Referat for Økonomiudvalget møde den 28. maj 2024
482. Orientering om kapitalforvaltning pr. ultimo 1. kvartal 2024
Sagsnummer: 2023-006597
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sagsfremstillig giver en status på kommunens kapitalforvaltning.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes anbringelse af midler varetages i perioden 2023-2028 af SEB Asset Management, som er en del af Skandinaviska Enskilda Banken.
Kommunen har pr. 31. marts 2024 en samlet beholdning på 235,9 mio. kr. under kapitalforvaltning.
Anbringelsen af midler i værdipapirer sker efter retningsanvisningerne i kommunens økonomiske politik og finansielle strategi.
På skæringsdatoen fordelte beholdningen sig således på aktivklasser:
Kontanter: 0,8 mio. kr., svarende til 0,3% af porteføljen
Obligationer: 201,3 mio. kr., svarende til 85,4% af porteføljen
Aktier: 28,0 mio. kr. svarende til 11,9% af porteføljen.
Kreditobligationer: 5,8 mio. kr., svarende til 2,5% af porteføljen.
SEB Bank har i perioden 1. kvartal 2024 opnået et samlet afkast på 5,9 mio. kr., svarende til et afkast på 2,55%.
Afkastet i SEB Bank fordeler sig således på aktivklasser:
Obligationer: 2,1 mio. kr. svarende til 1,1%
Aktier: 3,7 mio. kr., svarene til 11,6%
Kreditobligationer og kontanter: 0,1 mio. kr., svarende til 0,5%
Økonomi
Middelfart Kommunes investeringer blev som andre kommuner væsentligt påvirket af af store forstyrrelser i de globale vare- og kapitalmarkeder som følge af krigen i Ukraine, den eskalerende inflationskrise og de mange geopolitiske usikkerheder.
Således blev værdien af kommunens portefølje reduceret fra 236,3 mio. kr. ved udgangen af 2021 til 215,9 mio. kr. ved udgangen af 2022.
Meget har heldigvis rettet sig siden. Forsyningssituationen er bedret, aktiviteten i den globale økonomi ligger på højt niveau og inflationstendenserne er dæmpet en del.
Med de betydelige aktiestigninger i 3. og 4. kvartal 2023, som er fortsat ind i 1. kvartal 2024, er Middelfart Kommune nu kun 0,4 mio. kr. fra at have indhentet hele tabet.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Kommune investerer efter høje etiske standarder for klima og bæredygtighed, sociale rettigheder.
SEB Asset Management foretager således en grundig ESG-screening i forhold til bæredygtighed og ansvarlig investering. Der foretages samtidig SFDR måling (Sustainable Finance Disclosure Regulation) for bæredygtihedsniveauet i porteføljen. SFDR er en del af EU's pakke for at blive klimaneutrale inden 2050 gennem EU's Green Deal.
Som følge af den ansvarlige investeringspolitik udelukkes f.eks. selskaber:
- som opererer på en måde, der krænker bredt anerkendte internationale konventioner og normer vedrørende miljø, menneskerettigheder og forretningsetik
- som producerer eller distribuerer våben, alkohol, tobak, hasardspil og voksenunderholdning, mens der arbejdes med meget snævre tolerancegrænser for fossile brændstoffer.
Investeringsforeningen har en porteføljesammensætning, der indebærer, at det samlede CO-2 aftryk er 76% lavere end det brede markedsindeks, som dækker alle investeringer. Porteføljen har samtidig en miljøbelastning i form af vandforbrug, som er 86% lavere en markedsindekset, mens affaldsintensiteten er 37% lavere end markedsindekset.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
483. Likviditet efter kassekreditreglen pr. ultimo 1. kvartal 2024
Sagsnummer: 2022-006472
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets bestemmelser skal Byrådet hvert kvartal orienteres om kommunens likviditet efter kassekreditreglen.
Denne sag giver en kort status på kommunens likviditet ved udgangen af 1. kvartal 2024.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om likviditet efter kassekreditreglen bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Kommunens likviditet efter kassekreditreglen beregnes som et gennemsnit af de daglige likvide beholdninger over det seneste år.
Kravet er, at gennemsnitslikviditeten set over 12 måneder skal være positiv.
Kommunens målsætning i den økonomiske politik er et minimumsniveau for KKR-likviditet på 100 mio. kr.
Likviditetsopgørelsen pr. 31.03.2024 viser, at den gennemsnitlige daglige likvide beholdning i perioden 1. april 2023 til 31. marts 2024 udgjorde 246,2 mio. kr.
Det svarer til en gennemsnitslikviditet pr. indbygger på 6.122 kr.
Likviditeten er over de seneste 12 måneder faldet med 71,9 mio. kr., mens likviditeten siden årsskiftet er faldet med 4,0 mio. kr.
Faldet i likviditeten skal først og fremmest ses i lyset af et stort anlægsomfang, køb af jord og indfrielse af feriepengeforpligtelsen hos LD Fonde.
Det må alt andet lige påregnes, at likviditeten vil udvise et fortsat fald over de kommende år.
Dette skyldes især 4 forhold:
- Der er fortsat et stort omfang af overførte anlægsbevillinger. I takt med anlægsarbejdet udføres og efterslæbet på anlægsområdet nedbringes, påvirkes likviditeten negativt.
- Låneadgangen i forbindelse med jordkøb blev sidste år anvendt til at finansiere indfrielsen af LD Fonde. Det betyder, at en større del af de gennemførte jordkøb er kassefinansierede. Udgifterne til jordkøbene vil over de kommende år blive modsvaret af slagsindtægter.
- Eksterne aktører, herunder Kirken, Bridgewalking og Klinik for Tandregulering har opsparet et betydeligt tilgodehavende hos Middelfart Kommune, som forventes nedbragt over de kommende år. Hertil kommer, at dele af de midler, der via huslejen er opsparet til renovering af ældreboliger, forventes brugt over de kommende år.
- Statens overtagelse af opkrævningen af ejendomsskatter giver isoleret set en negativ likviditetseffekt for betalingerne falder mere jævnt over året frem for primo januar og juli.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
484. Udbud af daglige bankforretninger for perioden 2025-2028
Sagsnummer: 2023-016519
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om udbud af kommunens daglige bankforretninger.
Forvaltningen foreslår
- At kommunens daglige bankforretninger bliver sendt i udbud for perioden 2025-2028 med mulighed for forlængelse i 2 x 12 måneder,
- at nedenstående tildelingskriterier og vægtning bliver godkendt,
- at der ikke bliver stillet krav om, at tilbudsgiver skal være et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI). Frafald af SIFI-kravet betyder på den ene side, at lokale pengeinstitutter kan give tilbud på bankopgaven, men rummer på den anden side en risiko for hel eller delvist tab af indestående, hvis pengeinstituttet går konkurs, og
- at der stilles krav om, at pengeinstitutter til enhver tid skal overholde Finanstilsynets tilsynsdiamant med henblik på at minimere tabsrisikoen ved valg af et eventuelt ikke SIFI pengeinstitut.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune udbyder med jævne mellem kommunens bankforretninger for dels at sikre konkurrencedygtige priser og dels at opfylde udbudsreglerne.
Kommunens bankforretninger var senest i udbud i 2018 for perioden 2019-2022 med mulighed for to års forlængelse. Bankaftalen udløber derfor ved udgangen af 2024.
Forvaltningen foreslår, at bankforretningen - i lighed med sidste gang - udbydes for en 4-årig periode med en 2-årig forlængelsesoption.
Kontraktperioden vil således løbe fra den 1. januar 2025 til den 31. december 2028 med mulighed for forlængelse af kontrakten i op til 2 x 12 måneder. Begge parter har en mulighed for at opsige kontrakten med løbende måned plus 9 måneder.
En 4+2 kontraktperiode sikrer en fornuftig balance mellem driftsmæssig stabilitet (bankskift er ressourcekrævende for driftsorganisationen) og hensynet til at sikre optimale priser gennem markedsafprøvning.
Udbuddet af bankforretningen omfatter følgende:
- Alle betalingstransaktioner, herunder lønkørsler, ydelsesoverførsler, fakturabetalinger og opkrævninger osv., dog undtaget de transaktioner, der jævnfør lovgivningen skal foregå via OBS-kontoen.
- Adgang til at anvende tilbudsgivers online bank
- Brug af betalingskort (Visa/Dankort, MasterCards, Eurocard m.v.)
- En kassekredit/trækningsret på 300 mio. kr.
Vurderingskriterier:
Valget foretages efter princippet ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud” for Middelfart Kommune med tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet.
Tilbuddene vil blive evalueret efter tre overordnede kriterier:
- Totale omkostninger 50 pct. Totalomkostningerne er et udtryk for hvad den samlede bankaftale koster Middelfart Kommune i hele kontraktperioden beregnet ud fra det forventede træk og indestående i perioden.
- Onlinebank 40 pct. De underliggende kriterier på onlinebanken konkret opstillet i forhold til kommunens daglige behov, herunder udsøgningsmuligheder i forhold til ind- og udbetalinger, tilgå posteringer bagud i tid osv.
- CO2 belastning 10 pct. Summen af tilbudsgivers CO2 belastning i tons i SCOPE 1 og SCOPE 2 måles i forhold til ordregivers gennemsnitlige træk på kredit.
Minimumskrav til kvalitet af løsningen:
Foruden evalueringskravene er der en række kvalitetskrav, som reguleres af minimumskriterier, som tilbudsgiver skal opfylde.
Eksempelvis er det et mindste krav, at banken kan modtage overførselsfiler fra kommunens til enhver tid værende udbetalingssystemer, at der i onlinebanken er adgang til differentierede brugerrettigheder, til at opretholde 2. godkendelsesprocedurer og mindstekrav til udsøgningsmuligheder.
Kriteriefastsættelsen følger anbefalerne fra Lundgreen Capital, som har rådgivet kommunen i udbudsprocessen og har stor erfaring med at lave bankudbud i Danmark.
I EU´s udbudsregler og EU-Domstolens praksis om offentlige indkøb ligger en grundlæggende bekymring for, at offentlige myndigheder, kan være tilbøjelig til i deres indkøb at lade sig lede af hensyn, som ikke er markedsmæssige.
Udbudslovens § 2
§ 2 En ordregiver skal ved offentlige indkøb i henhold til afsnit II-IV overholde principperne om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet.
Stk. 2. Et offentligt udbud må ikke udformes med det formål at udelukke det fra denne lovs anvendelsesområde eller kunstigt begrænse konkurrencen. Konkurrencen betragtes som kunstigt begrænset, hvis udbuddet er udformet med den hensigt uretmæssigt at favorisere en enkelt eller visse økonomiske aktører eller stille den eller dem mindre gunstigt.
Tidsplanen for bankudbuddet ser således ud:
- Offentliggørelse af udbudsbetingelser 29. maj 2024
- Frist for indsendelse af spørgsmål 17. juni 2024
- Frist for besvarelse af spørgsmål 21. juni 2024
- Frist for indsendelse af tilbud 5. juli 2024, kl. 12:00
- Meddelelse om resultat 28. august 2024
- Underskrift af kontrakt primo september 2024 Opstart af kontraktperiode 1. januar 2025
Planen kan blive ændret undervejs.
Økonomi
Prisstruktur/model i udbuddet:
I forhold til prisen arbejdes der med omkostningsmodeler, hvor kommunen ikke belastes med omkostninger til provisioner, gebyrer, porto eller lignende men ønsker, at alle gebyrer er indregnet i enten renten eller betales som en fast årlig pris.
Risikoovervejelser:
En række større pengeinstitutter er i dag kategoriseret som SIFI-institutter. SIFI er en betegnelse for "systemisk vigtige finansielle institutioner" som af Finanstilsynet eller ECB er vurderet til at være så store, at det vil få vidtgående negative effekter for samfundsøkonomien, hvis instituttet går ned. Indeståender i SIFI-institutter er sikrede uanset størrelse, mens indeståender over 100.000 EUR i ikke-SIFI-banker kan tabes helt eller delvist i en situation, hvor banken går konkurs.
Det er vigtigt at påpege, at der gennem årene - senest under finanskrisen - er set en række markante tilfælde, hvor gamle lokale veletablerede pengeinstitutter, som ellers blev anset for at være forholdsvis sikre, er gået konkurs. Det gælder fx Roskilde Bank, Amagerbanken, Fionia Bank og Løkken Sparekasse.
Der vil således være en afvejning mellem at åbne op for lokale kan byde ind på opgaven versus risikoen for at af indlån.
For ikke at udelukke lokale pengeinstitutter fra at deltage i udbuddet, lægger indstillingen op til at stille krav om, at banken skal være SIFI-bank i et EU-medlemsland, være underlagt den europæiske centralbanks tilsyn eller alternativt skal overholde grænserne i Finanstilsynets til en hver tid gældende Tilsynsdiamant.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
485. Udbud af kommunens revisionsopgave for perioden 2025-2032
Sagsnummer: 2024-007558
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om udbud af kommunens revisionsopgaver for perioden 2025-2032.
Forvaltningen foreslår
- At de i sagsfremstillingen skitserede udbudskriterier og vægtning godkendes.
- At kommunens revisionsopgaver for perioden 2025-2032 sendes i udbud.
Sagsbeskrivelse
EY Revision har over de senere år varetaget hovedopgaven med al lovpligtig revision for Middelfart Kommune. Der er senest blevet indhentet tilbud på opgaven i 2019 og den nuværende kontrakt løber i perioden 2020-2024.
Da kontrakten på revisionsopgaven således udløber ved årsskifte er det tid til at lave et nyt udbud på den samlede opgave.
Forvaltningen foreslår, at revisionsopgaven udbydes for en 8-årig periode gældende fra 2025-2032 (begge år inklusive). Den lange kontraktperiode skal ses i lyset af, at det dels kræver betydeligt intraorganisatorisk kendskab fra revisors side at udføre revisionsopgaven, mens det samtidig på medarbejdersiden er forholdsvis ressourcekrævende tilpasse revisionsmateriale, opstillinger, overleveringsprocedurer osv. til nye praktikker i et andet revisionshus.
Revisionsudbuddet indeholder en hovedydelse og en række tillægsydelser.
Hovedydelsen omfatter al lovpligtig revision for Middelfart Kommune i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning og retningslinjer. Revisor skal revidere Middelfart Kommunes regnskaber inden for rammerne af bestemmelserne i styrelsesloven § 42.
Indenfor hovedydelsen ligger den lovpligtige revision, den finansielle revision og den lovpligtige forvaltningsrevision.
I hovedydelsen er yderligere indeholdt lovpligtige erklæringsopgaver på specialregnskaber og pulje-/tilskudsregnskaber, hvor revisionshonoraret ikke finansieres af tilskudsyderen.
Ud over selve hovedydelsen, indeholder udbuddet tilbud på revision af projektregnskaber og køb supplerende konsulent- og rådgiverydelser samt en option på intern revision/gennemgang af kommunens institutioner.
I udbuddet anvendes følgende kriterievægtning:
- Totalpris: 45%
- Kvalitet i bemandingen: 20%
- Kvalitet i tilrettelæggelse og planlægning af revisionsopgaven: 15%
- Samarbejde ved revisionens udførelse og rapportering: 20%
Kriterievægtningen skal sikre en god afvejning mellem kompetent bemanding, smidig og optimal tilrettelæggelse af revisionsprocessen og ikke mindst en fordelagtig totalpris.
Tidsplanen for udbuddet er følgende:
Opgaven sendes i udbud |
Umiddelbart efter politisk godkendelse. |
Spørgefrist |
01-08-2024 – klokken 12.00 |
Svarfrist: |
06-08-2024 |
Tilbudsfrist: |
14. august 2024 |
Indhentning af dokumentation |
Uge 35-36 |
Offentliggørelse af resultatet: |
Uge 37 |
Stand still |
10 dage efter offentliggørelse |
Godkendelse hos kommunalbestyrelsen og ankestyrelsen |
Uge 40-48 |
Kontraktstart: |
01-01-2025 |
Tidsplanen kan blive tilpasset undervejs.
Økonomi
Det er usikkert om udbuddet af revisionsopgaven vil resultere i en højere eller lavere pris på den samlede revisionsopgave end den nuværende.
Den økonomiske konsekvens af udbuddet kendes først i efteråret 2024 og vil derfor først kunne indgå i den tekniske budgetlægning for 2026-2029.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
486. Sagsbehandlingsfrister på det sociale område for Borgerservice i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2024-004901
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Ankestyrelsen har skrevet til samtlige kommuner med en generel tilsynsudtalelse. I tilsynsudtalelsen redegør Ankestyrelsen for kommunalbestyrelsens forpligtelser til at fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område. Der er ikke foretaget nogle ændringer på fremsatte sagsbehandlingsfrister. Forvaltningen foreslår, at kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfrister delegeres til de stående udvalg.
Forvaltningen foreslår
- At de fremlagte sagsbehandlingsfrister bliver godkendt, og
- at kompetencen til at ændre sagsbehandlingsfristerne på udvalgets område bliver delegeret til de respektive stående udvalg.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har gennemgået sagsbehandlingsfrister for Borgerserviceområdet. Der er ikke foretaget nogle ændringer på Borgerserviceområdets sagsbehandlingsfrister. Oversigterne over sagsbehandlingsfristerne for Borgerserviceområde er vedhæftet som bilag.
Af den generelle udtalelse fra Ankestyrelsen fremgår det, at Byrådet kan delegere kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfrister til de stående udvalg. Ved at delegere kompetencen til de stående udvalg sikres, at nødvendige ændringer af sagsbehandlingsfristerne kan ske hurtigt, så borgerne sikres en opdateret oversigt over de aktuelle sagsbehandlingsfrister, samtidig med, at det stående udvalg sikrer, at der fastholdes et politisk fokus på, om et eller flere sagsområder kalder på justering af fristerne eller ressourcerne. Forvaltningen foreslår derfor, at kompetencen til fastsættelse af sagsbehandlingsfristerne delegeres til de stående udvalg.Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
487. Godkendelse af lokal udviklingsplan for Gelsted
Sagsnummer: 2024-007311
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Med indsatsen "Bæredygtige Lokalsamfund" har Byrådet inviteret til en proces om næste generation af udviklingsplaner i kommunens lokalsamfund.
Lokalsamfundet i Gelsted er nu klar med deres nye udviklingsplan.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet godkender udviklingsplanen med følgende bemærkninger.
Sagsbeskrivelse
I arbejdet med udviklingsplanen har en række borgere og det lokale foreningsliv bidraget med input. Den lokale udviklingsplan afdækker, hvad lokalsamfundet ser som de største udfordringer og hvilke forslag, de har til løsninger. Der er nedsat arbejdsgrupper, der har arbejdet med ideer til udvikling af Gelsted Torv, Banevolden og adgangen til det grønne.
En bredt sammensat udviklingsgruppe har herefter formuleret en udviklingsplan, der fortæller, hvor lokalsamfundet ønsker at lægge kræfterne de næste år, når det gælder om at øge attraktiviteten og udvikle fællesskaberne i Gelsted.
I udviklingsplanen for Gelsted, der bærer undertitlen ”Den grønne by” fokuseres der på indsatser, der sigter mod at gøre Gelsted til et attraktivt og bæredygtigt lokalsamfund, både for de nuværende beboere og for tilflyttere.
"Det grønne" spiller en vigtig rolle i planen. Det gælder klimaet og miljøet, det gælder de grønne områder som rammen for fællesskaber og som en fortælling, der kan tiltrække nye borgere. Herudover indeholder udviklingsplanen følgende indsatser og emner:
- Banevolden
- Torvet med tilhørende prøvehandlinger
- Holmegården som samlingssted og adgang til det grønne
- Nye boligområder og boformer
- Offentlig transport
- Sikker trafik
- Erhvervsgrunde
- Gelsted genbrugsplads
Bemærkninger
Den lokale udviklingsplan for Gelsted er en samling af lokalsamfundenes ønsker, idéer og temaer for områdets udvikling – den bygger med andre ord på borgernes visioner og drømme. Planen udgør derfor en vigtig funktion som ledestjerne for Gelsted og Middelfart Kommune, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området.
Det er ikke alle forslag og ønsker i den lokale udviklingsplan, som vil kunne realiseres. Men alle forslag indgår i processen med at prioritere projekter og initiativer i forhold til de økonomiske midler.
Derudover vil der være forslag, som kræver et større forberedelsesarbejde og kræver betydelig ekstern finansiering, inden de vil kunne godkendes af Middelfart Kommune og efterfølgende realiseres.
Middelfart Kommune anerkender det store lokale arbejde og engagement, der ligger bag udviklingsplanen. Den lokale udviklingsplan vil inspirere til det fremtidige arbejde i den strategiske og langsigtede udvikling for lokalsamfundet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
488. Priser på parcelhusgrunde
Sagsnummer: 2024-001407
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet skal, i henhold til udbudsbekendtgørelsen om offentligt udbud ved salg af kommunen ejendomme, tage stilling til priserne på kommunens parcelhusgrunde beliggende:
- Drejerbakken, Ejby
- Kirkebyvænget, Ejby
- Juelsmindevænget, Harndrup
- Tåruplundvej, Gelsted
- Sejerøvej, Båring
- Akelejehaven/Perikonhaven, Middelfart
- Isingen, Middelfart
- Bromsmae, Brenderup
- Søndermarken, Nørre Aaby
Forvaltningen foreslår
- At priserne på grundene bliver fastholdt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har parcelhusgrunde på følgende udstykninger:
- Drejerbakken, Ejby
- Kirkebyvænget, Ejby
- Juelsmindevænget, Harndrup
- Tåruplundvej, Gelsted
- Sejerøvej, Båring
- Akelejehaven/Perikonhaven, Middelfart
- Isingen, Middelfart
- Bromsmae, Brenderup
- Søndermarken, Nørre Aaby
Mindstepriserne (markedsprisen) for grundene på de enkelte områder er fastsat ud fra en vurdering af byggemodningsomkostningerne, grundenes størrelse, beliggenhed og sammenlignelige handler i området.
Grundene er udbudt til salg via Estate Strandstoft i Middelfart.
I 2023 er der solgt i alt 7 grunde: 4 grunden på Isingen i Middelfart, 1 grund på Gl. Assensvej i Nørre Aaby, 1 grund på Drejerbakken i Ejby og 1 grund på Søndermarken i Nørre Aaby.
I 2024 til og med maj 2024 er der solgt i alt 11 grunde: 8 grunde på Isingen i Middelfart, 1 grund på Perikonhaven i Middelfart, 1 grund på Søndermarken i Nørre Aaby og 1 grund på Åvænget i Harndrup.
Forvaltningen har bedt mægler om en vurdering af markedsprisen for grundene.
Det er mæglers vurdering, at priserne svarer til markedsprisen.
Som bilag vedægges oversigt over priserne for grundene. Alle priser er inkl. moms.
Økonomi
Udgifter til markedsføring af byggegrunde finansieres af kontoen for køb og salg for indtil kr. 20.000 pr. grund.
Øvrige indtægter og udgifter i forbindelse med salg afholdes ligeledes af konto for køb og salg.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
489. VE-projekt ved Kærbyholm
Sagsnummer: 2024-007606
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
I henhold til VE-aftalen, vedtaget af Byrådet d. 8. april 2024, skal Økonomiudvalget på et tidligt tidspunkt se skitser for projekter og beslutte, om forvaltningen skal arbejde videre med dem.
VE-projekt ved Kærbyholm fremsendes nu efter en indledende screening til Økonomiudvalget.
Forvaltningen foreslår
- At Økonomiudvalget godkender, at forvaltningen arbejder videre med indledende planlægning af projektet i samarbejde med en dialoggruppe.
Sagsbeskrivelse
I VE-aftalen er der en række projekter, blandt andet et anlæg ved Kærbyholm (nr. 6 i oversigten). Rammen for den videre planlægning af projektet er angivet i VE-aftalen:
"Processen med et VE-anlæg ved Ægypten/Kærbyholm vil blive gennemført med det sigte, at der i området kan etableres et anlæg med en produktion på 100.000 og op til 140.000 MWh/år.
Der skal i den videre dialog med lodsejere og beboere sikres grønne forbindelser, respekt for naboerne mv. Som udgangspunkt er der tale om et projekt med solceller.
I kommuneplanen er en del af området udlagt til vindmøller. Hvis den nærmere dialog med lokalsamfundet peger i retning af en opbakning til vindmøller på arealet, så vil mængden af solceller kunne reduceres tilsvarende.
Forventet mulig tilslutning til el-nettet: 2029-30."
Ansøgers foreløbige beskrivelse af anlægget vedlægges.
Proces
Projektet skal nu behandles i henhold til den anbefalede proces i VE-aftalen. Oversigt over processens trin vedlægges. Beskrivelsen af de enkelte trin ses desuden i VE-aftalen fra s. 24 (VE-aftalen findes på hjemmesiden: middelfart.dk/VE).
Trin 1 (ansøgers indledende kontakt til naboer) er gennemført af ansøger.
Trin 2 (forvaltningens indledende screening) er gennemført. Denne helt indledende screening viser i hovedtræk følgende forhold, som skal iagttages i en videre planlægning:
- Næsten hele området er udpeget som skovrejsning ønsket, og der vil derfor være behov for at finde nye, hensigtsmæssige udpegninger som erstatning.
- Der er en del beskyttede diger i området, som der vil skulle tages hensyn og stilling til.
- Der er beskyttet vandløb, økologiske forbindelser, beskyttet natur og lavbundsområde i den østlige del af området, som derfor vil skulle friholdes.
- I den nordlige del af området er der en mindre del, som ligger i bevaringsværdigt landskab, som der derfor vil skulle redegøres for.
Trin 3 er Økonomiudvalgets stillingtagen til, om forvaltningen skal arbejde videre med sagen (møde d. 28/5).
Trin 4 er nedsættelse af dialoggruppe. Såfremt Økonomiudvalget på mødet d. 28/5 godkender, at forvaltningen skal arbejde videre med sagen, vil forvaltningen tage initiativ til nedsættelse af dialoggruppen.
Dialoggruppen nedsættes med udgangspunkt i det konkrete projekt og udgøres i henhold til VE-aftalen i princippet af repræsentanter fra lokaludvalg (i dette tilfælde to lokaludvalg), de nærmeste naboer (fx inden for 300 meter fra areal med solcelleanlæg, og/eller med grund som støder op til projektarealet og/eller direkte udsigt til arealet fra bolig), lodsejer og investor, evt. lokalt varmeselskab samt forvaltningens repræsentanter.
Økonomi
Opstiller udarbejder udkast til forslag til lokalplan, kommuneplantillæg samt miljøvurdering af projektet.
Høring
Ingen pt. Dialoggruppe forventes etableret efter beslutning i Økonomiudvalget.
Klima & bæredygtighed
Opstilling af VE-anlæg er et væsentligt led i at skaffe grøn strøm til den grønne omstilling.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
490. Stiftelse af Middelfart Affald & Genbrug A/S
Sagsnummer: 2024-007615
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Aftalen om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 blev den 30. august 2022 suppleret med en ny politiske aftale om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser. Aftalen betyder, at kommunens driftsopgaver på affaldsområdet skal selskabsgøres.
Middelfart Byråd har d. 10. januar 2024 besluttet, at der skal etableres et kommunalt ejet affaldsselskab, hvor Middelfart Affald & Genbrug udskilles i et selvstændigt selskab med Middelfart Kommune som eneejer, samt at selskabsdannelsen er gennemført pr. 1. september 2024.
I den forbindelse fremlægges til godkendelse, at selskabet stiftes, ligesom de formelle rammer, herunder vedtægter, ejerstrategi, samarbejdsaftale og ledelse af selskabet fremlægges til godkendelse. Ved godkendelse heraf kan selskabet få et CVR-nr., og stiftelsesdokumenter, overdragelsesaftaler m.m. kan udarbejdes.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune stifter et selskab, Middelfart Affald & Genbrug A/S, ved kontantindskud på 400.000 kr. til varetagelse af affaldsvirksomhed i Middelfart Kommune. Kontantindskuddet finansieres af kommunens kassebeholdning,
- at vedtægter for Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at ejerstrategi for Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at samarbejdsaftale mellem Middelfart kommune og Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at ledelse, herunder bestyrelse og direktion af Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at Middelfart Kommune overdrager driftsaktiver, herunder medarbejdere, samt væsentlige kontrakter mv. til Middelfart Affald & Genbrug A/S ved at indgå overdragelsesaftale med Middelfart Affald & Genbrug A/S, og
- at bemyndige borgmesteren og kommunaldirektøren til at tiltræde stiftelsesdokumenter, vedtægter, overdragelsesaftaler mv. samt foretage de øvrige fornødne foranstaltninger til at sikre gennemførelse af selskabsdannelsen pr. 1. september 2024.
- at den hos Kommunekredit oprettede byggekredit på 80,000 mio. kr. inkl. kredittræk overdrages til det nystiftede selskab Middelfart Affald og Genbrug A/S med virkning fra 1. september 2024.
- at Middelfart Kommune stiller garanti for byggekreditten på 80,000 mio. kr., herunder at Middelfart Affald og Genbrug A/S kan omlægge kreditten til permanent finansiering efter anlægsarbejdets færdiggørelse.
- at stillingtagen til overdragelse af øvrig gæld optaget til finansiering af investeringerne på Affalds- og Genbrugsområdet afventer byrådsmødet i august, hvor selskabets åbningsbalance godkendes.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har d. 10. januar 2024 besluttet at selskabsgøre den kommunale affaldshåndtering. Siden da er der arbejdet på at forberede og gennemføre udskillelsen af kommunens affaldsaktiviteter med stiftelse 1. september 2024.
For at kunne stifte selskabet, skal vedtægter for selskabet være godkendt og Kommunen skal indskyde en startkapital på 400.000 kr. Forslag til vedtægter fremgår af bilag.
Kommunen overdrager herefter alle affaldsaktiviteter (aktiver, passiver, medarbejdere, kontrakter mv.) til Middelfart Affald & Genbrug A/S.
For at sikre et godt og tæt samarbejde mellem kommunen og selskabet er der udarbejdet en ejerstrategi, der rammesætter Middelfart Affald & Genbrug A/S med en grøn profil og højt ambitionsniveau i tråd med Middelfart Kommunes mål for en grøn og bæredygtig udvikling. Hertil er der udarbejdet en samarbejdsaftale, der skal sikre en fortløbende og god dialog og godt samarbejde på alle niveauer af organisationerne. Forslag til Ejerstrategi og samarbejdsaftale fremgår af bilag.
Hertil er der udarbejdet dokumenter, der skitserer den fremtidige opgave- og ansvarsfordeling, snitflader mv. for affaldsområdet, således drifts- og myndighedsområdet holdes adskilt.
Da den politiske aftale om selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser på nuværende tidspunkt endnu ikke er udmøntet i et lovforslag, er rammer for selskabet udarbejdet efter principper for anden kommunal forsyningsvirksomhed.
For at lette overgangen fra Middelfart Kommune til Middelfart Affald & Genbrug A/S, er der indgået aftaler om, at selskabet i en overgangsperiode køber ydelser indenfor HR, løn, jura, journalisering og IT af kommunen i det omfang, kommunen har ledig kapacitet hertil og til markedspriser.
Selskabet indkøber selv og laver aftaler vedr. økonomisystemer, bank, forsikringer m.m..
Efter selskabsgørelsen vil kommunalbestyrelsen og den kommunale direktion ikke længere have direkte indflydelse på driftsopgaverne på affaldsområdet. Kommunen kan indirekte styre ved at udøve sine ejerbeføjelser på Middelfart Affald & Genbrug A/S´ generalforsamling via Byrådets årlige godkendelse af affaldstaksterne og via vedtægterne.
Bestyrelsen af Middelfart Affald & Genbrug A/S vil ved opstart af selskabet og frem til konstituering efter kommunalvalg 2025 bestå af medlemmerne af Klima-, Natur-, og Genbrugsudvalget med formelt valg på stiftende generalforsamling. På det konstituerende møde i Byrådet efter Kommunevalg 2025 udpeger Byrådet medlemmer til selskabets bestyrelse. Det formelle valg til bestyrelsen sker på den efterfølgende generalforsamling i selskabet, jf. selskabets vedtægter. Hertil ønskes, at der indgås en frivillig aftale om, at en medarbejderrepræsentant indgår i bestyrelsen. Som direktør for selskabet udpeges den nuværende Chef for Affald & Genbrug.
Bestyrelse og direktør udgør ledelsen af selskabet, hvor bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af selskabet, mens direktøren varetager den daglige ledelse.
Økonomi
Affaldsområdet er et hvile-i-sig-selv område. I forbindelse med overdragelse vil der ske overdragelse af områdets økonomi.
Middelfart Affald & Genbrug A/S etableres som et aktieselskab (A/S). Et A/S skal have en selskabskapital på mindst 400.000 kr.
Revisor EY har vurderet, at der på affaldsområdet i henhold til hvile-i-sig-selv princippet ikke er aktiver af værdi, som kan anvendes som apportindskud. Derfor kan selskabet alene kapitaliseres ved kontantindskud.
Den hos Kommunekredit oprettede byggekredit på 80,000 mio. kr. inkl. kredittræk skal overdrages til det nystiftede selskab Middelfart Affald og Genbrug A/S med virkning fra 1. september 2024. Middelfart Kommune skal stille garanti for byggekreditten på 80,000 mio. kr.
Selskabet Middelfart Affald og Genbrug A/S skal kunne omlægge byggekreditten til permanent finansiering efter anlægsarbejdets færdiggørelse.
Stillingtagen til overdragelse af øvrig gæld optaget til finansiering af investeringerne på Affalds- og Genbrugsområdet skal afvente byrådsmødet i august, hvor selskabets åbningsbalance godkendes.
Høring
Selskabsgørelsen er drøftet på MED-udvalg ved Affald & Genbrug den 5. december 2023. Der var opbakning til både selskabsmodel samt tidspunkt for dannelse af selskab. Selskabsgørelsen er siden drøftet på efterfølgende MED-møder ved Affald & Genbrug.
Selskabsgøreslen har desuden været forelagt Hovedudvalget den 12. december 2023.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Affald & Genbrug A/S vil have entydig fokus på udvikling og optimering af affaldsområdet, hvor Middelfart kommune som eneejer bl.a. via ejerstrategien kan fastlægge et højt ambitionsniveau for den grønne omstilling og cirkulær økonomi.
Beslutning
Indstilles til godkendelse, herunder at bestyrelsen af Middelfart Affald & Genbrug A/S ved opstart af selskabet og frem til konstituering efter kommunalvalg 2025 består af medlemmerne af Klima-, Natur-, og Genbrugsudvalget:
- Jes Rønn Hansen
- Anna Poulsen Broen
- Jacob Bjørnskov Nielsen
- Kent Mosgård
- John Kromann
Behandlingsplan
Bilag
491. Drøftelse af håndtering af tagvand på vejen
Sagsnummer: 2024-000143
Sagsbehandler: Ditte Sejerup Storm
Præsentation
Middelfart Spildevand har bedt Middelfart Kommune om en tilkendegivelse af, om man kan acceptere en løsning hvor tagvand håndteres på overfladen, for et projektområde i Middelfart midtby afgrænset af Klimabyen mod øst, Brovejen og Nygade.
Forvaltningen foreslår
- at løsningen med håndtering af tagvand på vejen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Spildevand ønsker at semiseparere et større område i Middelfart over de næste fire år. Projektet afgrænses af Klimabyen mod øst, Brovejen og Nygade.
Den første etape er Hessgade fra Brovejen til Gasværksvej.
Middelfart Spildevand foreslår, at vand føres på terræn direkte ud på fortov og videre til kørebanen, og her opsamles af vejafvandingen. For at styre vandet etableres en vandrende på tværs af fortovet. Dette medfører, der skal etableres ny separat regnvandsledning, der afleder regnvand fra vejareal. På byhuse med facade direkte til, eller tæt på, vejmatrikel medtages regnvand fra tagarealer, der afvander mod vejen.
Der er en besparelse ved at etablere afvanding på terræn, som foreslås delt mellem Middelfart Spildevand og Middelfart Kommune. Besparelsen anvendes til delvis finansiering af fornyelse af Middelfart Kommunes vejbrønde i projektområdet.
Ulempen ved håndtering af vand på overfladen vil være, at det vil belaste Middelfart Kommunes del af afvandings systemet. Brønde, riste og vandrender overdrages til drift hos Middelfart Kommune. Det vil i mindre omfang betyde øgede udgifter til drift i form af andre fugematerialer end der ellers anvendes på kommunale arealer, øget administration ved opgravninger mv.
Økonomi
I den første etape vurderer Middelfart Spildevand, at der er en samlet besparelse på 600.000, som deles mellem Middelfart Spildevand og Middelfart Kommune, og anvendes til renovering af de eksisterende vejbrønde. Udgifter til renovering af vejbrønde kendes først når der er afholdt licitation. Udgifter til renovering af vejbrønde, som overstiger 300.000 kr. i første etape søges håndteret i budget 2025.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Håndtering af tagvand på overfladen vil give en klimamæssig besparelse. Dette skyldes at der laves mindre opgravninger og dermed spares på maskiner og fossile brændstoffer, samt at der bruges mindre materialer i form af rør, brønde og grus.
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm og Anders Møllegård deltog ikke i sagens behandling (inhabile).
Behandlingsplan
Allan Buch, Anders Møllegaard og Steen Dahlstrøm erklærede sig inhabile. Som følge heraf var udvalget ikke beslutningsdygtige og beslutningen i sagen henskydes til Økonomiudvalgets afgørelse.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
492. Forslag til tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2025
Sagsnummer: 2024-004669
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016-2025 er en sektorplan for spildevandsområdet. Planen fastlægger rammerne for spildevandshåndtering i kommunen, og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye ejendomme til det offentlige spildevandssystem. Tillæg 11 ændrer kloakeringsformen for Banelunden samt justerer kloakoplandet for en række grunde/ejendomme.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 11 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 11 til spildevandsplanen omhandler en opdatering af kloakoplandet for Banelunden, hvor kommunen har opført 6 boliger til særlig udsatte borgere. Boligerne håndterer regnvand fra tagfladerne på egen grund, men er i spildevandsplanen registreret som fælleskloakeret. Derfor opdateres spildevandsplanen så området bliver spildevandskloakeret og dermed afspejler at tag- og overfladevand fra boliger og parkeringsplads håndteres lokalt via LAR løsninger.
Med tillægget optages nedenstående ejendomme i spildevandsplanen som spildevandskloakerede:
- Kirkebakken 10, 5591 Gelsted
- Strandvejen 89, 5500 Middelfart
For begge ejendommes vedkommen har de været tilsluttet den offentlige spildevandskloak i flere år, men er ikke blevet optaget i spildevandsplanen.
Nedenstående ejendom optages i spildevandsplanen som separatkloakeret, da den har været tilsluttet den offentlige kloak uden at dette er blevet opdateret i den gældende spildevandsplan:
- Smutvejen 4B, 5500 Middelfart
følgende ejendomme udtages fra kloakopland:
- Assensvej 2 og 9, 5580 Nr. Aaby
- Margaardsvej 61, 5580 Nr. Aaby
Økonomi
Tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune skal i 8 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg/regnvandssystem, hvor der sker en optimal rensning af hhv. husspildevand og regnvand/overfladevand. Tilslutning til kloak anses som værende en bæredygtig og langsigtet løsning.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
493. Revideret ejerstrategi for det fælleskommunale §60 selskab, Modtagestation Syddanmark I/S (Motas I/S), forud for evt. selskabsgørelse
Sagsnummer: 2024-006224
Sagsbehandler: Karina Østergaard
Præsentation
Motas I/S er et fælleskommunalt §60 selskab med 13 interessentkommuner, heriblandt Middelfart Kommune. Motas I/S har til formål at drive og vedligeholde en fælleskommunal modtage- og omlastestation for farligt affald.
Bestyrelse og repræsentantskab for Motas I/S har behandlet og godkendt en revideret ejerstrategi, som repræsentantskabet har vedtaget skal indstilles til godkendelse i interessentkommunerne. Ejerstrategien er et skridt på vejen til en eventuel selskabsgørelse af Motas I/S.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune godkender oplæg til en revideret ejerstrategi for Motas I/S.
Sagsbeskrivelse
Bestyrelsen for Motas har som indledning til en evt. selskabsgørelse af Motas I/S vedtaget at revidere og tilpasse ejerstrategien for Motas I/S.
Bestyrelsen anmodede derfor ledelse og brugergruppe for Motas I/S om at udarbejde et oplæg, hvilket er udført i samarbejde med det øvrige embedsværk i interessentkommunerne.
Efterfølgende har bestyrelse og repræsentantskab på respektive møder drøftet og kommenteret oplægget, og kommentarerne fra de to møder er blevet indarbejdet i ejerstrategien.
Slutteligt er bestyrelsen informeret om den endelige reviderede ejerstrategi, som der derefter ikke er fremkommet kommentarer til.
Repræsentantskabet for Motas I/S har vedtaget, at ejerstrategien sendes til interessentkommunerne med indstilling om, at disse godkender ejerstrategien.
Kan der opnås enighed om ejerstrategien i interessentkommunerne anvendes denne til det videre arbejde imod en evt. selskabsgørelse af Motas I/S.
Efter interessentkommunernes godkendelse af ejerstrategien og forud for beslutning om selskabsgørelse af Motas I/S, vil der blive udarbejdet vedtægter for det nye selskab.
Vedtægterne vil, som beslutningsgrundlag for en evt. selskabsgørelse af Motas I/S, blive sendt til behandling og evt. godkendelse i de nuværende interessentkommuner.
Økonomi
Godkendelse af ejerstrategien har ingen direkte omkostninger. Modtagestationens takster godkendes af interessentkommunernes byråd hvert år. Takster for 2024 er godkendt af Middelfart Byråd d. 6. november 2023.
Høring
Sagen har ikke været i høring
Klima & bæredygtighed
Af oplæg til revideret ejerstrategi for Motas I/S fremgår, at Motas sikrer, at interessentkommunernes farlige affald afhentes og behandles sikkert og miljømæssigt korrekt, samt bæredygtigt.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
494. Lillebælt Sport og Kultur - fremrykning af tilskud
Sagsnummer: 2024-006871
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Lillebælt Sport og Kultur (LSOK) anmoder om at fremrykke udbetalingen af 1,5 mio. kr. af det samlede kommunale tilskud for 2025 til september 2024.
Forvaltningen foreslår
- At anmodningen imødekommes, og
- at fremrykningen af en del af det kommunale tilskud med 1,5 mio. kr. bevillingsmæssigt indarbejdes i budgettet ved 2. budgetopfølgning 2024.
Sagsbeskrivelse
LSOK har henvendt sig til Middelfart Kommune med ønsket om at få fremrykket en del af det kommunale tilskud. LSOK anmoder om, at 1,5 mio. kr. af det kommunale tilskud fremrykkes fra at blive udbetalt primo 2025 til september 2024.
Likviditetsudfordringerne i LSOK stammer fra en række forskellige forhold, herunder bl.a. dyrere og forlænget ombygning i bowlingcenteret, personaleudskiftning i cafeteria, uopsætteligt vedligehold af bygninger samt voldsom stigning i energiudgifter efter ophør af fastprisaftale. Samtidig er priserne ud mod brugere ikke justeret de sidste 3-4 år.
LSOK oplyser, at de arbejder med at en række tiltag, som skal forbedre indtægtsgrundlaget og minimere udgifterne. En række af disse tiltag vil først slå igennem i 2025. LSOK ser i øjeblikket på alle aftaler og omkostninger, og arbejder på at justere aftaler. Samtidig arbejdes der på at skabe flere aktiviteter i hallerne. Priserne er reguleret, og der er lagt en plan for en fortsat regulering frem mod 2025/2026.
Henvendelsen fra LSOK er vurderet af Kultur og Fritid samt Økonomiafdelingen. Det vurderes, at der er tale om et aktuelt behov og ikke en permanent forskydning i udbetalingen af tilskuddet. LSOK har bekræftet, at dette er tilfældet.
Som følge af sagen vil forvaltningen foretage en løbende dialog med LSOK om økonomien, der bl.a. indebærer at LSOK fremsender kvartalsregnskaber indtil den likviditetsmæssige udfordring er håndteret.
Økonomi
LSOK modtager i 2024 driftstilskud på mere end 5,2 mio. kr. fra Middelfart Kommune fordelt på følgende måde:
1.829.302 kr. vedr. Strib Svømmehal
2.285.021 kr. vedr. Lillebæltshallerne
1.114.048 kr. vedr. Strib Fritids- og Aktivitetscenter
Beløbet fremskrives til budget 2025. Herudover kommer refusion under lokaletilskudsordningen til foreningernes benyttelse af LSOK.
Den foreslåede fremrykning med 1,5 mio. kr. svarer til ca. 28,5 procent af det samlede tilskud.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
- Godkendt.
- Godkendt.
495. Godkendelse af justerede beredskabsplaner
Sagsnummer: 2024-005845
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af henholdsvis negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter samt ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Middelfart Kommunes nuværende beredskabsplaner er gennemgået og sagen vedrører godkendelse af de justerede beredskabsplaner.
Forvaltningen foreslår
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have et beredskab til:
- forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier.
- forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Det er endvidere et krav, at beredskabet udformes skriftligt, vedtages af Byrådet og offentliggøres, og at Byrådet reviderer beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Justeringen af Middelfart Kommunes beredskabsplan for negativ social kontrol og æresrelateret konflikt samt beredskabsplan for ekstremisme og radikalisering har ført til, at beredskabsplanerne nu også er rettet til borgerne. Borgere kan dermed også spille en aktiv rolle i opsporingen og opnå kendskab til, hvor de kan rette henvendelse ved bekymring.
Beredskabsplanerne er i øvrigt opdateret med:
- Ændring af paragraffer, så de følger Barnets lov.
- Samarbejde med Voksen og Myndighed samt 4Kløveren i Infohus Middelfart for borgere over 18 år. Beredskabsplanerne omfatter borgere over og under 18 år.
- Målgruppen for beredskabsplanerne er udvidet fra at omfatte fagpersoner til også at omfatte civilsamfundet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
Begge indstillinger er godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling