Referat for Social- og Sundhedsudvalget møde den 12. oktober 2023
121. Sundhedsaftalen, godkendelse
Sagsnummer: 2022-017184
Sagsbehandler: Iben Lykke Ernlund Eggertsen
Præsentation
Sundhedssamarbejdsudvalget har godkendt Sundhedsaftalen 2024-2027 og sender den nu til godkendelse i de 22 kommuner og regionsrådet i Region Syddanmark med frist d. 15. november 2023.
Forvaltningen foreslår
- At Sundhedsaftalen 2024-2027 godkendes
- At Social- og Sundhedsudvalget indstiller til godkendelse ved Økonomiudvalg og Byråd
Sagsbeskrivelse
SAGSFREMSTILLING
Baggrund
Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsnet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedssamarbejdsudvalget har til opgave at udarbejde et udkast til Sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen skal indsendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen i december 2023.
Udarbejdelsen
Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af en inddragende proces, som startede i efteråret 2022.
Udarbejdelsen af den kommende sundhedsaftale tog sit afsæt i den eksisterende Sundhedsaftale samt Sundhedsprofilen 2021. I det efterfølgende arbejde med Sundhedsaftalen er udkast blevet forelagt Sundhedsklyngerne, der har givet input til visioner og grundprincipperne for Sundhedsaftalen 2024-2027.
Indhold
Sundhedsaftalen 2024-2027 er bygget op omkring de politiske visioner, målsætninger og grundprincipper, som Sundhedssamarbejdsudvalget har valgt at prioritere på baggrund af de udfordringer, vi står overfor med fokus på at prioritere indsatser og områder, der skaber mest værdi for borgerne.
Den overordnede vision for Sundhedsaftalen er at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Derudover indeholder udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 fire underliggende visioner:
- Vi samarbejder om børn og unges mentale trivsel
- Vi samarbejder om flere sunde leveår via sundhedsfremme og forebyggelse med særligt fokus på børn og unge
- Vi samarbejder om at skabe sammenhæng
- Vi samarbejder om at skabe gode overgange
Sundhedsaftalen 2024-2027 bygger videre på et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.
Indarbejdelse af høringssvar
Aftalen var i høring fra den 9. maj til den 9. august, og der kom i alt 43 høringssvar. Der er indkommet 43 høringssvar fra kommuner, region og interesseorganisationer. Høringssvarene gav anledning til mindre justeringer i den endelige sundhedsaftale.
Af høringssvarene fremgår det, at der generelt er stor tilfredshed med den inddragende proces, som har ligget til grund for udarbejdelsen af høringsudkastet til Sundhedsaftalen 2024-27 samt de overordnede visioner og fokusområder.
En række høringsparter, der udtrykker ønske om at indgå i et tættere tværsektorielt samarbejde med henblik på at løse nogle af de udfordringer, vi står over for. Der henvises her til det fulde overblik over høringssvar på regionens hjemmeside: https://hoering.rsyd.dk/Webpublicering/Publicering?hoeringid=61687630-f3fc-4ef3-838f-aa0c9a00b929
En del af høringssvarene efterspørger en tydeliggørelse af organiseringen under sundhedsaftalen. Det er tanken, at Sundhedsaftalen 2024-2027 skal være en politisk aftale og ikke et administrativt dokument. Den administrative organisering, der har til formål at implementere aftalen, vil derfor fremgå af det Administrative Tillæg, som udarbejdes sideløbende med Sundhedsaftalen 2024-2027. Det Administrative Tillægs funktion er at beskrive, hvordan målene i sundhedsaftalen skal indfries, herunder hvilken organisering der skal understøtte det, hvorfor disse informationer undlades i den politiske aftale. Kommunerne inddrages via Sundhedsdirektørkredsen i udarbejdelse af Det Administrative Tillæg samt når organiseringen skal evalueres.
Børn og unge
Der har været et ønske fra flere høringsparter om, at børn og unge fremhæves som en målgruppe, der er særligt fokus på, under visionsområdet omkring sundhedsfremme og forebyggelse, hvilket Sundhedssamarbejdsudvalget har imødekommet. I det videre arbejde med visionsområdet påkræves der tæt og koordineret samarbejde på tværs af flere forvaltninger og udvalg, for at visionen understøttes og synliggøres i det lokale arbejde. Dertil kommer samarbejdet med såvel regionen som tværkommunalt.
Proces
Den endelige version af Sundhedsaftalen 2024-27 forventes godkendt i Sundhedssamarbejdsudvalget d. 11. december 2023. Herefter sendes den til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.
Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil, som ovenfor beskrevet, blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet af Strategisk Sundhedsstyregruppe i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring, men kommunerne inddrages i processen via Sundhedsdirektørkredsen.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Sundhedsaftalen 2024-2027 til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse
Behandlingsplan
Bilag
122. Budgetopfølgning pr. 30.09.2023 - Social- og Sundhedsudvalget
Sagsnummer: 2023-001599
Sagsbehandler: Lasse Roslind
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen, udarbejdet en budgetopfølgning pr. 30. september 2023 på Social- og Sundhedsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgningen pr. 30. september 2023.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen udarbejdet en budgetopfølgning pr. 30. september 2023 på Social- og Sundhedsudvalgets område. Social- og Sundhedsudvalget har et samlet oprindeligt driftsbudget på 767,932 mio. kr. Området har et korrigeret anlægsbudget på 45,465 mio. kr.
I forhold til driften forventes der pr. 30. september 2023 et samlet merforbrug på 23,966 mio.kr. i forhold til det korrigerede budget uden over-/underskud. Merforbruget er steget med 0,805 mio. kr. sammenlignet med budgetopfølgningen pr. 31. august 2023. Ændringerne fremgår af nedenstående tabel.
Drift i alt (i mio. kr.) |
Afvigelse 31.05.2023 |
Afvigelse 30.06.2023 |
Afvigelse 31.08.2023 |
Afvigelse 30.09.2023 |
Ændring fra 30.08.2023 |
Senior og Sundhed |
16,457 |
16,281 |
15,859 |
16,153 |
0,294 |
Social og Psykiatri |
8,875 |
6,698 |
7,302 |
7,813 |
0,511 |
Kvalitet og Sammenhæng |
3,699 |
2,401 |
0 |
0 |
0 |
I alt |
29,030 |
25,380 |
23,161 |
23,966 |
0,805 |
I forhold til anlæg forventes der på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 27,786 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget, inklusiv overførte anlægsmidler fra 2022. Merforbruget er på 42,012 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
Det er som en del af budgetforliget for 2024 besluttet at iværksætte en række ekstra anlægsinitiativer, samt til at fremrykke nogle af de anlægsinvesteringer, der var planlagt til udførelse i 2024-2027. På Social- og Sundhedsudvalgets område afsættes der midler til køb af lokaler til Nærhospitalet samt midler til første etape af ombygningen af det gamle sygehus. Der etableres derudover en ekstra sygeplejeklinik i Strib, nyt WIFI på plejehjemmene og produktionen af varm mad til plejehjemsbeboerne omlægges. Forholdene for demente i Skovgades Plejehjem forbedres ved ny demensindretning og der implementeres ny velfærdsteknologi.
De væsentligste afvigelser og opmærksomhedspunkter på driften er beskrevet nærmere i vedlagte notat.
Økonomi
Se vedlagte bilag
Høring
Ingen Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
OK med 6 budgetopfølgninger fremover.
Behandlingsplan
Bilag
123. Anlægsregnskab for renovering af Blåregnen (afd.2)
Sagsnummer: 2021-007103
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Renovering af ældreboligerne i afdeling Blåregnen på Vestre Hougvej er afsluttet og anlægsregnskabet fremlægges til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At anlægsregnskabet, som udviser et samlet forbrug på 2.287.173 kr. godkendes.
- At det uforbrugte rådighedsbeløb på 737.827 kr. tilbageføres til afdelingens henlæggelser. Anlægsbevilling og rådighedsbeløb nedskrives tilsvarende.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har en målsætning om at tilvejebringe gode rammer for kommunens ældre borgere.
Der har i perioden fra 2021-2023 pågået en renovering af Blåregnen, afdeling 2, hvor de gamle udtjente trævinduer og døre i indgangspartiet er blevet udskiftet med nye træ/alu facade partier.
Der er herudover monteret elektronisk adgangskontrol.
Byggeopgaven har været styret af Boligkontoret Danmark, som varetager administrationen af kommunens ældreboliger.
Økonomi
Projektet henhører under det brugerfinansierede område og renoveringsprojektet er finansieret af indeholdte henlæggelser i den opkrævede husleje.
Der var til projektet afsat en samlet anlægsbevilling med dertilhørende rådighedsbeløb på 3.025.000 kr.
Renoveringsopgaven er blevet gennemført til 2.287.173 kr., svarende til et mindreforbrug på projektet på 737.826 kr.
Baggrunden for mindreforbruget er, at de stigende byggepriser ikke er blevet realiseret i det omfang, der var forventet.
Da rådighedsbeløbet til anlægsprojektet er finansieret fra afdelingens henlæggelser, tilbageføres det overskydende beløb til henlæggelseskontoen.
Anlægsbevilling og rådighedsbeløb nedskrives i overensstemmelse hermed.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Boligkontoret Danmark, som har administrations- og vedligeholdelsesopgaven på ældreboligerne, har foretaget en klimaberegning på det aktuelle anlægsforslag.
Renoveringsopgaven indebærer, at vinduerne udskiftes fra 2 lags termoruder til 3-lags energiruder.
Udskiftningen bibringer en beregnet varmebeparelse på 13.860 kroner årligt, svarende til en CO2-reduktion på 8,4 ton CO2 pr. år.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
124. Anlægsregnskab og låneoptagelse til renovering af ældreboliger, Gelsted Plejehjem
Sagsnummer: 2021-009068
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag omhandler afsluttende anlægsregnskab for renoveringen af ældreboliger på Gelsted Plejehjem, Tårupvej og låneoptagelse i forlængelser heraf.
Forvaltningen foreslår
- At anlægsregnskabet, jf. bilag 1, for renoveringen af ældreboligerne på Gelsted Plejehjem, Tårupvej, godkendes.
- At der optages et kommunekreditlån med fast rente på 2.193.823 kr. til finansiering af renoveringen af ældreboligerne på Gelsted Plejehjem, Tårupvej.
- At der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til låneoptagelse på 2,194 mio. kr. i 2023. Bevillingen dækkes over en årrække af beboerne via huslejen.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte den 6. september 2021 at igangsætte en renovering af ældreboligerne beliggende ved Gelsted Plejecenter på Tårupvej.
Da der var tale om et uopsætteligt udbedringsbehov, som kun delvist kunne dækkes af henlæggelserne under langtidsplanlægningen.
I forbindelse med Ejendomscenterets tekniske gennemgang blev det konstateret, at facaderne ikke var tætte. Der blev derfor igangsat et udbedringsarbejde, som omfattede følgende:
- Opretning af bagud vinklet facader, for korrekt konstruktionsløsning.
- Udskiftning af facadepartier og bærende stolper i konstruktionen grundet nedbrud af råd.
- Ny solafskærmning
- Opretning af sokler og affugtning her af.
- Reetablering af indvendige overflader efter opretning af facaden.
Anlægsarbejdet er nu afsluttet, hvilket betyder, at regnskabet kan opgøres og lånefinansieringen kan hjemtages.
Den samlede anlægsbevilling til projektet udgjorde 3,447 mio. kr., hvoraf 1,000 mio. kr. finansieres fra opsparede henlæggelser, mens resten finansieres med låneoptagelse.
Som det fremgår det til sagen vedhæftede anlægsregnskab i bilag 1 udgjorde den faktisk realiserede anlægsudgift 3,194 mio. kr. mod budgetlagt 3,447 mio. kr. Der er således realiseret et mindreforbrug på 0,253 mio. kr.
Den fornødne låneoptagelse til projektet udgør således 2,194 mio. kr.
Økonomi
Det skal bemærkes, at der jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. er automatisk låneadgang til udbedringsarbejder m.v. i kommunale almene ældreboliger jf. §91 stk. 8. og §92 stk. 3 jf. §96., udgiften til ekstraordinære renoveringsarbejder i kommunale ældreboliger jf. § 98, stk. 2 samt udgiften til udbedring af byggeskader i kommunale ældreboliger efter samme lovs § 157, stk. 1 og 2.
Forbedringsarbejderne giver anledning til en mindre stigning i de ældres husleje, som er godkendt på ekstraordinært beboermødet den 28. juni 2021.
For at sikre beboerne en stabil husleje optages lånet med fast rente. Den indikative låneberegning fra Kommunekredit pr. 02.10.2023 for et KK Fast annuitetslån med hovedstol på 2.193.823 kr. viser, at lånet forventes at få en rente på 3,77%, svarende til en årlig ydelse på 121.644 kr.
Låneydelsen overstiger ikke den forudsatte udgift i huslejeberegningen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
Lukkede sager
125. Eventuel prisfremskrivning af faste §18-tilskud
Beslutning
Godkendt.
Udvalget bakker op om, at hele §18-området prisfremskrives
126. Orientering
Beslutning
- Udvalget drøftede orientering om omprioritering af anlægsmidler til den 5. hjemmeplejegruppe i Strib på Rudbækhøj.
Udvalget bakkede op om tilgangen.
I 3. budgetopfølgning (november) orienteres om flytning af anlægsmidler, svarende til 1,858 mio. kr.
- Der udarbejdes et kort notat omkring Nærhospital til udvalget.