Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 02. juni 2021
280. Opdatering af handlingsplan til biodiversitetsstrategi
Sagsnummer: 2018-002993
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Ændringer i den halvårlige revision af Biodiversitetsstrategiens handlingsplan
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager den vedlagte, reviderede handlingsplan til efterretning
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med vedtagelsen af Middelfart Kommunes biodiversitetsstrategi, blev det aftalt at den tilknyttede handlingsplan skulle opdateres og fremlægges udvalget hvert halve år.
Vedlagt er forslag til opdateret handleplan, med følgende forklaring:
En række af projekter i handleplanen er flerårige og fortsætter uændret. Disse står med sort tekst i vedlagte oversigt
Nogle projekter kan slettes, da de er færdiggjort og overgået til drift. Disse er overstreget i vedlagte oversigt.
En række projekter er nye og de er skrevet med rød skrift, ligesom de enkelte projekter der er flyttet fra "planlagte" handlinger til "igangværende", fordi de er klar til at starte op i år.
Yderst til højre i oversigten er desuden indskrevet en kort status for det enkelte projekt.
Biodiversitetsstrategiens handleplan danner i 2021 og '22 grundlaget for aktiviteter i forbindelse med konkurrencen om at blive Danmarks VILDESTE Kommune. På kommunens konkurrence-hjemmeside (www.natur.middefart.dk), vil der komme en mere specificeret oversigt over konkrete aktiviteter i forlængelse af handleplanen og hvornår de bliver udført.
Økonomi
Biodiversitetsstrategiens handlinger finansieres delvist indenfor eksisterende anlægsbevilling "Pulje til gennemførelse af biodiversitetsprojekter" under Natur og Miljø. Der er afsat 300.000 kr. i anlægspuljen i hvert af budgetårene 2020 til 2023.
En del af de større projekter har egen eller medfinansiering fra eksterne: Fonde, EU o.lign.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
De foreslåede biodiversitetstiltag kan medvirke til en opbremsning i tilbagegang i naturens mangfoldighed. Mindre intensiv drift af grønne områder, marker og natur har generelt en positiv effekt på udledningen af klimagasser, dog sandsynligvis kun få ton CO2e som følge af de aktuelt foreslåede handlinger.
Beslutning
Taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
281. Fordeling af Biodiversitetpulje forår 2021
Sagsnummer: 2021-004838
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Beslutning om hvilke ansøgninger der skal prioriteres til at få andel i biodiversitetspuljen
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender de ansøgninger som forvaltningen indstiller som prioriterede i sagsbeskrivelsen
- At udvalget vedtager at bruge 30.320 kr. af overførte midler fra budget 2020 til at imødekomme alle prioriterede ansøgninger
Sagsbeskrivelse
På udvalgets møde i marts blev det besluttet at disponere 100.000 kr. af biodiversitetsbudgettet til en pulje, der kunne søges af borgere, foreninger og virksomheder. På udvalgets møde i april blev rammen for ansøgningsproceduren besluttet.
15. maj var der ansøgningsfrist for årets 1. runde, hvortil der var disponeret 75.000 kr. af årets pulje. Hver ansøgning kan maksimalt tildeles 25.000 kr. (eksklusiv moms).
Prioritering af ansøgningerne er foretaget på møde d. 19. maj i samråd og enighed med repræsentant for henholdsvis Naturudvalg (Erik Bukh) og borgerinitiativet "VILDE Middelfart" (Bent Pandal).
Der er indkommet 10 gældende ansøgninger. Tre ansøgninger opfylder ikke ansøgningskrav pga. mangler eller andet hovedformål end biodiversitet. 2 af ansøgningerne omfatter projekter, der allerede er gennemført og vil derfor ikke blive prioriteret.
Tilbage er 5 projekter med en samlet ansøgt beløb på 105.320 kr. Disse udgør de ansøgninger, som forvaltningen og de eksterne repræsentanter indstiller til prioritering.
Vedlagt er en oversigt over alle ansøgningerne, økonomi, prioritering mv. Ligeledes vedlægges alle ansøgninger som bilag. Da ansøgningerne indeholder personhenførbare oplysninger, er disse bilag lukket for offentlig adgang.
Tre af de ansøgte projekter (nr. 2 ved Røjle Klint, nr. 6 ved Vejlby Fed og nr. 8 ved Udby) omhandler ekstensivering af i alt ca. 8 hektar landbrugsjord og anlæg af søer.
Et projekt (nr. 4) omhandler opsætning af en storkerede i Ejby
Det sidste projekt (nr. 9) omhandler omdannelsen af kortklippet grønt område i grundejerforening i Strib til fugtige bede med blomster mv.
Der er overført ikke-forbrugte midler fra biodiversitet-budgettet i 2020. Det giver mulighed for at øge puljens størrelse, og da der er indkommet gode og støtteværdige ansøgninger for mere end de afsatte 75.000, foreslås det at øge den samlede pulje fra 100.000 kr. til 150.000 kr. sådan at der kan anvendes 105.320 kr. her i første ansøgningsrunde og ca. 45.000 kr. i 2. ansøgningsrunde efter sommer.
Økonomi
Finansieres indenfor eksisterende anlægsbevilling "Pulje til gennemførelse af biodiversitetsprojekter" under Natur og Miljø. Der er overført 133.000 kr. fra sidste års budget.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ekstensivering af især fugtige landbrugsjorde og vandmætning medfører ofte en stor reduktion i udledning af drivhusgasser. Omfanget er dog afhængigt af mange tekniske faktorer og det præcise tal er ikke udregnet. Derudover medfører projekterne en reduceret udledning af næringsstoffer samt pesticider til vandmiljøet.
Beslutning
Udvalget godkendte forvaltningens indstilling.
Behandlingsplan
Bilag
282. § 16 b miljøtilladelse til frilandsgrise på Kystvejen 7, 5466 Asperup
Sagsnummer: 2021-005874
Sagsbehandler: Klaus Schiøtt Kristensen
Præsentation
Ejeren af Kystvejen 7 ønsker at etablere folde til frilandsgrise - på flere matrikler. Etablering af frilandsgrisehold kræver tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 b.
Der søges dispensation til, at der på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, etableres en fold mindre end 50 meter fra nabobeboelse. Udvalget skal tage stilling til, om der skal meddeles dispensation fra afstandskrav på 50 meter.
Sagen forelægges udvalget, fordi der søges dispensation fra afstandskrav til fold på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, og fordi der i forbindelse med nabohøring er kommet indsigelser mod etablering af frilandsgrisehold på arealer ved Kystvejen 7.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget meddeler dispensation til placering af fold til frilandsgrise på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, indenfor 50 meter fra nabobeboelse.
Sagsbeskrivelse
Der etableres folde til frilandsgrise på arealer omkring Kystvejen 7 samt på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev. Etablering af frilandsgrisehold kræver tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 b. Fold på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, overholder ikke afstandskrav på 50 meter til nabobeboelse. Formålet med afstandskravet er at begrænse de gener, der kan være i forbindelse med frilandsgrisehold. Kommunen kan dispensere fra afstandskravet.
Forvaltningen vurderer, at de væsentligste gener fra folde med frilandsgrisehold kommer fra arealet omkring grisehytter og foderfaciliteter. Grisehytter og foderfaciliteter må ikke placeres indenfor en afstand af 50 meter fra nabobeboelse.
Kommunen kan ved dispensation fra afstandskrav fra grisefold til nabobeboelse stille vilkår til indretning og drift af frilandsgriseholdet.
Forvaltningen vurderer, at det ikke vil give væsentlige nabogener at dispensere fra afstandskravet fra grisefold til nabobeboelse, når grisehytte og foderfaciliteter placeres mindst 50 meter fra nabobeboelse. Forvaltningen vurderer derfor, at der ikke er behov for at stille særlige vilkår til indretning og drift af frilandsgriseholdet i forbindelse med dispensation fra afstandskrav fra grisefold til nabobeboelse.
Med undtagelse af afstandskrav på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, overholder det ansøgte frilandsgrisehold alle krav i henhold til husdyrgodkendelsesloven. Kommunen skal meddele tilladelse til de dele af det ansøgte, som ikke kræver dispensation. Frilandsgriseholdet på arealerne omkring Kystvejen 7 kræver ikke dispensation. Det vil i praksis ikke være muligt at etablere en fold til frilandsgrise på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, der overholder afstandskravet på 50 meter til nabobeboelse, da det antal grise, der må være på arealet, skal beregnes ud fra markarealets størrelse uden det træbevoksede areal.
Frilandsgrisefolde på Kystvejen 7
Frilandsgrisefold på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev
Økonomi
Ingen.
Høring
Det ansøgte har været i 14 dages nabohøring. Ejer/beboer af Kystvejen 38, hvor afstandskrav på 50 meter fra grisefold på matr.nr. 6e Blanke By, Roerslev, til nabobeboelse ikke er overholdt, er blevet gjort opmærksom på, at den ansøgte placering af grisefolde kræver dispensation fra afstandskrav. Kommunen har ikke modtaget høringssvar fra Kystvejen 38.
Kommunen har modtaget høringssvar fra 3 naboer til foldene på Kystvejen 7. Der udtrykkes bekymring for lugt-, støj- og fluegener, tilhold af mus, rotter og måger, samt at griseholdet vil gøre området mindre attraktivt for turister og tilflyttere. Der gøres desuden opmærksom på, at der allerede er etableret grisehold i flere af de ansøgte folde.
Kommunen har desuden modtaget høringssvar fra 2 naboer til matr.nr. 3k Blanke By, Roerslev, som oprindeligt indgik i det ansøgte projekt. Denne matrikel er efterfølgende udgået af det ansøgte projekt, da det har vist sig, at det ikke er tilladt at etablere frilandsgrisehold på matriklen, da den ikke er registreret som mark og er dækket af skov. Disse høringssvar er ikke vedlagt som bilag.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Et flertal af udvalget bestående af Alex Gren, Esben Erichsen og Paw Nielsen besluttede at meddele afslag til den ansøgte dispension. Morten Weiss-Pedersen og Bo Juul Nielsen ønskede at meddele dispensation.
Behandlingsplan
Bilag
283. Ansøgning om dispensation til afgræsning indenfor 50 meter fra byzone ved Broholmvej 6, 5463 Harndrup
Sagsnummer: 2021-002074
Sagsbehandler: Klaus Schiøtt Kristensen
Præsentation
Der søges om dispensation til afgræsning med kvæg op til byzone. Udvalget skal tage stilling til, om der skal meddeles dispensation.
Forvaltningen foreslår
At udvalget beslutter, om der skal meddeles dispensation til afgræsning indenfor 0-50 meter til byzone.
Hvis udvalget beslutter at meddele dispensation, skal det desuden besluttes hvilke vilkår, der skal stilles til afgræsningen.
Sagsbeskrivelse
Ifølge husdyrgødningsbekendtgørelsen er det ikke tilladt at etablere folde med dyr indenfor 50 meter fra byzone. Formålet med bestemmelsen er at friholde byzone for de gener, der kan være i forbindelse med græssende dyr. Kommunen kan dispensere fra afstandskravet. Det er i forbindelse med dispensation muligt at stille vilkår.
I forbindelse med ansøgning om § 16 b miljøtilladelse til etablering af ammekvægsbesætning på Broholmvej 6 har ejeren søgt om dispensation til afgræsning indenfor 0-50 meter fra byzone.
Arealerne omkring ejendommens bygninger grænser op til byzone. Hovedparten af ejendommens dyr er om sommeren på græs på andre arealer. Ejeren ønsker at etablere tre folde på arealerne omkring ejendommen. Af hensyn til at begrænse eventuelle nabogener ved afgræsning op til byzone etableres den ene fold så den omfatter arealer indenfor 0-50 meter fra byzone. Der vil i sommerperioden (1. maj til 1. oktober) være dyr i folden 2-3 uger efterfulgt af 4-6 uger uden dyr, hvor dyrene går i 2 andre folde ved ejendommen. Der vil maksimalt være 20 dyr på græs i foldene omkring ejendommen. I vinterperioden vil der ikke være dyr på græs i den fold, der ligger indenfor 50 meter fra byzone. Dyrene har i denne perioden adgang til de to andre folde omkring ejendommen.
Hvis udvalget beslutter, at der skal meddeles dispensation til afgræsning indenfor 0-50 meter til byzone, skal udvalget tage stilling til, hvilke vilkår, der skal stilles til folde og afgræsning.
Der kan stilles vilkår til:
- Foldenes afstand til byzone (f.eks. mindst 10, 20 eller 30 meter fra byzone). Det vurderes, at jo længere afstand fra fold til byzone des mindre risiko for gener.
- Tidsrum for afgræsning af fold(e) indenfor 50 meter til byzone. Det vurderes, at eventuelle gener begrænser sig til de perioder, hvor der er dyr op til/tæt på byzone. Hvis der viser sig at være gener fra gødning afsat ved græsning, vil generne strække sig ud over den periode, hvor der er dyr op til/tæt på byzone.
- Hvilke dele af arealet indenfor 50 meter til byzone, der må anvendes til afgræsning (f.eks. kun afgræsning op til den del af byzone, hvor der p.t. ikke er boliger). Hvis der kun dispenseres til afgræsning op til den del af byzone, hvor der p.t. ikke er boliger, vil afgræsning ikke foregå tæt på boliger eller haver, og generne vil svare til, hvis ikke der dispenseres fra afstandskravet. Dispensationen kan tidsbegrænses til "indtil udstykning af (eller opførelse af boliger på) endnu ikke udnyttet byzoneareal".
- Tidsbegrænsning af dispensation. Dispensationen kan tidsbegrænses til f.eks. 1-2 år som en forsøgsperiode, hvorefter kommunen kan vurdere, om der har været gener fra afgræsningen, og herefter tage stilling til, om dispensationen skal forlænges.
Økonomi
Ingen.
Høring
Det ansøgte har været i 14 dages nabohøring i to omgange.
Kommunen har i den første høring modtaget høringssvar fra én nabo, der udtrykker bekymring for flue- og lugtgener, samt risiko for tilhold af rotter. I høringssvaret foreslås det, at der kun går et begrænset antal dyr på den vestlige mark ved ejendommen i sommerhalvåret.
Efter (den første) nabohøring har ansøger ønsket at ændre placering af ny stald. Derfor har det ansøgte været i ny 14 dages nabohøring. Ansøger har efter den første høring beskrevet opdeling og anvendelse af afgræsningsarealer omkring ejendommen.
Kommunen har i den anden høring modtaget to høringssvar. Der udtrykkes bekymring for flue- og lugtgener fra både stald og græssende dyr helt op til skel og byzone.
Forvaltningen vurderer, at med den beskrevne anvendelse af foldene omkring ejendommen vil generne i forbindelse med afgræsning op til byzone blive reduceret.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget besluttede at meddele afslag til den ansøgte dispensation, dog undtaget det sydøstlige del af arealet, hvor der er mere end 50 m til nærmeste nabo.
Behandlingsplan
Bilag
284. Ansøgning om dispensation til hold af 4 høns på Postmosevej 59, 5500 Middelfart
Sagsnummer: 2021-005571
Sagsbehandler: Klaus Schiøtt Kristensen
Præsentation
Der søges dispensation til hold af 4 høns.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget beslutter, om der skal meddeles dispensation til det ansøgte hønsehold.
Sagsbeskrivelse
Ifølge deklaration (1966) for området omkring Postmosevej er det ikke tilladt at holde høns, svin og lignende på ejendommene. Kommunen kan dispensere fra forbuddet. Der kan i forbindelse med dispensation stilles vilkår til dyreholdet. Deklarationen findes i flere andre udstykninger i tidligere Kauslunde Kommune.
Der er uden forudgående dispensation etableret hønsehold på 4 høns og en hane på Postmosevej 59. Hanen er efterfølgende blevet slagtet. Der er søgt om dispensation til at holde 4 høns i hønsehus med løbegård.
Hønsehus er placeret i skel bag carport. Grænsen for bebyggelse i skel er overskredet, og hønsehuset skal derfor flyttes. Hønseejer er indstillet på at flytte huset ind mellem hus og carport. Nyt hønsehus og hønsegård kan rottesikres.
Ifølge miljøaktivitetsbekendtgørelsen (fra 1974), som gælder for andre ejendomme i byzone, hvor der ikke er mere restriktive bestemmelser i deklarationer eller vedtægter, er det tilladt at holde op til 30 høns. Kommunen kan meddele påbud om tiltag til begrænsning af eventuelle gener og i yderste konsekvens forbud.
Dispensation til det ansøgte hønsehold kan begrundes med at hønsehold som udgangspunkt er tilladt i andre tilsvarende boligområder i kommunen. Der kan ved dispensation til hønseholdet stilles vilkår til indretning og drift. Der kan stilles vilkår om rottesikring. Der kan stilles vilkår til håndtering af hønsemøg. Der kan stilles vilkår om, at hønsene skal holdes inde i hønsehuset om morgenen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ansøgning om dispensation til hold af 4 høns har været i høring hos naboerne. Kommunen har modtaget 3 høringssvar. Der udtrykkes bekymring for tilhold af rotter og mus, gener fra oplag af hønsemøg og gener fra støj fra hønsene.
Forvaltningen vurderer, at risiko for tilhold af rotter og mus samt gener fra oplag af hønsemøg kan håndteres. Forvaltningen vurderer, at støjgener fra høns er begrænsede.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget besluttede at meddele afslag til det ansøgte.
Behandlingsplan
Bilag
285. Drøftelse om vandforsyningsplan og fremtidig struktur
Sagsnummer: 2021-006059
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Drøftelse af principperne for den fremtidige vandforsyningstruktur
Forvaltningen foreslår
- at udvalget drøfter principperne for den fremtidige vandforsyningstruktur
Sagsbeskrivelse
Udvalget ønskede på forrige møde yderligere drøftelse af principperne for den fremtidige vandforsyningstruktur.
Forvaltningen vil på mødet give et oplæg om principper for fremtidig forsyningstruktur. Det er principperne for strukturen, der skal drøftes, da den konkrete kategorisering og eventuelle geografiske opdeling ikke kan ske, før vi har de nedenstående data.
Processen omkring den fremtidige struktur tager udgangspunkt i følgende punkter:
- kapacitetsvurdering
- behovsprognose
- råvandskvalitet
1) I juni besøger rådgiver de almene vandværker for at få en status på vandværkernes tilstand samt deres kapacitet. Forvaltningen forventer at registreringerne er færdige i slutningen af juni 2021.
2) En udarbejdet prognose af vandbehovet for de nuværende forsyningområder. Prognosen er udarbejdet på baggrund af kommunens befolkningsprognose.
3) En vurdering af alle vandværkernes råvandskvalitet og en risikovurdering af alle indvindinger.
Når ovenstående data er samlet vil forvaltningen gå i dialog med vandværkerne om en ny struktur til kategorisering af værkerne.
Efter udvalgets ønske er der vedhæftet økonomiske nøgletal for alle vandværker.
Økonomi
intet
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget finder arbejdet med den fremtidige vandforsyningstruktur skal fokusere på samarbejde, vandkvalitet og struktur.
Behandlingsplan
Bilag
286. Godkendelse af takst for stikledningsbidrag ved Skrillinge-Russelbæk Vandværk
Sagsnummer: 2021-005779
Sagsbehandler: Rikke Clausen
Præsentation
Skrillinge-Russelbæk Vandværk har anmodet om godkendelse af et stikledningsbidrag i forbindelse med forsyning af Middelfart Friskole.
Forvaltningen foreslår
- at Miljø- og Energiudvalget godkender størrelsen på stikledningsbidraget.
Sagsbeskrivelse
I henhold til Statens Vejledning om fastsættelse af takster for vand, skal kommunalbestyrelsen én gang årligt, godkende de fastsatte drifts- og anlægsbidrag for almene vandforsyninger.
I tilfælde, hvor en særlig stikledning, typisk en stor dimension, ikke er anført i takstbladet, skal dette stikledningsbidrag godkendes af myndigheden i det enkelte tilfælde. Taksten for en ekstraordinær stikledning skal være på niveau med andre ledningsarbejder i området.
Skrillinge-Russelbæk skal lægge en 50 mm stikledningledning i forbindelse med vandforsyningen til Middelfart Friskole. Udførelsen af stikledningen koster 15.000 kr.
Udgiften til stikledningen dækker opgravning på begge sider af Kålsbjergvej, underskydning af ledningen samt inklusive stophane og rør. Placeringen af stikledningen ses i vedhæftede bilag.
Forvaltningen vurderer, at beløbet er rimeligt.
Økonomi
Ingen økonomisk udgift for Middelfart Kommune.
Høring
Ingen høring af ældre- og handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen relevans.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
287. Orientering om CO2 regnskab 2020 for Middelfart Kommune som virksomhed
Sagsnummer: 2021-006389
Sagsbehandler: Mareike Johannsen
Præsentation
Middelfart Kommune har indgået Klimakommune Plus aftale med Danmarks Naturfredningsforening. Klimakommune-aftalen forpligter kommunen til at nedbringe CO2-udslippet fra egne aktiviteter med minimum to procent om året.
Vedhæftede opgørelse for 2020 viser, at Middelfart Kommune har nået målet for 2020.
CO2 regnskabet for 2020 vil være det sidste CO2 regnskab, udarbejdet i sammenhæng med KlimaKommune aftalen, da DN har besluttet at nedlægge Klimakommune- og Klimakommune Plus-konceptet.
Forvaltningen foreslår
- At Miljø- og Energiudvalget tager afrapporteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har indgået Klimakommune Plus aftale med Danmarks Naturfredningsforening. Det betyder bl.a., at Middelfart Kommune har sat sig som mål at gennemføre en række indsatser, der skal reducere drivhusgasudledningerne fra kommunen.
Siden 2008 er CO2 udledningen i kommunens bygninger og gadelys reduceret med lidt over 70 %, fra 5.010 tons CO2 i 2008 til 1.464 tons i 2020, hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig reduktion på ca. 5,9 % fra 2008 til 2020.
I afrapporteringen (se bilag "Afrapportering 2020_naturfredningsforeningen") er endvidere beskrevet en række af de aktiviteter Middelfart Kommunen vil arbejde med fremadrettet, bl.a. energirenovering af egne bygninger og arbejdet med klima og bæredygtighed i dagsordenspunkter.
Det er meget flotte resultater, men der er stadigvæk stort potentiale for mere CO2 reduktion i fremtiden, specielt på varme- og transportområderne.
Selvom antal kørte kilometer er steget lidt i forhold til 2019, så er CO2 udledningen fra Middelfart Kommunes vognpark blevet reduceret med 24,4 % siden 2016. Dette skyldes bl.a. et øget antal hybrid- og elbiler, som også er de køretøjer som er blevet kørt mest. Næsten 62 % af de kørte kilometer blev kørt med enten el eller hybrid bil.
Årsagen til nedlæggelse af KlimaKommune og KlimaKommunePlus er klimalovens 70 procent målsætning, idet aftalen ikke er ambitiøs nok til at kunne nå 70 % målet. DN har derfor besluttet at videregive stafetten til DK2020 projektet, som Middelfart Kommune er en del af.
De fremtidige afrapporteringer til Udvalget vil komme i regi af DK2020.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Kommune har siden 2008 reduceret kommunens CO2 udledning med 3.500 tons hvilket er 70 %, svarende til 5,9 % pr. år.
I sammenhæng med Middelfart Kommunes DK2020 plan arbejdes der bl.a. med udfasning af olie- og naturgasfyr, som også omfatter kommunen egne bygninger. Desuden arbejdes også med energirenovering af egne bygninger og andre tiltag, som har potentiale til at reducere CO2 udledningen endnu mere.
Beslutning
Taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
288. Offentlig høring af revision af regulativ for jord i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2021-001750
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Som følge af ændringer i affaldsbekendtgørelsen i 2011 blev kommunen forpligtet til at udarbejde et regulativ for jord, som er affald.
Forvaltningen skal fremadrettet opkræve gebyrer for anvisning af erhvervsjord. Regulativet er derfor gennemgået og justeret i forhold til ny lovgivning og diverse konsekvensrettelser.
Forvaltningen foreslår
- At det reviderede regulativ for jord sendes i 4 ugers offentlig høring.
Sagsbeskrivelse
Landets kommuner opkrævede fra 2010 til 2018 et erhvervsaffaldsgebyr fra alle virksomheder, medmindre virksomhederne var omfattet af en fritagelse. Gebyret skulle dække en række af kommunens administrative opgaver på affaldsområdet, herunder udarbejdelse af affaldsplaner og regulativer, anvisning af affald og anmeldeordning for jordflytning.
Dette erhvervsaffaldsgebyr blev afskaffet med virkning fra 1. januar 2019, og herefter skulle kommunens udgifter dækkes dels af midler fra staten (DUT) og dels af indtægterne fra nye gebyrer.
Lovgiver har besluttet, at kommunerne fremover skal opkræve gebyr for håndtering af anmeldelser af flytning af jord samt for konkret anvisning af erhvervsaffald.
Som følge af de nye regler er regulativet for jord gennemgået og justeret så det er i overensstemmelse med ny lovgivning og henvisninger hertil. Desuden er regulativet justeret da det manglede en opdeling og adskillelse af husholdnings - og erhvervsaffald, hvilket er væsentligt, når der fremadrettet skal opkræves gebyrer på anvisning af erhvervsjord.
Der er i revisionen ikke sket ændringer i forhold til, hvilke områder der er omfattet af områdeklassificeringen, ej heller er der sket ændringer i forhold til analysepligtige områder.
Der er tilføjet et afsnit, hvor det oplyses, at der kan fastsættes et gebyr for anvisning af erhvervsjord. Forvaltningen forventer at opkrævningen igangsættes i 2022.
Det reviderede regulativ skal sendes i 4 ugers offentlig høring, og vil derefter kunne vedtages endeligt
Økonomi
Revision af regulativet medfører ikke økonomiske udgifter for Middelfart Kommune. Virksomheder der flytter erhvervsjord, vil fra 2022 blive opkrævet et gebyr. Gebyret fastsættes i takstbladet der skal godkendes i Byrådet i efteråret 2021.
Høring
Regulativet vil efter vedtagelsen blive sendt i 4 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Anbefales.
Behandlingsplan
Bilag
289. Løsningsmodel for fremtidig indsamling af 10 affaldsfraktioner
Sagsnummer: 2021-007871
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Forvaltningen fremlægger løsningsmodel for indsamling af 10 affaldsfraktioner til godkendelse.
Sagen har tidligere været behandlet d. 9. februar 2021 i sag nr. 251. Her godkendte Byrådet, at der etableres en løsning med 3 beholdere samt en miljøkasse til farligt affald.
Det blev godkendt, at mad- og restaffald opsamles i en 2-delt beholder, og de resterende 7 fraktioner i de øvrige 2 rumdelte beholdere.
Forvaltningen har nu bearbejdet løsningsmodellen yderligere.
Forvaltningen foreslår
At Middelfart Kommune implementerer en indsamlingsordning for 10 affaldsfraktioner, hvor
- Den nuværende opstillede beholder til papir udskiftes med en ny 2-delt beholder til opsamling af papir/pap i det ene rum og plast/mad- og drikkekartoner i det andet rum.
- Tekstilaffald indsamles i pose sammen med papir/pap.
- Der udleveres en rød kasse til opsamling af farligt affald. Kasserne indsamles på tømmedage for papir/pap og plast/mad- og drikkekartoner
- Den eksisterende ordning for mad- og restaffald fastholdes uændret
- Den eksisterende ordning for glas og metal fastholdes uændret
Sagsbeskrivelse
Ifølge affaldsbekendtgørelsen af 9. december 2020 skal kommunerne senest den 1. juli 2021 etablere en indsamlingsordning som en henteordning for særskilt indsamling af madaffald, restaffald, papir, pap, glasaffald, metalaffald, plastaffald, mad- og drikkekartonaffald og farligt affald foruden en indsamlingsordning for tekstilaffald pr. 1. januar 2022.
I Middelfart Kommune indsamles allerede madaffald, restaffald, papir, pap, glas og metal. For at opfylde kravene om indsamling af de 10 affaldsfraktioner, skal de eksisterende indsamlingsordninger i Middelfart Kommune således suppleres med nye indsamlingsordninger for plastaffald, mad- og drikkekartonaffald, tekstilaffald og farligt affald.
Forvaltningen har vurderet på tre løsningsmodeller for husstandsindsamling af de 10 affaldsfraktioner. Model 1, 2 og 3, som er beskrevet i bilag.
På baggrund af vurderingen anbefaler forvaltningen, at der implementeres en ordning, hvor den eksisterende papirbeholder udskiftes med en ny 2-delt beholder på 370 liter, der tømmes hver 4. uge. Mindre husstande kan få opstillet 2-delte beholdere på 240 liter. I det ene rum i beholderen opsamles papir/pap, og i det andet rum opsamles plast/mad- og drikkekartoner. De eksisterende beholdere til mad- og restaffald samt glas og metal fastholdes uændret. Tekstiler emballeres i poser og indsamles med papir/pap, og der udleveres en miljøkasse til opsamling af farligt affald.
Middelfart Kommune har søgt Miljøstyrelsen om dispensation fra implementeringskravet d. 1. juli 2021. Miljøstyrelsen har givet en dispensation gældende frem til 1. juni 2022, hvor en ny ordning på ansøgningstidspunktet forventedes at kunne blive implementeret. Forvaltningen har sidenhen erfaret, at nye biler, der skal indkøbes til den nye ordning, først kan leveres i august 2022, hvorfor ordningen anbefales opstartet d. 1. oktober 2022.
Økonomi
I forbindelse med budgetlægningen for 2021 har Byrådet godkendt en revideret omkostninsfordeling af affaldstaksterne, hvorved nogle takster er opjusteret, medens andre er nedjusteret. For at minimere den årlige stigning på taksterne, reguleres taksterne over en 4 årig periode.
Reguleringen i 2021 omfatter ordningen for husstandsindsamlingen af genanvendelige materialer. Reguleringen af ordningen for husstandsindsamling for rest- og madaffaldet fortages i 2022, mens grundgebyret reguleres i 2023 og 2024.
Implementering af nye indsamlingsordninger i 2022, som følge af de nye krav i affaldsbekendtgørelsen, forventes at medføre en forøgelse af renovationsgebyret på ca. 370 - 400 kr. pr. husstand pr. år samt en anlægsinvestering på ca. 21 mio. kr.
Den forventede gebyrstigning indarbejdes i den af Byrådet godkendte reguleringsmodel. Til den forestående anlægsinvestering vil der blive søgt om en tillægsbevilling til den eksisterende anlægsbevilling, som blev frigivet i forbindelse med implementering af nye affaldsordninger i 2020.
Udgifter til kommunens implementering af ny indsamlingsordning for husholdningsaffaldet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune, da omkostningerne opkræves via affaldstaksterne.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
De nye ordninger kommer i offentlig høring i forbindelse med høring af affaldsregulativerne. Borgerne kan høres i forhold til den lokale implementering, imens det er fastsat i bekendtgørelsen, hvilke typer affald, der skal laves indsamlingsordninger for. Det har borgerne lokalt derfor ikke indflydelse på.
Forvaltningen vil i planlægningen så vidt muligt indtænke høring. I forbindelse med vedtagelsen af aftalen og bekendtgørelsen har Folketinget og Staten ikke afsat tid til, at der kan gennemføres en høring.
Klima & bæredygtighed
Implementering af de nye indsamlingsordninger er en del af målopfyldelsen af klimaaftalen, som blev indgået af de fleste partier i Folketinget i juni 2020, og som sidenhen er blevet lovbestemt i affaldsbekendtgørelsen af 9. december 2020.
Målet med de skærpede krav til husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner har til hensigt at øge genanvendelsen af affald, minimere mængden af affald til forbrænding og taler ind i en dansk og europæisk målsætning og handlingsplan for cirkulær økonomi og bedre ressourceudnyttelse.
Beslutning
Anbefales.
Behandlingsplan
Bilag
290. Status på affaldsområdet - optimering på genbrugspladserne
Sagsnummer: 2020-007257
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Forvaltningen orienterer om forestående ændringer af sorteringsforhold for div. affaldsfraktioner på kommunens genbrugspladser.
Forvaltningen foreslår
- At Forvaltningens orientering tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Der pågår en kontinuerlig indsats for mere og bedre udsortering til genbrug og genanvendelse fra kommunens genbrugspladser. Samtidigt kommer der jf. gældende affaldsbekendtgørelse nye krav om udsortering af mad- og fødevarekartoner pr. 1. juli 2021. Forvaltningen planlægger forskellige initiativer i perioden sommer - efterår 2021, der skal være medvirkende til at optimere på udsorteringsgraden af forskellige affaldsfraktioner.
Forvaltningen orienterer om indsatser i forhold til
- Opsamling af mad- og fødevarekartoner
- Affald til deponi
- Småt brændbart
- Indetræ og udetræ
- PVC og andet hårdt plast
- Makuleret papir
Økonomi
Omkostninger finansieres over eksisterende driftsbudget.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Initiativerne forventes at medføre en reduktion i mængden af affald til forbrænding og øget udsortering til genbrug og genanvendelse og taler således ind i nationale målsætninger på affaldsområdet.
Beslutning
Taget til efterretning.
Behandlingsplan
291. 2. Budgetopfølgning pr. 31. maj 2021 for Miljø- og Energiudvalget
Sagsnummer: 2021-000012
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 2. budgetopfølgning for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
• At Miljø- og Energiudvalget godkender 2. budgetopfølgning pr. 31. maj 2021 som forelagt.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 2. budgetopfølgning pr. 31. maj 2021 for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 1,026 mio. kr. på driftsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 4,684 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år.
På det skattefinansierede område drift forventes et merforbrug på 0,844 mio. kr. Merforbruget vedr. politikområdet Klima og Energi og skyldes, at overskuddet fra sidste års Klimafolkemøde på 0,844 mio. kr. forventes anvendt til afholdelse af et Klimafolkemøde i fuld skala i 2021.
På det selvfinansierede område drift forventes et merforbrug på 0,182 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på -4,281 mio. kr.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 13,4 mio. kr. på anlægsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 9,446 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år. Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at det samlede anlægsbudget overholdes.
På det skattefinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 6,8 mio. kr. hovedsageligt under Natur og Miljø med 6,554 mio. kr., primært til forbrug af opsparede rådighedsbeløb vedrørende regnskab 2020, som er overført til brug i 2021. Desuden forventes et merforbrug på 0,246 mio. kr. under Klima og Energi, heraf 0,2 mio. kr. til ladestandere.
På det selvfinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 6,6 mio. kr. primært som følge af et merforbrug på 3,8 mio. kr. på anlægget Ny affaldsordning og et merforbrug på Fælles affaldsløsninger i Middelfart Midtby på 1,3 mio. kr. Derudover forventes merforbrug på Ny genbrugspladsstruktur på 0,8 mio. kr. og merforbrug på Omlastestation på 0,7 mio. kr.
I forbindelse med at Byrådet behandlede over-/underskud vedr. regnskab 2020 den 6. april 2021, blev der tilført 2,225 mio. kr. til Miljø- og Energiudvalgets driftsbevilling i 2021 vedr. projekter under politikområdet Klima og Energi. Som følge af en berigtigelse tilføres Miljø- og Energiudvalgets driftsbevilling i 2021 vedr. projekter kun 1,855 mio. kr. i stedet for 2,225 mio. kr. til politikområdet Klima og Energi.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 31. maj 2021 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 2. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Behandlingsplan:
Miljø- og Energiudvalget den 2. juni 2021.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.