opmærksomhedspunkter i forhold til ferie og planlægning af pasning i lukkeugerne
- Forslaget skal gøre det muligt at tilpasse planlægningen, hvis antallet af tilmeldte børn stiger yderligere. For Middelfart/Strib er det derfor præciseret, at ordningen rummer mulighed for, at pasningen i fremtiden kan organiseres i et andet børnehus end Nysgerrium eller i to børnehuse, hvis det sikrer den optimale planlægning
- Det nye i ordningen for Båring, Brenderup, Fjelsted-Harndrup, Gelsted, Ejby og Nr. Aaby er, at det ikke fremadrettet er fastlagt hvilke børnehuse, der skal finde løsninger sammen. Det er tilføjet i forslaget, at forvaltningen efter behov bidrager til at sikre gode fælles løsninger, som inkluderer alle børnehuse.
Det vedlagte forslag er opdateret med disse ændringer og præciseringer.
Der er generelt opbakning i høringssvarene til forslaget med to modeller for organisering af pasning i lukkeugerne. Der er vedlagt et resume af de 18 indkomne høringssvar.
Høringssvarene giver en række opmærksomhedspunkter, som ikke er en del af af den nuværende behandling af forslag til organisering af pasning. Disse opmærksomhedspunkter kan indgå i en fremtidig tilpasning og organisering af pasningen. Det er blandt andet om uge 28 er mere hensigtsmæssig som lukkeuge end uge 31, og om der skal ske en yderligere koordinering og afklaring af lukkeuge mellem dagtilbud og SFO.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Høringssvarene giver en række opmærksomhedspunkter, som ikke er en del af den nuværende behandling af forslag til organisering af pasning. Disse opmærksomhedspunkter kan indgå i en fremtidig tilpasning og organisering af pasningen. Det er blandt andet om uge 28 er mere hensigtsmæssig som lukkeuge end uge 31, og om der skal ske en yderligere koordinering og afklaring af lukkeuge mellem dagtilbud og SFO.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Høringssvarene giver en række opmærksomhedspunkter, som ikke er en del af den nuværende behandling af forslag til organisering af pasning. Disse opmærksomhedspunkter kan indgå i en fremtidig tilpasning og organisering af pasningen. Det er blandt andet om uge 28 er mere hensigtsmæssig som lukkeuge end uge 31, og om der skal ske en yderligere koordinering og afklaring af lukkeuge mellem dagtilbud og SFO.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.