Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 03. marts 2021
252. Vilje til ekspropriation af jord til etablering af to boringer - TREFOR Vand
Sagsnummer: 2018-006704
Sagsbehandler: Rikke Clausen
Præsentation
TREFOR Vand har behov for at etablere to boringer i nyt kildefelt ved Brenderup. Udbygningen af kildefeltet er nødvendigt for at opnå den nødvendige størrelse af drikkevandsforsyningen til Middelfart By og omegn. TREFOR Vand forhandler med lodsejer om en aftale, hvor vandselskabet betaler fuld erstatning for rådighedsindskrænkningen. Lodsejeren ejer de to arealer, hvor boringerne ønskes placeret.
Såfremt der ikke kan opnås en aftale mellem parterne, kan Byrådet pålægge den nødvendige rådighedsindskrænkning.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet beslutter at være sindet at ekspropriere rådighedsretten på i alt 3.600 m2 på en del af hhv. matr. 4a Vejrup By, Indslev og matr. 41c Brenderup By.
Sagsbeskrivelse
Drikkevandsforsyningen til Middelfart by og omegn er under pres af flere grunde. Dels har vandværket i Staurbyskov ikke været i produktion siden august 2017 på grund af pesticider i råvandet og dels er forsyningen fra Svenstrup vandværk under pres fra miljøfremmede stoffer fra den nedlagte losseplads Rebbelsgrave. TREFOR Vand forsøger at løfte opgaven med at skaffe rigeligt vand af god kvalitet til Middelfart by og omegn ved at etablere nyt kildefelt ved Brenderup, hvor der med god sandsynlighed er den nødvendige grundvandsforekomst.
TREFOR Vand har i perioden 2018-19 sat tre boringer i området SV for Brenderup, hvor den statslige kortlægning viser, at der er en væsentlig grundvandsressource. Prøveresultater fra de første tre boringer viser, at kvaliteten af råvandet er god. For at sikre forsyningen og at der pumpes så skånsom på ressourcen som muligt, ønsker TREFOR Vand at etablere yderligere to boringer, sådan så der dannes et kildefelt med i alt fem boringer – se bilag 1.
Dialogen om en frivillig aftale er i gang, men parterne har anmodet Byrådet om en tilkendegivelse af ekspropriationsvilje til etablering af de to nye boringer, inden der indgås en endelig aftale. Det ønskede areal ligger på hhv. matr. 4a Vejrup By, Indslev og matr. 41c Brenderup By, Brenderup - jf. bilag 2. TREFOR Vand har brug for et areal på 3.600 m2 fordelt på begge matrikler. Arealet skal bruges dels til etableringen af de to boringer og dels til den nødvendige adgangsvej til boringerne.
TREFOR Vand forhandler med lodsejeren om en frivillig aftale mod fuldstændig erstatning for den rådighedsindskrænkning, der aftales mellem parterne. Kan der ikke, mod forventning, indgås en aftale på rimelige vilkår mellem TREFOR Vand og lodsejer inden for en rimelig tidsfrist, kan Middelfart Kommune, på ekspropriationslignende vilkår, pålægge lodsejeren rådighedsindskrænkninger efter vandforsyningslovens § 37.
Økonomi
TREFOR Vand betaler lodsejer erstatning for rådighedsindskrænkningen.
Middelfart Kommune har ingen udgifter i denne forbindelse.
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Det er ønskeligt, at der etableres boringer på Fyn, så drikkevandet ikke skal transporteres fra Jylland via Lillebæltledningen. Jo tættere produktionen af drikkevand kommer på forbrugerne, jo mindre energi forbruges.
Beslutning
Anbefales.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Bilag
253. Vurdering af vandværkstakster
Sagsnummer: 2020-013675
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Miljø- og Energiudvalget har ønsket at drøfte vandforsyningernes beregning af forbrugernes årlige drifts- og anlægsbidrag og myndighedens vurdering af disse. Bidragene beregnes på grundlag af de budgetterede udgifter til planlagte investeringer og udgifterne til den daglige drift. Bidragene (taksterne) skal dække de nødvendige udgifter til vandværksdriften - hverken mere eller mindre. Dog må der gerne spares op til større investeringer.
Myndighedens vurdering af de beregnede takster sker på grundlag af en samlet vurdering af vandværkets tilstand, økonomi og de planlagte investeringer.
Forvaltningen foreslår
- at Miljø- og Energiudvalget drøfter vurderingen.
Sagsbeskrivelse
Almene vandværker og forsyningsselskaber beregner og fastlægger anlægs- og driftsbidrag ud fra de nødvendige investeringer i ledningsnet, fornyelse af installationer på såvel vandværk som på ledningsnet. Der må spares op til planlagte investeringer og til f.eks. kompensation til lodsejere, der har jord i BNBO og som kan forvente rådighedsindskrænkninger.
For at vurdere taksterne anmoder myndigheden hvert år om at få tilsendt følgende:
1) takstblad for kommende år
2) begrundelse for taksternes niveau evt. øgning/sænkning
3) beregningsgrundlag for samtlige drifts- og anlægsbidrag
4) godkendt regnskab for det forløbne år
5) budget for kommende år med særskilt drifts- og anlægsbudget
6) flerårigt budget (investeringsplan)
7) redegørelse for opsparede midlers anvendelse over en årrække (hvile i sig selv princippet)
8) dagsorden og referat inkl. beretning fra seneste generalforsamling.
I kommunen er der 16 vandforsyninger, hvis takster skal godkendes af myndigheden. Det mindste (Balslev) har 134 forbrugere og det største (Ejby) har 2.372 forbrugere. Herudover forsyner TREFOR Vand 7.182 forbrugere i kommunen – taksterne for TREFORs forbrugere godkendes af Kolding Kommune med kommentering fra Middelfart Kommune.
Forholdene for de enkelte vandværker er forskellige - ikke bare i forhold til antallet af forbrugere, men også hvad angår forsyningsområdes størrelse og placering i hhv. by- eller landområde – se bilag 1.
Afhængigt af den fysiske tilstand af vandforsyningen (selve værket, ledningsnettet, vandmålere m.m.) er der brug for, i større eller mindre grad, at ændre på taksterne for at honorere kravet til nødvendig vedligeholdelse, fornyelser og større renoveringsarbejder.
I øjeblikket arbejder både Ejby og Gelsted vandforsyninger med at projektere nye vandværker. Så store ændringer kræver en nødvendig opsparing af kapital, som oparbejdes over taksterne.
For et overblik over alle vandforsyningers drifts- og anlægsbidrag for 2021 - se bilag 2 og 3.
De fleste vandforsyninger har ingen planer om større byggerier, men der kan stadig være store udgifter til udskiftning af ældre strækninger af ledningsnettet eller nødvendige fornyelser på selve værket.
På grund af de temmelig forskellige forhold hos de enkelte vandforsyninger, bliver hver enkelt ansøgning om godkendelse af takster vurderet i forhold til de konkrete forhold. Det kan ikke forventes, at taksterne skal være ens hos de forskellige vandforsyninger.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af ældreråd og handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Vandværksbestyrelserne fremlægger deres investeringsplaner for forbrugerne og kan arbejde suverænt med de respektive projekter, når de er vedtaget på generalforsamlingerne. Dog kan myndigheden udmærket komme med forslag til energisænkende investeringer, som kan sænke CO2-forbruget.
Beslutning
Udvalget drøftede den beskrevne vurdering af taksterne.
Moren Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget drøftede den beskrevne vurdering af taksterne.
Moren Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
254. Regnskabsberetning for 2020 for Miljø- og Energiudvalget
Sagsnummer: 2020-015666
Sagsbehandler: Lone Kjestrup Smith
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet regnskabsberetning for 2020 for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
• At orienteringen om regnskabsberetningen for 2020 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Regnskab 2020 for Miljø- og Energiudvalgets drift, på det skattefinansierede område, viser et mindreforbrug på 2,569 mio. kr. ift. oprindeligt budget. Regnskabet for Natur og Miljø viser et mindreforbrug på 0,927 mio. kr. Mindreforbruget, primært på vedligeholdelse af vandløb, er en nødvendig tilpasning af forbruget til det korrigerede budget på 5,979 mio. kr. Budgettet blev reguleret med -1,312 mio. kr. ved en efterregulering af bloktilskud vedr. indsatsplanlægning efter vandforsyningsloven. Regnskabet for Klima og Energi viser et mindreforbrug på 1,642 mio. kr. Primært fordi Klimafolkemødet pga. COVID19 blev afholdt i mindre skala end planlagt, samt forskydning af indtægter/udgifter mellem årene (projekter med ekstern finansiering).
Regnskab 2020 for Miljø- og Energiudvalgets drift, på det selvfinansierede område (Affald og Genbrug), viser et merforbrug på 1,950 mio. kr. på driften ift. oprindeligt budget. Merforbruget skyldes primært manglende indtægter, fordi takstændringerne pr. 1/10 2020 først bliver reguleret på årsopgørelsen for 2020 i februar 2021.
Regnskab 2020 for Miljø- og Energiudvalgets anlæg på det skattefinansierede område, viser et mindreforbrug på 6,173 mio. kr. ift. oprindeligt budget. En forklaring er forskydning af indtægter/udgifter mellem årene vedr. EU-projektet Better BirdLIFE på 2,282 mio. kr. Desuden et mindre forbrug på Rekreative stier på 1,890 mio. kr. fordi Banestien først gennemføres i 2021/22, samt et mindreforbrug på Masterplan for udvikling af Staurby Skov på 1,630 mio. kr. Gennemførelse af Masterplanen er forsinket, idet nogle midler søges finansieret gennem fonde.
Regnskab 2020 for Miljø- og Energiudvalgets anlæg, på det selvfinansierede område (Affald og Genbrug) viser et merforbrug på 0,794 mio. kr. ift. oprindeligt budget. Merforbruget skyldes primært, at opstart på anlæg af Omlastestation er blevet fremrykket fra 2021 til 4. kvt. 2020.
Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at det samlede anlægsbudget overholdes for både det skatte- og det selvfinansierede område.
Over-/underskud i forbindelse med regnskabet for 2020 på den skattefinansierede drift, er endnu ikke endeligt opgjort. Ligeledes er det samlede rådighedsbeløb i forbindelse med regnskabet for 2020 vedr. anlæg på det skattefinansierede- og det selvfinansierede område inkl. uforbrugte rådighedsbeløb fra tidligere år endnu ikke endeligt opgjort. Når over-/underskud og rådighedsbeløb er opgjort, vil sagen blive forelagt til godkendelse i Økonomiudvalget og i Byrådet.
Regnskabsberetning 2020 for Miljø- og Energiudvalgets område indgår i det samlede regnskab 2020 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og i Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles dermed kun i fagudvalget. Sagens indstillinger indgår ligeledes i behandlingen af det samlede regnskab.
Økonomi
Se sagsbeskrivelse samt bilag.
Høring
Ingen
Behandlingsplan:
Miljø- og Energiudvalget 3. marts 2021
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
255. 1. Budgetopfølgning pr. 28. februar 2021 for Miljø- og Energiudvalget
Sagsnummer: 2021-000011
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
• At Miljø- og Energiudvalget godkender 1. budgetopfølgning pr. 28. februar 2021 som forelagt.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 28. februar 2021 for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 0,844 mio. kr. på drifts-budgettet i forhold til det oprindelige budget på 4,684 mio. kr. Merforbruget finansieres af det forventede overførte overskud fra tidligere år.
På det skattefinansierede område drift forventes et merforbrug på 0,844 mio. kr. Merforbruget vedr. politikområdet Klima og Energi og skyldes, at overskuddet fra sidste års Klimafolkemøde på 0,844 mio. kr. forventes anvendt til afholdelse af et Klimafolkemøde i fuld skala i 2021.
På det selvfinansierede område drift forventes der ingen afvigelser i forhold til det oprindelige budget på -4,281 mio. kr.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 9,709 mio. kr. på an-lægsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 9,446 mio. kr. Merforbruget finansieres af det forventede overførte overskud fra tidligere år. Set over den samlede anlægsperiode er for-ventningen, at det samlede anlægsbudget overholdes.
På det skattefinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 3,504 mio. kr. hovedsage-ligt under Natur og Miljø, og primært til Masterplan for udvikling af Staurby Skov, EU-projektet Better BirdLIFE, samt Natur og Energiprojekter. Desuden forventes et merforbrug på 0,246 mio. kr. under Klima og Energi, heraf 0,2 mio. kr. til lade-standere.
På det selvfinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 6,205 mio. kr. primært som følge af et merforbrug på 3,2 mio. kr. på anlægget Nedgravede affaldsløsninger i den indre by og i centrum vest og øst. Derudover forventes merforbrug på Ny genbrugspladsstruktur på 0,8 mio. kr., merforbrug på Ny affaldsordning på 1,505 mio. kr. samt merforbrug på Omlastestation på 0,7 mio. kr.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 28. februar 2021 for Middelfart
Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne
sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 1. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Behandlingsplan:
Miljø- og Energiudvalget den 3. marts 2021.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
256. Forskrift for håndtering og opbevaring af farligt affald og kemikalier
Sagsnummer: 2020-012442
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
For at danne ensartede rammer for håndtering og opbevaring af farligt affald og kemikalier har Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet en kommunal forskrift for området.
Forskriften er udarbejdet med hjemmel i Miljøaktivitetsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni 201, om miljøregulering af visse aktiviteter.
Forvaltningen foreslår
- At forskriften for håndtering og opbevaring af farligt affald og kemikalier godkendes.
Sagsbeskrivelse
Med henblik på at forebygge forurening giver Miljøaktivitetsbekendtgørelsen mulighed for, at der vedtages en forskrift.
Forskriften gælder for midlertidige og permanente virksomheder og institutioner i Middelfart
Kommune, der opbevarer farligt affald og kemikalier. Forskriften indeholder retningslinjer der stiller ensartede rammer for håndtering af farligt affald og kemikalier. F.eks. krav om spildbakke ved opbevaring af flydende affald og kemikalier, beskyttelse mod vejrlig og beskyttelse af jord og grundvand mv.
Forskriften gælder ikke for virksomheder, der er omfattet af andre regler som godkendelse af
Listevirksomhed, eller virksomheder omfattet af en branchebekendtgørelse, f.eks.
maskinværkstedsbekendtgørelsen, autoværkstedsbekendtgørelsen osv. eller anlæg omfattet af olietankbekendtgørelsen.
Forvaltningen har til forskriften udarbejdet en folder til virksomhederne der indeholder selve
forskriften, og en vejledning med en tjekliste der sammenfatter de centrale regler og giver eksempler på korrekt håndtering og opbevaring. Folderen er vedhæftet som bilag.
Forskriften vil blive anvendt i forbindelse med Teknik- og Miljøforvaltningens lovpligtige tilsyn på industri- og landbrugsområdet samt ved øvrige tilsyn som følge af klager eller ved tilsyn på institutioner i Middelfart Kommune.
Forskriften kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Forskriften udelukker ikke, at der efter miljøbeskyttelseslovens kan stilles krav om yderligere forureningsbegrænsende foranstaltninger end som angivet i forskriften.
Økonomi
Vedtagelse af forskriften medfører ikke økonomiske udgifter for Middelfart Kommune. Forskriften forventes ikke at medføre ekstra økonomiske omkostninger for virksomhederne.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling
Bilag
257. § 16 b miljøtilladelse til svineproduktion på Middelfartvej 45, 5466 Asperup
Sagsnummer: 2020-017800
Sagsbehandler: Klaus Schiøtt Kristensen
Præsentation
Det ansøgte drejer sig om at få mulighed for at udnytte eksisterende stalde på 2.104 m2 fuldt ud til produktion af smågrise og slagtesvin. I den eksisterende slagtesvinestald ønskes mulighed for at producere både smågrise og slagtesvin.
Forvaltningen foreslår
- At Miljø- og Energiudvalget beslutter, at forvaltningen skal meddele tilladelse til den ansøgte fulde udnyttelse af eksisterende stalde.
Sagsbeskrivelse
Det ansøgte overholder alle husdyrbruglovens krav. Kommunen skal derfor meddele tilladelse.
Det ansøgte forelægges Miljø- og Energiudvalget, da kommunen har modtaget høringssvar, der er negative overfor det ansøgte.
Den eksisterende lovlige produktion på ejendommen er på 4.875 slagtesvin og 18.500 smågrise om året. En tilladelse baseret på staldarealets størrelse vil give større fleksibilitet i produktionen og eventuelt mulighed for at producere flere slagtesvin/smågrise, hvis staldanlægget udnyttes mere effektivt. Miljøtilladelsen vil være en tilladelse til at producere det antal slagtesvin og smågrise, der i henhold til anden lovgivning (herunder primært dyrevelfærdsloven) lovligt kan produceres i de 2.104 m2 stalde.
I forbindelse med opførelse af ny stald og udvidelse af svineproduktionen på ejendommen i 2004 blev der installeret et luftrensningsanlæg i slagtesvinestalden. Anlægget havde en forventet effekt på ammoniakfordampningen samt en forventet sideeffekt i form af reduceret lugtudledning. Anlægget var ikke en forudsætning for godkendelse af udvidelsen. Anlægget har siden vist sig ikke at fungere efter hensigten og har ikke været i drift de seneste 5-6 år. Anlægget indgår ikke i det ansøgte.
Der er i forbindelse med kommunens behandling af ansøgning om miljøtilladelse til husdyrproduktion regler for, hvor store lugtgener man som nabo til en husdyrproduktion skal tåle. Enkeltbolig i landzone skal tåle mere lugt end samlet bebyggelse i landzone, der igen skal tåle mere end byzone.
Det afgørende for lugt fra husdyrproduktion er, hvor stort et staldareal dyrene har adgang til. Staldarealet udvides ikke i forbindelse med det ansøgte. Forvaltningen vurderer derfor, at det ansøgte ikke vil medføre forøgede lugtgener.
Beregninger i Miljøstyrelsens ansøgningssystem, husdyrgodkendelse.dk, viser, at den ansøgte produktion overholder alle lugtgenekrav.
Beregninger i husdyrgodkendelse.dk viser desuden, at den ansøgte produktion overholder husdyrbruglovens krav til begrænsning af ammoniakfordampningen og belastning af naturområder.
Når husdyrbruglovens lugtgenekrav og krav til begrænsning af ammoniakfordampningen og belastning af naturområder er overholdt, skal kommunen godkende det ansøgte. Og der er ikke grundlag for at stille krav om luftrensning.
Økonomi
Ingen
Høring
Det ansøgte har været i høring hos naboer indenfor en beregnet lugtkonsekvensafstand på 731 meter. Kommunen har modtaget 5 høringssvar, som giver udtryk for, at de i dag oplever lugt- og støjgener fra produktionen, og at de er bekymrede for øgede gener som følge af muligheden for større produktion. Derudover udtrykker de bekymring for værdi og salgbarhed af deres ejendomme. I et høringssvar gives der desuden udtryk for, at der skal stilles krav om at luftrensningsanlæg skal være i drift.
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Et flertal af udvalget bestående af Alex Gren, Bo Juul Nielsen og Esben Erichsen vedtog forvaltningens indstilling.
Paw Nielsen stemte imod og ønsker sagen i Byrådet.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Et flertal af udvalget bestående af Alex Gren, Bo Juul Nielsen og Esben Erichsen vedtog forvaltningens indstilling.
Paw Nielsen stemte imod og ønsker sagen i Byrådet.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Paw Nielsen stemte imod.
Bilag
258. Evaluering af de politiske mål for Byrådsperioden 2018-2021
Sagsnummer: 2021-001267
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Udvalgene bedes drøfte den afsluttende evaluering af de politiske mål for 2018 - 2021.
Forvaltningen foreslår
- at udvalgene drøfter status for egne mål for byrådsperioden 2018-2021 samt evt. ønsker til arbejdet med de politiske mål dette sidste år i byrådsperioden.
Sagsbeskrivelse
Byrådet udgav i september 2017 en folder, der beskrev politiske resultater og initiativer i den forudgående byrådsperiode samt en gennemgang af de udfordringer, byrådet så for den kommende byrådsperiode 2018-2021.
Folderen blev overgivet til det nye byråd, der trådte til i 2018, og har dannet grundlag for de drøftelser, der lå forud for vedtagelsen af udvalgenes nye politiske mål for byrådsperioden 2018-2021 (vedlagt).
Halvvejs i byrådsperioden – i december 2019 – har alle udvalg foretaget en midtvejsevaluering af arbejdet med de politiske mål.
Som opfølgning og begyndende afslutning af det politiske arbejde i udvalgene bedes de politiske udvalg samt spildevandsselskabet foretage en evaluering af egne politiske mål samt ønsker til arbejdet med de politiske mål dette sidste år i byrådsperioden.
Der vil i foråret 2021 ske en samlet drøftelse på byrådsseminar/temamøde, og alle udvalg vil igen i augustmøderne drøfte, hvilke anbefalinger der kan gives det kommende byråd og udvalg.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Nogle politiske mål er direkte rettet mod klima og bæredygtighed, andre ikke.
Drøftelsen i udvalgene af arbejdet det sidste år i byrådsperioden kan indeholde overvejelser om, hvordan målopfyldelsen kan indeholde elementer, der mindsker drivhusgasudledning eller på anden måde bidrager til øget bæredygtighed.
Beslutning
Udvalget finder, at der er arbejdet godt med de politiske mål. Der er skabt flotte og bemærkelsesværdige resultater. Udvalget anbefaler, at det kommende Miljø- og Energiudvalg udover de hidtidige politiske mål, skal have stor fokus på klima, biodiversitet og cirkulær økonomi.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget finder, at der er arbejdet godt med de politiske mål. Der er skabt flotte og bemærkelsesværdige resultater. Udvalget anbefaler, at det kommende Miljø- og Energiudvalg udover de hidtidige politiske mål, skal have stor fokus på klima, biodiversitet og cirkulær økonomi.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Udvalget finder, at der er arbejdet godt med de politiske mål. Der er skabt flotte resultater.
Udvalget anbefaler, at det kommende Tekniske Udvalg skal arbejde videre med de hidtige politiske mål med særlig fokus på sikkerhed og tryghed i trafikken, byudvikling og grønne lokalplaner og udstykninger.
Udvalget beder om en oversigt over initiativer og indsatser i forhold til udvalgets hovedoverskrifter.
Herefter vil udvalget drøfte hvilke indsatser der skal overgå til det kommende Social- og Sundhedsudvalg.
Bilag
259. Regionens råstofplan 2020
Sagsnummer: 2018-006679
Sagsbehandler: Irene Christens
Præsentation
Region Syddanmark har sendt forslag til Råstofplan 2020 i høring.
Forslaget er i høring fra 1. februar til 29. marts 2021
Forvaltningen foreslår
- At der fremsendes bemærkninger til regionen som foreslået nedenfor.
Sagsbeskrivelse
Regionen har sendt forslag til Råstofplan 2020 i offentlig høring.
Forslaget indeholder en reduktion af graveområder, hvor regionen har vurderet, at de udnytbare råstoffer er udvundet og gravningen er afsluttet. Det er områder ved Gelsted og ved Fjeldsted.
Der er i planen udlagt et nyt område i Gelsted-området, ved Ludvigsgårdevej. Området er medtaget på foranledning af ejer. Det er et område på ca. 15 ha, hvor der i dag er nåletræsplantage. Det vurderes der er ca. 1 mio. m3 tilgængelige råstoffer, sand, grus og sten.
I Fjelsted-området er medtaget et nyt område ved Fjellerupvej, i umiddelbar nærhed til et eksisterende råstofgraveområde, som går ind i Assens kommune. Området er foreslået af Nymølle Stenindustrier A/S. Det er et område på ca. 16 ha, hvor der i dag er nåletræsplantage. Det vurderes der er ca. 1 mio. m3 tilgængelige råstoffer, sand, grus og sten.
For begge områder vurderer regionen, på baggrund af miljørapporter, at råstofgravningen vil medføre en mindre til moderat påvirkning af andre interesser og bidrage til råstofforsyningen lokalt på Vestfyn.
Regionen udpegede tilbage i 2012 et område ved Strib og Staurby Skov til råstofinteresseområde. Middelfart Kommune har i 2012 og 2016, i forbindelse med regionens høringer af deres råstofplaner, fremsat vores bemærkninger til udlægningen af interesseområdet ved Strib og Staurby Skov, herunder regionens valg af strategi for forsyningsstruktur, som bruges som argument for udlægningen.
Interesseområdet ved Strib/Staurby Skov blev i regionens Råstofplan 2016 reduceret. Det skete på baggrund af regionens undersøgelse af arealet, som viste, at der i den vestlige del af arealet er råstoffer, der er interessante for en erhvervsmæssig indvinding, mens der i den østlige del kun er en svag råstofinteresse.
Vi har argumenteret for, at regionen skal udtage matrikel 20a i den nordøstlige del af interesseområdet. Dette af hensyn til de fortsatte udviklingsmuligheder ved Strib. Dette blev ikke fulgt af regionen i råstofplan 2016.
I den syd-vestlige del er et lille hjørne af interesseområdet udtaget for at sikre mulighed for en evt. fremtidig parallelbro. Forvaltningens vurdering er at det område bør være strørre.
Interesseområdet ved Strib/Staurby Skov er beliggende i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Region Syddanmark har selv givet udtryk for, at det er vanskeligt at bebygge tidligere graveområder, der er beliggende inden for OSD, og da byudviklingsmulighederne er væsentligt begrænsede omkring Strib, er det yderst problematisk at regionen udlægger og fastlåser de eneste reelle byudviklingsarealer til et fremtidigt råstofgraveområde.
Forvaltningen har igangsat en undersøgelse, som vil give en realistisk vurdering af den råstof-ressource, der er tilgængelig for indvinding, når der tages hensyn til at råstofindvinder skal overholde retningslinjerne for skråningsanlæg til alle eksisterende veje, bygninger, ledninger, vandboringer m.v. i forbindelse med råstofindvinding i interesseområdet. Vi forventer at undersøgelsen kan bidrage til at understøtte vores antagelse om, at området ikke er interessant i forhold til mængden af tilgængelige råstoffer.
Regionen oplyser i råstofplanen, at regionen har skiftet strategi på råstofområdet. Regionen arbejder fremover ud fra FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling. Regionen skriver: "Region Syddanmark har valgt at fastlægge strategien for den fremtidige forsyningsstruktur ud fra ønsket om en bæredygtig udvikling, herunder hensyntagen til natur og landskab og minimering af transporten med råstofferne. Forvaltningen ser ikke, at det har givet anledning til en ændring på regionens holdning vedrørende regionens strategi for forsyningssikkerheden. Regionen fastholder fortsat, at de enkelte delområder skal være selvforsynende med råstoffer. Hvilket er regionens baggrund for at udlægge interesseområdet ved Strib/ Staurby Skov.
Forvaltningen foreslår, at der endnu engang indsendes et høringssvar til regionen, hvor ovenstående forhold vedrørende interesseområdet ved Strib/Staurby Skov fremhæves. Se vedhæftet udkast til høringssvar.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Udvalget anbefaler, at udtalelsen sendes som et borgmesterbrev.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Udvalget anbefaler, at udtalelsen sendes som et borgmesterbrev.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
260. Vådområde Aulby Møllemade
Sagsnummer: 2020-016993
Sagsbehandler: Erik Madsen
Præsentation
Middelfart Kommune har i december 2020 fået tilsagn fra Landbrugsstyrelsen om midler til at arbejde med realisering af kvælstofvådområde i Aulby Møllemade. Udbetaling af tilsagnsbeløbet er betinget af en gennemført realisering.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager sagen til orientering.
Sagsbeskrivelse
Til realisering af kvælstofvådområdet i Aulby Møllemade, har Middelfart Kommune modtaget tilsagn om i alt 27,5 mio. kr. 21 mio. kr. er reserveret til jordhandler, som Landbrugsstyrelsen varetager med Middelfart Kommune på sidelinjen og 6,5 mio. kr. er til efterfølgende detailprojektering og realisering, som kommunen varetager. Af tilsagnsbeløbet er 377.000 kr. øremærket til kommunens interne timer.
Forvaltningen vurderer på nuværende tidspunkt, at jordfordelingsprocessen bliver afgørende for om projektet kan realiseres. Flere landmænd driver jord i møllemaden og de fleste stiller erstatningsjord i nærområdet, som betingelse for at lægge jord til projektet. Hvis ikke der kan findes tilstrækkelig med erstatningsarealer i nærområdet kan det blive svært at få landmændene med om bord. Holdningen til projektet er dog også fra landmændene overvejende positiv, under forudsætning af, at de stadig kan drive deres ejendomme.
Forvaltningen planlægger at deltage i jordfordelingsprocessen, som Landbrugsstyrelsen varetager. Dels for at følge processens fremdrift, og dels for at lære lodsejerne at kende før den efterfølgende detailprojektering og realisering i området. Hovedparten af forvaltningens egne timer ligger dog i projektets sidste del, hvor der skal laves udbudsmateriale til detailprojektering og i selve realiseringsfasen.
Hvis lodsejerforhandlingerne ikke kommer i mål eller hvis projektet af andre årsager strander undervejs, så får kommunen ikke udbetalt tilsagnsbeløbet – uanset hvor mange timer vi på det tidspunkt har lagt i projektet. Forvaltningen planlægger at deltage i møder med flere af lodsejerne under jordfordelingsprocessen. Det vil dog blive prioriteret at lægge hovedparten af timerne i projektet når/hvis Landbrugsstyrelsen vurderer, at jordhandlerne når i mål.
Økonomi
Vådområdeordningen er finansieret 100 % med statslige og EU midler. Det ansøgte og tildelte beløb forventes at kunne dække de faktiske udgifter. Tilsagnsbeløbet kan dog ikke forhøjes. Dette vil sige, at såfremt der i forbindelse med detailprojekteringen eller realiseringen forekommer uforudsete udgifter, så kan der ikke opnås tilskud dertil.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ved realisering af vådområdeprojektet bliver møllemaden et bassin, som forsinker vandafledningen i Aulby Mølle Å ved skybrudshændelser. Herved mindskes risikoen for oversvømmelser ved de ånære arealer ved Vejlby Fed.
Ophør af landbrugsdrift forventes at medføre en mindre reduktion i CO2 udledning fra området. Det er dog mineraljord i området og ikke kulstofrig lavbundsjord, så reduktion af CO2 ved mindsket nedbrydning af jordens kulstofindhold ved vådområdeetablering er begrænset.
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
261. Biodiversitetsstrategiens handlinger og budget 2021
Sagsnummer: 2018-002993
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Biodiversitetsstrategien blev endeligt vedtaget december 2020. Realiseringen er i gang, og planlægningen af 2021 samt disponeringen af budgettet for 2021 pågår.
Forvaltningen foreslår
-
At udvalget drøfter biodiversitetsindsatserne i 2021
- At Kommunen deltager i konkurrencen Danmarks VILDESTE kommune
Sagsbeskrivelse
Planlagt hovedfokus for indsatsen i 2021 er "byen som levested". Dette begrundes med den formidlingsmæssige værdi og de meget synlige forandringer, som kan inspirere til udvikling af private haver og grunde. Hovedfokus betyder, at det er her, budgettet primært foreslås anvendt. Der er samtidig indsatser i gang indenfor de øvrige spor i strategien, se handlingsplanen 2020 i bilag.
De bevilligede 300.000 kr./år foreslås for 2021 fordelt som følger:
1 |
Anlæg af vilde blomster |
75.000 kr. |
2 |
Formidlings materiale, foredrag, havevandringer o.lign. |
50.000 kr. |
3 |
Særlig indsats for mursejler |
25.000 kr. |
4 |
Udvikling af biodiversitetsvenlig græsklipning |
50.000 kr. |
5 |
Samarbejde med grundejerforeninger |
25.000 kr. |
6 |
Biodiversitetstiltag i skovrejsninger |
25.000 kr. |
7 |
Indsats i agerlandet |
50.000 kr. |
Sum
|
300.000 kr. |
Uddybning:
Pkt. 1. Kortklippede arealer med græs omlægges til mangfoldig blomstermark. Indsatsen er bekostelig, men meget synlig. Der udvælges i første omgang en række midterø'er i rundkørsler.
Pkt. 2. I samarbejde med borgere og foreninger vil der blive sat ekstra fokus på byens biodiversitet, når samfundet åbnes op til forår/sommer. Ekstern konsulent bidrager i opgaveløsningen.
Pkt. 3. Mursejleren er fugleart der findes flere steder i Middelfart kommune, men er i stærk tilbagegang. Den er blandt andet observeret i og omkring den nedlagte Tanderup Skole og havnen omkring P-huset ved Havnegade. Målet er at sikre og udbygge eksisterende redesteder.
Pkt. 4. Opsamling og bortskaffelse af klippet græs kan give større biodiversitet. Metoder og afsætningskanaler skal udvikles og afprøves.
Pkt. 5. Flere grundejerforeninger har etableret arbejdsgrupper for biodiversitet. Indledningsvis søges samarbejde med én større grundejerforening om udvikling af biodiversitetsvenlig driftsplan
Pkt. 6. Eksisterende og planlagte skovrejsninger tilføres ekstra biodiversitet i form af fx mere overfladevand, vilde blomster, dødt ved o.lign.
Pkt. 7. Samarbejde med landbrugsrådgivning om "naturtjek" og tiltag på udvalgte bedrifter
Siden sidst
Der er i 2020 udarbejdet en folder om lettilgængelige biodiversitetstiltag i fx haven. Folderen er vedlagt som bilag og vil blive gjort offentlig tilgængelig snarest mulig.
Sidst men ikke mindst kan Middelfart Kommune tilmelde sig konkurrencen om at blive Danmarks VILDESTE kommune i 2022. Invitationen fra Miljøministeriet er vedlagt som bilag. Fokus i kommunens egen indstilling til konkurrencen, kan f.eks. være Kyst- og Marinatur knyttet til Lillebælt.
Økonomi
Finansieres indenfor eksisterende anlægsbevilling "Pulje til gennemførelse af biodiversitetsprojekter" under Natur og Miljø. Der er afsat 300.000 kr. i anlægspuljen i hvert af budgetårene 2020 til 2023.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
De foreslåede biodiversitetstiltag kan medvirke til en opbremsning i tilbagegang i naturens mangfoldighed. Mindre intensiv drift af grønne områder, marker og natur har generelt en positiv effekt på udledningen af klimagasser, dog sandsynligvis kun få ton CO2e som følge af de aktuelt foreslåede handlinger.
Beslutning
Der sættes yderligere 75.000 kr. af til anlæg af vilde blomster.
Indsats i agerlandet udsættes til 2022.
Samarbejde med grundejerforeninger slettes som selvstændigt punkt.
Grundejerforeninger søger midler fra fælles pulje til borgerprojekter.
På mødet i april afsættes midler til pulje, som borgerne/foreningerne kan søge.
Midler til puljen findes i anlægspulje til naturprojekter.
Kommunen deltager i konkurrencen, Danmarks VILDESTE kommune 2022.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Der sættes yderligere 75.000 kr. af til anlæg af vilde blomster.
Indsats i agerlandet udsættes til 2022.
Samarbejde med grundejerforeninger slettes som selvstændigt punkt.
Grundejerforeninger søger midler fra fælles pulje til borgerprojekter.
På mødet i april afsættes midler til pulje, som borgerne/foreningerne kan søge.
Midler til puljen findes i anlægspulje til naturprojekter.
Kommunen deltager i konkurrencen, Danmarks VILDESTE kommune 2022.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
262. Status på vandplansprojekter
Sagsnummer: 2016-017603
Sagsbehandler: Erik Madsen
Præsentation
Forvaltningen har siden vedtagelsen i juni 2016 af Vandområdeplan 2015-2021 arbejdet med planens vandløbsindsatser. Indsatser i kommunens vandløb skal medvirke til opnåelse af "God økologisk tilstand".
Forvaltningen foreslår
- at udvalget tager sagen til orientering
Sagsbeskrivelse
Staten har i vandområdeplanen og tilhørende bekendtgørelser udstukket, hvilke indsatser kommunen skal gennemføre. Indsatserne er 100% statsligt og EU finansierede, hvorfor kommunerne må søge Fiskeristyrelsen (FST) om midler til gennemførelse af indsatserne.
Indsatserne der kan realiseres, skal være færdige og kommunernes anmodning til FST om slutudbetaling skal være afsendt senest primo 2023. Realisering af vandløbsindsatser i Harndrup Fjellerup Å og Kindstrupafløbet forventes ansøgt i 2021 og hermed har forvaltningen søgt alle kommunens vandløbsindsatser gennemført, hvoraf flere dog af Fiskeristyrelsen er afslået finansieret. Problematikken blev behandlet af udvalget på møde den 7/10-2020 (sagsnr. 2019-013883).
Eksempler på vandplansindsatser i bilag
Uafsluttede vandplansindsatser i Middelfart Kommune:
Restaurering i Afløb fra Svenstrup: Tilsagn om finansiering modtaget, myndighedsbehandling færdig. Realisering sommer 2021.
Faunaspærring i Holse Stationsbæk: Tilsagn om finansiering modtaget, myndighedsbehandling færdig. Realisering sommer 2021.
Restaurering i Harndrup Fjellerup Å: Udbudsmateriale under udarbejdelse. Forventet indhentning af tilbud fra rådgivere og ansøgning om finansiering ved FST foråret 2021. Realisering tidligst efteråret 2021.
Åbning af rør og to faunaspærringer i Kindstrupafløbet: Udbudsmateriale under udarbejdelse. Forventet indhentning af tilbud fra rådgivere og ansøgning om finansiering ved FST foråret 2021. Realisering tidligst efteråret 2021.
Restaurering i Hygind Bæk: Der er gennemført forundersøgelse af vandløbsrestaurering. Naturstyrelsen undersøger dog pt. potentialet for at etablere vådområde på del af vandløbsstrækningen. Eventuel realisering af vandløbsindsatsen må afvente afklaring af vådområdeprojektet. Vandløbsrestaureringen forventes derfor skudt til næste planperiode.
Økonomi
Kommunen søger vandplansindsatserne finansieret via statslige- og EU-midler. Hvis Fiskeristyrelsen ikke meddeler tilsagn, så har kommunen ikke pligt til at gennemføre indsatserne for egne midler.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Under arbejdet med forundersøgelse af de enkelte indsatser i vandområdeplanen indgår vurdering af behovet for klimatilpasning ved f.eks. forsinkelse af vand til forebyggelse af oversvømmelser nedstrøms i vandløbssystemet. Der kan arbejdes med reduktion af klimabelastning i implementeringsfasen i forbindelse med transportopgaver og indkøb af råstoffer.
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.