Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 06. oktober 2021
308. Endelig vedtagelse af revideret jordregulativ
Sagsnummer: 2021-001750
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Forvaltningen skal fremadrettet opkræve gebyrer for anvisning af erhvervsjord. Regulativet for jord er derfor revideret i forhold til ny lovgivning og diverse konsekvensrettelser.
Forslag til revideret regulativ for jord har været i 4 ugers offentlig høring i perioden 30. juni 2021 til og med d. 28. juli 2021. Forvaltningen har i perioden ikke modtaget høringssvar.
Forvaltningen foreslår
- At det reviderede regulativ for jord vedtages endeligt.
Sagsbeskrivelse
Landets kommuner opkrævede fra 2010 til 2018 et erhvervsaffaldsgebyr fra alle virksomheder, medmindre virksomhederne var omfattet af en fritagelse. Gebyret skulle dække en række af kommunens administrative opgaver på affaldsområdet, herunder udarbejdelse af affaldsplaner og regulativer, anvisning af affald og anmeldeordning for jordflytning.
Dette erhvervsaffaldsgebyr blev afskaffet med virkning fra 1. januar 2019, og herefter skulle kommunens udgifter dækkes dels af midler fra staten (DUT) og dels af indtægterne fra nye gebyrer.
Lovgiver har besluttet, at kommunerne fremover skal opkræve gebyr for håndtering af anmeldelser af flytning af jord samt for konkret anvisning af erhvervsaffald.
Som følge af de nye regler er regulativet for jord gennemgået og justeret så det er i overensstemmelse med ny lovgivning og henvisninger hertil. Desuden er regulativet justeret da det manglede en opdeling og adskillelse af husholdnings - og erhvervsaffald, hvilket er væsentligt, når der fremadrettet skal opkræves gebyrer på anvisning af erhvervsjord.
Der er i revisionen ikke sket ændringer i forhold til, hvilke områder der er omfattet af områdeklassificeringen, ej heller er der sket ændringer i forhold til analysepligtige områder.
Der er tilføjet et afsnit, hvor det oplyses, at der kan fastsættes et gebyr for anvisning af erhvervsjord. Forvaltningen forventer at opkrævningen igangsættes i 2022.
Økonomi
Revision af regulativet medfører ikke økonomiske udgifter for Middelfart Kommune. Virksomheder, der flytter erhvervsjord, vil fra 2022 blive opkrævet et gebyr. Gebyret fastsættes i takstbladet, der skal godkendes i Byrådet i efteråret 2021.
Høring
Regulativet har været i 4 ugers offentlig høring i perioden 30. juni 2021 til og med d. 28. juli 2021.
Der er ikke indkommet høringssvar.
Klima & bæredygtighed
ikke relevant
Beslutning
Anbefales.
Behandlingsplan
Bilag
309. Godkendelse af takster for 2022 for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas)
Sagsnummer: 2021-013327
Sagsbehandler: Maria Friis Jensen
Præsentation
Modtagestationen for farligt affald, Modtagestation Syddanmark I/S (Motas), har fremsendt
budget og takster for 2022. Modtagestationens takster skal godkendes af
interessentkommunernes byråd hvert år. Budget for 2022 vedlægges til orientering.
Forvaltningen foreslår
- At Motas takster for 2022 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas) fremgår det, at de af
repræsentantskabet indstillede gebyrer skal fremsendes til kommunernes godkendelse.
Repræsentantskabet for Motas har på et møde den 11. juni 2021 vedtaget at
fremsende taksterne for 2022 til behandling i interessentkommunerne. Indtægtsberegning,
omkostninger og takster for 2022 er vedlagt som bilag.
Udgifter for Motas skal dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet. Motas
administrerer 4 driftsordninger (driftsordning, OBU tømningsordning, klinisk risikoordning og
lille-/landbrugsordning). I år har Motas desuden startet en ordning for røde kasser til indsamling af farligt husholdningsaffald i kommunerne. Kasserne afhentes, tømmes, affaldet sorteres, kasserne vaskes og leveres tilbage, pt. midlertidigt i et eksisterende lagerrum. Taksterne fremgår af den vedlagte takstoversigt.
For 2022 budgetteres der med en stigning i affaldsmængderne på ca. 7% i forhold til budget 2021, men lidt lavere end realiseret i 2020. Dette ud fra at i 2020 hentede Motas større mængder fra genbrugspladserne som følge af situationen omkring Corona virussen. I 2022 forventes det, at borgerne igen får flere muligheder for aktiviteter og dermed i mindre grad end i 2020 leverer affald til genbrugspladserne.
Økonomisk budgetteres der for 2022 med et negativt resultat før renter på 8 t.kr. og minus 48 t.kr efter renter. Efter tilbageførsel af tidligere hensatte midler budgetteres der med at årets resultat vil ende positivt med 26 t.kr. I dette resultat er der indregnet at både nyt overdækket lagerområde og bygning til håndtering af røde kasser er opført og, at der dermed afskrives på begge dele i 4. kvartal.
Efter opførelse af et overdækket lagerområde samt arbejdsrum til håndtering af røde kasser vil Motas fortsat råde over likvide midler på ca. 1.000 t.kr samt mulighed for at trække 1.700 t.kr. på en kassekredit. Taksterne for Motas for 2022 fastholdes dermed uændret fra 2021.
For administrationsgebyr ordningen budgetteres der med, at Motas modtager 872 tus. kr. fra interessentkommunerne, hvilket er uændret i forhold til 2021. Beløbet fordeles ca. efter samme fordeling som anvendt for 2021.
Økonomi
Motas' udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets takster
efter "hvile i sig selv"-princippet.
Takster til dækning af Modtagestationens omkostninger til transportører og behandlere,
opkræves direkte ved selskabets kunder efter udførelse af den relevante ydelse. Middelfart
Kommune er kunde hos Motas og betaler for de ydelser, som Motas udfører for kommunen.
Derudover påvirkes interessentkommunerne, herunder Middelfart Kommune, ikke økonomisk.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Motas I/S er et fælleskommunalt selskab der er oprettet til at varetage de opgaver for farligt affald der påhviler interessent kommunerne, herunder at sikre miljørigtig håndtering.
Middelfart Byråd kan påvirke selskabet arbejde med bæredygtighed igennem sin repræsentant i repræsentantskabet. Kommunen er pt. ikke repræsenteret i bestyrelsen.
Bestyrelsen har udarbejdet en strategiplan "Motas Strategiplan 2025" som skal drøftes nærmere og forventes godkendt på næste bestyrelsesmøde i november.
I strategiplanen er bæredygtighed en del af missin og vision og det indgår som en målsætning og en strategisk indsats at bæredygtighed skal indarbejdes i alle led.
Beslutning
Anbefales.
Udvalget finder, at der skal arbejdes med effektivitet i Motas.
Behandlingsplan
Bilag
310. Ressourceplan 2020-2032
Sagsnummer: 2021-013714
Sagsbehandler: Tine Veng Basse
Præsentation
Middelfart Kommune skal som alle andre kommuner udarbejde en kommunal ressourceplan. Den skal være i overensstemmelse med ”Handlingsplan for Cirkulær Økonomi – National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032”, der blev vedtaget i juli 2021.
Sagen indeholder en indledende drøftelse af planens indhold, indsatser og initiativer.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen om igangsættelse til efterretning og
- At udvalget diskuterer planens fokuspunkter og udvalgte indsatser.
Sagsbeskrivelse
Ressourceplanen er en affaldshåndterings- og forebyggelsesplan, der dels indeholder en status for området, kapacitet og ordninger, men også, og især, forventninger til hvad der skal arbejdes med i de kommende 6 år, samt yderligere 6 overslags år, for at nå de ønskede mål i forhold til f.eks. klimaneutralitet og genanvendelse.
Planen forventes at skulle sendes i 8 ugers offentlig høring i starten af 2022, så den kan blive endelig vedtaget inden juli 2022.
Tidligere planer har været regulære affaldsplaner, men den nye nationale plan lægger op til, at ressourceplanen fremover skal være en væsentligt bredere plan, hvor der er en tæt forbindelse mellem klima og affald.
Målene i den nationale plan er bl.a.:
- Affaldskurven skal knækkes
- Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030
- Udsortering af 80 % dansk plast fra forbrændingen i 2030.
Det er ambitiøse mål, og det betyder bl.a. at den kommende kommunale ressourceplan, skrives med input om grønne indkøb, CØ og klima.
Den kommunale ressourceplan udarbejdes i forlængelse af den tidligere vedtagne Ressourcestrategi ”Ressourcer i øjenhøjde”, og dens 4 hovedindsatsområder for planen, der er:
- Samarbejde og udvikling
- Affaldsforebyggelse
- Bedre sortering og genanvendelse
- Fælles ansvar, fælles løsninger – Viden er vejen frem.
Hvert hovedindsatsområde er brudt ned i indsatser, som derefter udmøntes i konkrete initiativer, for at nå de skitserede mål.
Forslag til indsatser og udvalgte initiativer vil blive præsenteret på udvalgsmødet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen.
Planen forventes indstillet til offentlig høring i foråret 2022.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem klima og affald, og planen har derfor betydning for kommunens samlede klima og bæredygtighedsfokus, hvilket også understreges af den stigende nationale sammenkædning mellem affald, CØ og erhvervsområdet.
Beslutning
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker et ambitiøst forslag til ny ressourceplan.
Behandlingsplan
311. Orientering om badevandssæsonen 2021
Sagsnummer: 2021-003710
Sagsbehandler: Rikke Clausen
Præsentation
Der gives en orientering om resultatet af badevandsprøverne for 2021 samt orientering om sammenhængen mellem nedbørshændelser og varsling af risiko for dårlig badevandskvalitet på Varbjerg Strand og Båring Ege. Badevandssæsonen har været præget af skybrud og langvarig regn.
Forvaltningen foreslår
- at Miljø- og Energiudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Der tages badevandsprøver på i alt 17 stationer langs Middelfart Kommunes kyst. Heraf er 5 Blå Flag-strande, 1 Badepunkt-strand, 5 almindelige badestrande og 6 kontrolstationer. Kontrolstationerne er placeret ved å-udløb, ved Teglgårdsparken og ved Søbadet.
På Blå Flag-stationer og Badepunktet (Sønder Åby strand) udtages mindst 10 prøver. På øvrige badevandsstationer udtages mindst 6 prøver.
Hvert år beregnes en klassifikation af badestrandene baseret på de seneste fire års analyseresultater. Klassifikationen placerer hver strand i en kategori som enten udmærket, god, tilfredsstillende eller ringe. Alle stationer er de seneste mange år blevet placeret i kategorien udmærket. Også efter sæsonen 2021 (baseret på resultater 2018-2021) har alle strande fået karakteren udmærket.
Sommerens skybrud og langvarig regn har betydet, at Natur- og Miljøafdelingen fem gange har måttet skilte om risiko for kortvarig forurenet badevand på Varbjerg strand og stranden ved Båring Ege.
Natur- og Miljøafdelingen kan ikke hindre skybrud og sommerregn, men den kan forbedre vurderingen af de nedbørshændelser, der rent faktisk giver forurening og dem, der ikke gør. I sidste tilfælde undgås at skilte på strandene.
Aktuelt har Natur- og Miljøafdelingen en konservativ praksis, der betyder, at der advares om risiko for forurenet badevand i en periode på 72 timer efter skybrud eller langvarig regn. Denne praksis er udviklet på grundlag af et internationalt projekt gennemført 2006-2008 med medvirken fra Dansk Hydraulisk Institut (DHI). I projektet indgik beskrivelse af risikoen for spildevandsbelastning af netop Varbjerg Strand og Båring Ege fra overløb i Stor Å-oplandet.
Natur- og Miljøafdelingen ønsker fremover at kunne benytte sig af nye data fra Middelfart Spildevand til at tydeliggøre sammenhængen mellem skybrud og koncentrationen af spildevand i badevandet. Middelfart Spildevand opsætter fremover en række loggere, der skal kunne måle såvel mængden fra spildevandsoverløb som længden af overløbet.
De senere år er skybrudene blevet både hyppigere (og tidligere på sæsonen) og skiltningen på strandene dermed også hyppigere. Såfremt Natur- og Miljøafdelingen, via data fra Middelfart Spildevand, kan godtgøre, at spildevand fra overløb ikke når kysten, kan der fremover skiltes i mindre grad.
Allerede ved sæsonens begyndelse var det klart, at der skulle skiltes om risiko for dårlig badevandskvalitet ved Varbjerg Strand og Båring Ege. Det blev derfor besluttet at udtage ekstraprøver umiddelbart efter skybrud. Prøverne blev udtaget, når der kom varsel om skybrud (og langvarig regn) fra nedbørsmålere på hhv. Brenderup Renseanlæg og en pumpestation ved Harndrup.
Resultatet af ekstra-prøverne viser, at det var korrekt at skilte i 3 tilfælde, det kunne have været undladt i 1 tilfælde og resultatet af i det 5. tilfælde er usikkert, fordi prøverne først kunne udtages 3-4 dages efter skybruddet. Resultatet af sidstnævnte bekræfter dog, at det er korrekt indtil videre, at holde fast i anbefalingen om, at badevandet er OK igen efter 72 timers forløb.
Med samarbejdet med Middelfart Spildevand forventer Natur- og Miljøafdelingen, i årene fremover, at kunne rådgive badegæsterne endnu bedre end i dag.
Økonomi
Inden for miljøafdelingens driftsbudget.
Høring
Ingen høring af ældre- og handicapråd, da vi ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Klimaændringerne har betydet, at de skybrud, som tidligere sås typisk i august måned, nu optræder allerede fra begyndelsen af badesæsonen i juni måned og hyppigere end tidligere. Det betyder, at badevandet er mere belastet af spildevand end tidligere.
Beslutning
Taget til efterretning.