Referat for Skoleudvalget møde den 10. oktober 2023
80. Godkendelse af skolernes ferieplan for skoleåret 2025/2026
Sagsnummer: 2023-009369
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Forvaltningen har udarbejdet forslag til ferieplan for skoleåret 2025/2026. Ferieplanen har været i høring i skolernes bestyrelser og MED-udvalg 16. august til og med 31. august 2023. Indkomne høringssvar samt forslag til ferieplan er vedhæftet i bilag.
Forvaltningen foreslår
- At Skoleudvalget godkender forslag til skolernes ferieplan for 2025/2026.
Sagsbeskrivelse
Der skal hvert år vedtages ferieplan for skolerne.
Undervisningsministeriet fastsætter datoen for sommerferiens start i den vejledende ferieplan. Alle øvrige datofastsættelser er en byrådsbeslutning.
Skoleåret planlægges som udgangspunkt med 200 skoledage, men der kan planlægges med flere eller færre skoledage.
Skoleåret 2025/2026 starter 11. august 2025 og slutter 26. juni 2026. Den detaljerede ferieplan for skoleåret 2025/2026 er vedhæftet sagsfremstillingen.
Skoleudvalget besluttede 15. august 2023 at sende et forslag til ferieplan 2025/2026 i høring i skolebestyrelser og MED-udvalg, i perioden 16. august til og med 31. august 2023.
Af de indkomne høringssvar ses, at skolerne tager ferieplanen til efterretning.
Forvaltningen foreslår på baggrund af de indkomne høringssvar, at forslag til ferieplan for skoleåret 2025/2026 godkendes.
Økonomi
Ingen.
Høring
Udkast til ferieplanen 2025/2026 har været i høring i skolebestyrelser og MED-udvalg fra 16. august til 31. august 2023.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
Skrillingeskolen - Høringssvar MED-udvalg og bestyrelse - Skolernes ferieplan 2025-2026
Lillebæltskolen - Høringssvar fra MED-udvalg og bestyrelse - Skolernes ferieplan 2025-2026
Strib Skole - Høringssvar fra MED-udvalg og bestyrelse - Skolernes ferieplan 2025-2026
Ejby Skole - Høringssvar MED-udvalg og bestyrelse - Skolernes ferieplan 2025-2026
Østre Skole - Høringssvar MED-udvalg - Skolernes ferieplan 2025-2026
Nørre Aaby Skole - Høringssvar MED-udvalg - skolernes ferieplan 2025 2026
Nørre Aaby Skole - Høringssvar bestyrelsen - Skolernes ferieplan 2025-2026
Vestre Skole - Hørringssvar bestyrelsen - Skolernes ferieplan 2025-2026
Vestre skole - Høringssvar MED-udvalg - Skolernes ferieplan 2025-2026
Hyllehøj Børneunivers - Høringssvar MED-udvalg og fællesbestyrelse - Skolernes ferieplan 2025-2026
81. Status på Uddannelsesvejledningen i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2023-013410
Sagsbehandler: Birgitte Arnholm Mørkøre
Præsentation
På mødet præsenteres de indsatser, som Uddannelsesvejledningen (UV) i Middelfart Kommune har fokus på i skoleåret 2023/2024 - med blik for arbejdet frem mod afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingen fra skoleåret 2024/2025 og samarbejdet mellem lærere og uddannelsesvejledere om unges overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I april 2023 indgik alle Folketingets partier en aftale om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen fra skoleåret 2024/2025. I stedet vil det være de gældende karakterkrav, der videreføres som en del af adgangsforudsætningerne på ungdomsuddannelserne, der skal afgøre, om man bliver optaget eller ej. Lovforslaget er sendt i høring den 1. september 2023.
Leder af UV-Middelfart, Birgitte A. Mørkøre, orienterer på mødet om lovforslaget.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) peger i deres rapport "Samarbejde om unges overgang til ungdomsuddannelse - Lærere og vejlederes fælles arbejde med vejledning i udskolingen" fra efteråret 2022 på et behov for et tættere samarbejde mellem grundskoler og Uddannelsesvejledningen (UV).
Leder af UV-Middelfart, Birgitte A. Mørkøre, og teamleder i skoleafdelingen, Dorte Stage Mølgaard, orienterer på mødet om perspektiver og prøvehandlinger for at imødekomme anbefalingerne - med fokus på samarbejdet omkring CRAFT-festivalen, den åbne individuelle vejledning og den kollektive vejledning, herunder kobling til arbejdet med co-teaching i regi af den politiske målsætning om flere med i fællesskaber i almenområdet, når det giver mening (FIFA).
Økonomi
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
82. Ansøgning fra Strib Skole om dispensation efter §16e på 4. årgang i skoleåret 2023-2024
Sagsnummer: 2023-008347
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Folkeskolelovens §16e giver skolerne mulighed for at fravige mindstevarighed af undervisningstiden for så vidt angår al understøttende undervisning i skoleåret 2023/2024. Det skal give mulighed for at tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, i overensstemmelse med de lokale ønsker og behov på den enkelte skole. Skoleudvalget godkendte skolernes ansøgninger i juni 2023.
Strib Skole har indsendt yderligere en ansøgning i skoleåret 2023/2024 - for 4. årgang - med henblik på politisk godkendelse heraf.
Forvaltningen foreslår
At Strib Skoles ansøgning for 4. årgang godkendes, som beskrevet i bilaget.
Sagsbeskrivelse
Med forlængelse af folkeskolelovens §16 e i skoleåret 2023/24 gives folkeskolerne mulighed for tolærer- og tovoksen-ordninger, flere fagtimer, holddeling, turboløb i udvalgte fag eller andre aktiviteter der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolen vurderer, at det er et egnet redskab til at understøtte elevernes faglige udvikling. Konverteringen af al understøttende undervisning forudsætter, at de frigivne personaleressourcer fortsat bliver på skolen.
Skoleudvalget godkendte i juni 2023 indkomne ansøgninger fra en række skoler om dispensation efter folkeskolelovens §16e for skoleåret 2023-2024.
Der er indkommet yderligere ansøgning fra Strib Skole vedr. 4. årgang. Afkortning af den understøttende undervisning med en lektion pr. klasse på Strib Skoles 4. årgang ønsker skolen konverteret til tovoksen-ordning.
Samlet oversigt over skolernes godkendte ansøgninger, herunder ny ansøgning vedr. Strib Skoles 4. årgang, fremgår af bilaget.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
83. Orientering om kerneelementerne i FIFA-kompetenceudviklingsprojektet (II)
Sagsnummer: 2022-011972
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Skoleudvalget orienteres om et af de bærende kerneelementer, fællesskabende didaktikker, i det 4-årige kompetenceudviklingsforløb på skoleområdet. Forløbet skal bidrage til at understøtte strategien "Flere med I Fællesskaber i Almenrådet - når det giver mening" (FIFA). Kompetenceudviklingsforløbet er støttet med 9 mio. kr. af A.P. Møller Fonden.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har en fælles vision for alle børn og unge, som hedder ”Fra Middelfartbarn Til Verdensborger”. I visionen er der et helt særligt fokus på chancelighed og på at understøtte en attraktiv og helhjertet skoledag, hvor alle elever oplever at være en del af et fællesskab. Med afsæt heri er strategien "Flere med I Fællesskaber i Almenrådet - når det giver mening" (FIFA) blevet udarbejdet.
Middelfart Kommune har ansøgt og modtaget 9 mio. kr. ekskl. moms fra A.P. Møller Fonden til et kompetenceudviklingsforløb over 4 år, som netop skal styrke skolernes muligheder for at tilrettelægge meningsfulde fællesskaber for en bred børnegruppe.
Kompetenceudviklingsforløbet indeholder workshops for alle medarbejdere på skolerne en gang årligt og 5 årlige vidensdage med deltagelse af skolernes ledere og nogle medarbejdere fra hver skole og fra PPR, som bliver "ambassadører", der skal bringe viden i spil sammen med kolleger på skolerne.
De 4 kerneelementer i indsatsen er:
- Fællesskabende didaktikker
- Mentalisering
- Co-teaching
- Specialpædagogik
På udvalgsmødet udfoldes værdien af fællesskaber og fællesskabende didaktikker som omdrejningspunkt for de professionelles læring og kompetencer samt elevernes læring og trivsel.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
84. Afrapportering på centrale udmeldinger på kommunikationsområdet
Sagsnummer: 2023-012859
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Social- og Boligstyrelsen udsendte d. 27. september 2022 to centrale udmeldinger til landets kommunalbestyrelser. Én vedr. punktskriftindsatser til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse og én vedr. tegnsprogsindsatser til børn og unge med et varigt høretab.
Afrapporteringen til styrelsen sker i regi af rammeaftalen. Afrapporteringerne er godkendt på møder i Socialdirektørforum, K22 og KKR Syddanmark i maj/juni 2023 og sendt til Social- og Boligstyrelsen ultimo juni 2023 med forbehold for politisk godkendelse i de enkelte kommuner i Syddanmark.
Afrapporteringerne behandles på mødet i Skoleudvalget samt i Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på politisk godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender ”Afrapportering punktskriftindsatser til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse” og ”Afrapportering tegnsprogsindsatser til børn og unge med et varigt høretab”.
Sagsbeskrivelse
Social- og Boligstyrelsen har kompetence til at udmelde målgrupper og særlige indsatser til kommunerne, hvis det vurderes, at der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommuner og regioner for at sikre og videreudvikle den mest specialiserede indsats.
Social- og Boligstyrelsen kan komme med en såkaldt central udmelding, hvis det vurderes, at der er risiko for en uhensigtsmæssig afspecialisering i kommuner og regioner, eller hvis det vurderes, at de nødvendige indsatser og tilbud til en målgruppe ikke eksisterer.
Hovedkonklusioner
I forhold til tegnsprogsindsatser for børn og unge med et varigt høretab er hovedkonklusionen, at målgruppen er meget lille. Opgaverne omkring børn og unge med varigt høretab varetages af PPR-ene som samarbejder med de højt specialiserede tilbud CFH Fredericiaskolen og Center For Døve samt Høreklinikkerne på AUH og OUH.
Det er vigtigt at fastholde specialiserede tilbud til målgruppen, og at tilbuddene fortsat kan tilrettelægge indsatserne og tilpasse kapaciteten. Der er i de syddanske kommuner ingen planer om at ændre på tilrettelæggelsen af indsatserne for børn og unge med tegnsprogsbehov.
I forhold til punktskriftindsatser til børn og unge med alvorlig synsnedsættelse er hovedkonklusionen, at der i kommunerne i Syddanmark er en stor tilfredshed med de eksisterende og velfungerende samarbejder såvel kommunalt, regionalt og med de landsdækkende institutioner. Fire kommunikationscentre løser opgaven for kommunerne i Syd- og Sønderjylland og ét center løser opgaven for kommunerne på Fyn og omkringliggende øer.
Målgruppen for punktskriftindsatser er meget lille og derfor er det nødvendigt med en samlet koordineret indsats, der sikrer et fagligt miljø med kritisk masse. På nationalt plan skal de lokale/regionale indsatser og praksis kunne suppleres med ydelser fra en eller flere højt specialiserede leverandører, der i samarbejde med de lokale aktører kan bidrage til udredning, afprøvning, tildeling og undervisning af børn, unge og voksne. Tilbuddet skal kunne levere undervisningsforløb for blinde, pårørende og fagpersoner.
For begge målgrupper finder Socialdirektørforum, at der aktuelt er tilstrækkelig grad af koordination og samarbejde i forhold til anvendelse og opretholdelse af det fornødne udbud af højt specialiserede indsatser. Der henvises til relevante lands-/landsdelsdækkende tilbud, hvis barnet/den unge har behov for indsatsen.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.