Referat for Teknisk Udvalg møde den 09. april 2024
212. 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Teknisk Udvalg
Sagsnummer: 2024-003771
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning for Teknisk Udvalgs område pr. 31. marts 2024.
Forvaltningen foreslår
- At Teknisk Udvalg godkender 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 som forelagt.
Sagsbeskrivelse
Drift:
Teknisk Udvalg har i 2024 et oprindeligt driftsbudget på 116,314 mio. kr.
Det er forvaltningens forventning, at driften vil udvise et samlet mindreforbrug på 0,228 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Budgetafvigelsen sammensættes af et merforbrug på 0,672 mio. kr. til drift af Vej, trafik og rekreative områder, og et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. til drift af Bygningsvedligehold og byudvikling.
Anlæg:
Teknisk Udvalg har i 2024 et korrigeret anlægsbudget på 77,753 mio. kr. ekskl. jordforsyning. Derudover er der et korrigeret nettobudget til jordforsyning på 66,251 mio. kr.
Budgettet fordeler sig på følgende 3 politikområder:
- Vej, trafik og rekreative områder har et korrigeret anlægsbudget på 45,291 mio. kr., der fordeler sig på 28 projekter.
- Bygningsvedligehold og byudvikling har et anlægsbudget 32,462 mio. kr., der fordeler sig på 14 projekter.
- Jordforsyning har et anlægsbudget på 66,251 mio. kr. fordelt på 36 projekter.
Forvaltningen forventer et samlet mindreforbrug på anlæg ekskl. jordforsyning på 18,819 mio. kr. og et mindreforbrug på jordforsyning på 20,661 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget med overførte anlægsmidler. Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at projekterne holdes indenfor den afsatte anlægsøkonomi.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 1. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
213. Ansøgning om dispensation fra lokalplan 12, Sommerhusområde i Føns
Sagsnummer: 2023-018177
Sagsbehandler: Otto Bastian B. Thomsen
Præsentation
Forvaltningen har fra ejeren af Holmevej 6 i Føns modtaget en ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 12, Sommerhusområde i Føns, med henblik på at kunne genopføre et sommerhus med en forhøjet sokkel.
Teknisk Udvalg skal, efter endt nabohøring, nu tage stilling til om Middelfart Kommune skal meddele dispensation fra lokalplan nr. 12 og fastlægge principperne for udarbejdelse af et administrationsgrundlag for lokalplanområdet.
Forvaltningen foreslår
Forvaltningen foreslår, at
- Udvalget meddeler dispensation fra §6.4 i lokalplan nr. 12, Sommerhusområde i Føns, og
- at udvalget træffer beslutning om, at igangsætte udarbejdelsen af et administrationsgrundlag for dispensation til forøgelse af facadehøjden til 4 meter indenfor lokalplanens delområde III.
Sagsbeskrivelse
I Januar 2023 ansøgte ejerne af Holmevej 6 om dispensation fra lokalplan 12, Sommerhusområde i Føns, med henblik på at kunne opføre et nyt sommerhus med en forhøjet sokkel. Ejerne begrunder ønsket om en dispensation fra lokalplanen med, at stormfloden i oktober 2023 afstedkom store skader på deres sommerhus, og at man derfor ønsker at klimasikre et nyt sommerhus på grunden.
Ejerne ønsker dispensation fra lokalplanens § 6.4, der angiver, at bygningens facadehøjde må etableres med en maksimal facadehøjde på 3 meter målt fra terræn. Ejerne ønsker at opføre et sommerhus med en sokkel på 1,25 meter for at sikre ejendommen mod fremtidige klimahændelser, hvorfor en øget facadehøjde er nødvendig, for at der kan etableres døre i bygningen.
Dette betyder, at ejerne ønsker dispensation fra lokalplanens § 6.4 med henblik på at kunne opføre et sommerhus med en samlet facadehøjde på 4 meter, da en øget facadehøjde muliggør etablering af et fundament op til kote 2,6. Ejer ønsker at etablere soklen, således den fremstår trappeseret - Se bilag 1.
Ejeren ønsker ikke at fravige fra lokalplanens øvrige bestemmelser, herunder lokalplanens fastsatte maksimale bygningshøjde på 7 meter.
Forvaltningens vurdering
Forvaltningen vurderer, at ønsket om dispensation fra lokalplan nr. 12 kan imødekommes uden at det omkringliggende landskab påvirkes visuelt, ved en forøgelse af facadehøjden. Denne vurdering beror på, at der med dispensationen ikke fraviges fra lokalplanens maksimalt tilladte bygningshøjde. Det vurderes i denne sammenhæng, at etablering af en trappeseret sokkel jf. bilag 1, vil bevirke, at soklens visuelle udtryk i mindre grad vil fremstå som en markant del af bygningens facade.
Det er endvidere forvaltningens vurdering, at dispensationen ikke vil afstedkomme risiko for indbliksgener for naboejendommene, da den gældende lokalplan giver mulighed for udnyttelig tagetage.
Endelig er det forvaltningens vurdering - såfremt der meddeles dispensation fra lokalplanen - at der bør udarbejdes et administrationsgrundlag, der anskueliggør for ejerene af sommerhusene i delområde III, at Middelfart Kommune er sindet at meddele dispensation fra lokalplanens §6.4 mhp. etablering af forhøjet sokkel. I denne sammenhæng vurderer forvaltningen, at en dispensation fra gældende lokalplanbestemmelse vedr. facadehøjden vil danne en præcedens, hvilket skal begrundes og beskrives i et administrationsgrundlag.
I forlængelse af ovenstående vurderes det endvidere, at administrationsgrundlaget ikke bør omfatte sommerhusene inden for lokalplanens delområde II, da ejerne af disse bygninger, jf. lokalplanens §6.2, ikke kan forvente meddelt tilladelse til udvidelse af bestående eller opførelse af nye sommerhuse ligesom ejerne ikke kan påregnes tilladelse til genopførelse på samme sted, såfremt et sommerhus nedbrænder eller på anden måde ødelægges.
Økonomi
Ingen relevans.
Høring
I forbindelse med at dispensationsansøgningen var i høring, fra d. 24. januar 2024 til d. 7 februar 2024, modtog forvaltningen i alt to høringssvar, hvoraf et af høringssvarene var fra en borgergruppe fra Føns.
I begge høringssvar blev det tilkendegivet, at man ikke ønsker at give mulighed for at boligerne indenfor sommerhusområdet kan bygges højere. Forvaltningen vurderer på baggrund af disse høringssvar, at der ikke skal foretages justeringer i en eventuel dispensation fra lokalplan nr. 12, da dispensationsansøgningen ikke rummer et ønske om at fravige fra lokalplanens fastlagte maksimale bygningshøjde.
Udarbejdelsen af et administrationsgrundlag vil skulle sendes i høring indenfor lokalplanens delområde II.
Klima & bæredygtighed
Med dispensationen fra lokalplanens §6.4 får ejeren af sommerhuset på Holmevej 6 mulighed for at klimasikre sit sommerhus.
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
214. Ansøgning om landzonetilladelse til lovliggørelse af forsamlingslokaler og gårdbutik samt 2 mindre tilbygninger på Strib Landevej 108, 5500 Middelfart
Sagsnummer: 2024-004033
Sagsbehandler: Anne Vibeke Møller
Præsentation
Ejer af Strib Landevej 108, 5500 Middelfart søger gennem Tegnestuen Arkitekten om lovliggørende landzonetilladelse til 2 forsamlingslokaler med tilhørende faciliteter samt en gårdbutik, som er indrettet i eksisterende bygninger på ejendommen. Samtidig søges der om lovliggørelse af 2 mindre tilbygninger, der er opført i tilknytning til forsamlingslokalerne.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget meddeler afslag til lovliggørelse af forsamlingslokalerne med tilhørende tilbygninger, da aktiviteten har et sådant omfang, at der i stedet bør udarbejdes en lokalplan for ejendommen.
Sagsbeskrivelse
Strib Landevej 108 er en landbrugsejendom på ca. 5,3 ha. Ejendommen blev tidligere drevet som gartneri. I 2020 blev der meddelt tilladelse til indretning af erhverv i form af liftudlejning med tilhørende kontor, lager og personalefaciliteter i nogle af ejendommens tiloversblevne driftsbygninger.
Ejer har efterfølgende uden de fornødne tilladelser indrettet 2 forsamlingslokaler med tilhørende faciliteter samt en gårdbutik i en del af virksomhedens bygninger. Derudover er der opført 2 mindre tilbygninger i tilknytning til forsamlingslokalerne. De 2 forsamlingslokaler har hver plads til 150 personer.
I en eksisterende bygning (bygning 3) er der indrettet et forsamlingslokale på 281 m² med tilhørende anretter køkken på 42 m². I det ene hjørne af forsamlingslokalet er der indrettet en mindre gårdbutik.
I en anden eksisterende bygning (bygning 7) er der indrettet et forsamlingslokale på 262 m² med tilhørende køkken på 66 m². Hertil kommer et gangareal på 145 m², der fungerer som adgang til begge forsamlingslokaler og til gårdbutikken.
Der er opført en mindre tilbygning i form af et vindfang på 25 m² i forlængelse af gangarealet mod øst. Den anden tilbygning er opført på nordsiden af bygning 7, hvor der tidligere var en overdækning. Her er der opført en tilbygning på 117 m², der er indrettet som indgang og lounge.
Samlet set (inklusiv tilbygninger) er der tale om et areal på ca. 1.000 m², der er indrettet til forsamlingslokaler med tilhørende faciliteter. Ansøger oplyser, at lokalerne vil kunne benyttes inden for tidsrummet kl. 08:00 - 23:00 på alle hverdage og forventes udlejet én gang om ugen. Lokalerne skal også anvendes til festlokaler men vil ikke blive benyttet i weekender og på helligdage.
Fra gårdbutikken skal der sælges egen produktion af dyrkede drivhusprodukter samt kvalitetsprodukter fra andre gårdbutikker, lokalt forankrede produkter, brugskunst og mindre møbler af dansk design.
Ansøger nævner, at forsamlingslokalerne vil kunne anvendes til en række formål, herunder møder, mini-messer og events og dermed vil styrke tiltrækningen af kunder og erhvervsdrivende i kommunen. Den centrale beliggenhed på Strib Landevej, tilgængeligheden fra motorvejen og den rummelige kapacitet understreger gode muligheder for positiv effekt.
Der agtes etableret yderligere parkeringsareal ud mod Strib Landevej, således at der vil være plads til ca. 120 biler. Ansøger bemærker, at parkeringsarealet kan udvides, da der er flere græsarealer, som kan benyttes.
Området
Ejendommen ligger i det åbne land ca. 350 m nordvest for Staurby. Ejendommen ligger inden for kystnærhedszonen i en afstand af ca. 1,5 km fra kysten.
Ejer af Strib Landevej 108 ejer ligeledes den nærmeste naboejendom på Strib Landevej 110. Herudover er der godt 200 m til den nærmeste nabobeboelse, som ligger på Strib Landevej 107.
Forvaltningens bemærkninger
Ejendommen ligger i landzone og uden tilknytning til bymæssig bebyggelse. Forvaltningen finder, at aktiviteten har et sådant omfang, at der ikke bør meddeles landzonetilladelse, men at aktiviteten i stedet bør henvises til et område i byzone, der gennem planlægningen er udlagt til formålet.
Det kan dog tale for en tilladelse, at aktiviteten hovedsagelig er indrettet i eksisterende bygninger, men det vil ikke kunne undgås, at aktiviteten vil medføre mere trafik til og fra ejendommen og dermed også mere støj. Der vil ligeledes skulle indrettes yderligere parkeringsarealer på grunden.
En eventuel lovliggørelse af forsamlingslokalerne på baggrund af en landzonetilladelse vil derimod kunne danne præcedens i forhold til lignende ønsker om at indrette forsamlingslokaler i det åbne land.
Såfremt der meddeles en lovliggørende landzonetilladelse til den ændrede anvendelse til forsamlingslokaler, bør det være under forudsætning af,
- at parkering holdes på egen grund,
- at der etableres afskærmende beplantning mellem p-pladsen og Strib Landevej,
- at lokalerne ikke anvendes i weekender og på helligdag, og
- at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser overholdes.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget ønsker, at forvaltningen går i dialog med ansøger, inden forvaltningen træffer en afgørelse.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
215. Ansøgning om landzonetilladelse til lovliggørelse af søjle-/bjælkekonstruktion på Skrillinge Strand 82, 5500 Middelfart
Sagsnummer: 2023-018293
Sagsbehandler: Anne Vibeke Møller
Præsentation
Ejer af Skrillinge Strand 82, 5500 Middelfart søger om landzonetilladelse til lovliggørelse af en søjle-/bjælkekonstruktion, der er opført i forlængelse af det eksisterende sommerhus mod syd.
Forvaltningen foreslår
- At udvalgt meddeler afslag efter planlovens landzonebestemmelser til lovliggørelse af søjle-/bjælkekonstruktionen, da konstruktionen og sommerhuset visuelt fremstår som ét samlet element i landskabet, og konstruktionen dermed får sommerhuset til at syne markant større end, hvad der almindeligvis kan godkendes i området. Det ansøgte findes derfor at være i strid med planlovens landskabsbevarende formål.
Sagsbeskrivelse
Skrillinge Strand 82 er en sommerhusgrund på 1.910 m². Grunden ligger inden for en række af bebyggede sommerhusgrunde, der alle ligger i landzone.
Området grænser mod vest til Lillebælt og er mod øst afgrænset af golfbanen. Området er i kommuneplanen udpeget som bevaringsværdigt landskab og større sammenhængende landskab inden for kystnærhedszonen. Strandbeskyttelseslinjen er det pågældende sted reduceret, således at en bræmme på ca. 35 meter omkring bebyggelsen er undtaget bestemmelserne om strandbeskyttelseslinjen.
Forvaltningen meddelte i 2021 landzonetilladelse og efterfølgende byggetilladelse til opførelse af et nyt sommerhus på 100 m² med tilhørende overdækkede terrasser på henholdsvis 36 m² og 12 m² på Skrillinge Strand 82.
Ejer har efterfølgende uden hverken landzonetilladelse eller byggetilladelse opført en åben søjle-/bjælkekonstruktion på ca. 35 m² og ca. 3,6 m høj. Konstruktionen er opført i forlængelse af sommerhuset mod syd. Søjle-/bjælkekonstruktionen er opført i samme materialer som sommerhuset. Det fremgår af ansøgningen, at formålet med søjle-/bjælkekonstruktionen er at markere terrassearealet.
Søjle-/bjælkekonstruktionen er opført i en afstand af 2,75 m fra naboskel mod Skrillinge Strand 84. Forvaltningen har tidligere foretaget en helhedsvurdering for skelafstande på Skrillinge Strand, da en del af sommerhusene er placeret nærmere skel end 5,0 m. I forbindelse med opførelse af det nye sommerhus på Skrillinge Strand 82 stillede forvaltningen derfor krav om, at sommerhuset blot skulle overholde en afstand på 3,5 m til skel.
Der er endnu ikke taget stilling til, om der kan forventes tilladelse til en mindre skelafstand end 3,5 m.
Nabobemærkninger
Naboen mod syd (Skrillinge Strand 84) har gennem sin advokat indsendt nabobemærkninger til ansøgningen om lovliggørelse af søjle-/bjælkekonstruktionen.
I forhold til konstruktionens placering tættere på skel end 3,5 m er det naboens opfattelse, at det vil medføre gener i form af støj og mindre privatliv, da det må forventes, at konstruktionen fremadrettet vil blive anvendt til opholdsmiljø. Herudover blokerer/spærrer konstruktionen for naboens udsyn mod nordvest. Naboen finder, at konstruktionen påvirker herlighedsværdien af naboens ejendom på grund af konstruktionens meget bombastiske karakter, der bliver væsentligt forstærket af konstruktionens placering tæt på skel. Hvis konstruktionen havde fremgået af det oprindelige tegningsmateriale, havde naboen gjort indsigelse mod konstruktionen fra start.
Naboens advokat bemærker, at konstruktionen fremstår voldsomt stor, og som en direkte forlængelse af det eksisterende byggeri, således at byggeriet samlet set fremstår som væsentligt større end de tilladte 100 m². Det er advokatens vurdering, at den pågældende konstruktion ikke har karakter af en pergola men derimod fremstår som en integreret del af byggeriet, hvilket tydeligt ses ved, at konstruktionen ikke er fritstående, men at overliggeren derimod er en videreførelse af den, der indgår i byggeriets facade. Denne er i øvrigt meget fremtrædende og karakteristisk for det samlede byggeri.
Advokaten bemærker, at konstruktionen er udført således, at der med lethed på et senere tidspunkt kan etableres vægge af glas eller lignende i konstruktionen, der udtryksmæssigt udgør en forlængelse af facaden.
Sommerhus og søjle-/bjælkekonstruktion fremstår som et samlet byggeri og dermed en reel forøgelse af de tilladte 100 m² bolig. Konstruktionen medfører, at byggeriet syner voldsomt i forhold til de omkringliggende sommerhuse, og at byggeriet herudover lukker af for udsigten til vandet for de færdende på Skrillinge Strand.
Hvis byggerier i en størrelsesorden som opført på Skrillinge Strand 82 tillades, vil områdets karakter ændres, så det ikke længere fremstår med udsigt til havet for de forbipasserende i området. Dette vil bidrage til en negativ påvirkning af de landskabelige værdier, miljøet og karakteren af miljøet og området Skrillinge Strand.
Ansøgers bemærkninger til nabobemærkningerne
Ansøger bemærker, at det er tilladt at opføre sekundær bebyggelse i en afstand fra 2,5 - 5 meter fra skel, såfremt konstruktionen ikke er integreret under samme tagkonstruktion. Da søjle-/bjælkekonstruktionen efterfølgende er monteret på den eksisterende facade, anser ansøger byggeretten for værende overholdt. Ansøger tilføjer, at der er monteret et højt hegn i skel mellem de to ejendomme, der sikrer evt. indbliksgener og derved også evt. lyd. Med hensyn til at konstruktionen skulle påvirke herlighedsværdien af naboejendommen bemærker ansøger, at designet af bygningen er et privat anliggende, når designet ellers overholder bygningsreglementets krav.
Ansøger bemærker, at bygningsmassen gerne må være større end 100 m², da 100 m² reglen kun omhandler boligarealet og derved ikke den ansøgte konstruktion. Ansøger er enig i, at konstruktionen ikke kan kategoriseres som en pergola men derimod som en søjle-/bjælkekonstruktion. Ansøger finder, at søjle-/bjælkekonstruktionen kan ligestilles med en udestue eller overdækning, der er bygget ind på sommerhuset.
Ansøger bemærker, at hvis konstruktionen i fremtiden skal ændres til en lukket væg af glas, kræver det en tilsvarende ny landzonetilladelse. Det er derfor ikke relevant for denne ansøgning.
Ansøger nævner, at konstruktionen består af søjler og bjælker, hvilket ikke begrænser udsynet til vandet eller fra vandet mod den bagvedliggende natur. Bygningens bredde inkl. bygningens sekundære bygningsdele udgør efter ansøgers vurdering ikke en væsentlig forøgelse i forhold til det, der for området betragtes som normalt.
Ansøger finder, at udsigten fra Skrillinge Strand til havet for nuværende er uændret af konstruktionen. De smalle grunde i området har typisk den udfordring, at husene inkl. sekundær bebyggelse bliver meget brede på grundene. Dette gør sig også gældende på naboens grund på Skrillinge Strand 84.
Ansøger bemærker, at konstruktionen ikke ændrer på de landskabelige værdier og miljø for området, da der allerede er tæt bebyggede grunde, som skygger for udsigten til havet.
Forvaltningens bemærkninger
Det er forvaltningens vurdering, at søjle-/bjælkekonstruktionen visuelt fremstår som en bygning, uanset at konstruktionen er uden tag.
Da konstruktionen er bygget ind på sommerhuset, finder forvaltningen, at konstruktionen og sommerhuset visuelt fremstår som ét samlet element i landskabet. Søjle-/bjælkekonstruktion får således sommerhuset til at syne større end de tilladte 100 m².
Ansøger bemærker, at bygningsmassen gerne må være større end 100 m², da 100 m² reglen kun omhandler boligarealet og derved ikke den ansøgte konstruktion. Forvaltningen skal her til bemærke, at da konstruktionen fremstår som en integreret del af sommerhuset, er det forvaltnings vurdering, at konstruktionen skal medregnes til sommerhusets bruttoareal.
I området ved Skrillinge Strand, hvor der er tale om et område i landzone, der har sommerhuslignende karakter, tillades der som udgangspunkt ikke sommerhuse større end max. 100 m². Forvaltningen finder således, at der ikke er grundlag for at tillade den ansøgte konstruktion, der vil få sommerhuset til at syne unødigt stort i det kystnære landskab.
En evt. lovliggørelse af søjle-/bjælkekonstruktionen vil i øvrigt kunne medføre præcedens i forhold til lignende ønsker på de øvrige sommerhusgrunde, hvilket på sigt vil ændre områdets karakter.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
216. Grundfortælling om Middelfart Marina - Marina for alle
Sagsnummer: 2023-013562
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
I forbindelse med marinaplanen er der udarbejdet en grundfortælling om, hvad Middelfart Marina skal være i fremtiden.
Forvaltningen foreslår
- At grundfortællingen drøftes.
Sagsbeskrivelse
Arbejdet med marinaplanen skrider frem, og resultaterne af mange års drøftelser begynder at være synlige på marinaen.
For at få sat ord på, hvad Middelfart Marina - Marina for alle i fremtiden, skal være og markedsføres på, er der udarbejdet en grundfortælling for området.
Ved udarbejdelse af fortællingen er der blevet gennemført interview med foreningerne og erhvervsdrivende på marinaen samt administrationen omfattende både anlægsdelen, kulturdelen og Brobygning Middelfart.
Grundfortællingen har været forelagt styregruppen for Marina for alle, for at få deres input inden politisk behandling.
Bemærkninger fra styregruppen var, at der ønskes flere lokale billeder på fortællingen, og at der i forbindelse med markedsføring benyttes forskellige udpluk fra grundfortællingen målrettet den konkrete målgruppe.
Økonomi
-
Høring
Grundfortællingen har været drøftet med styregruppen for Marina for alle.
Klima & bæredygtighed
-
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
217. Ekspropriation af færdselsret på Tømmervej 3
Sagsnummer: 2023-006257
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
Der har været afholdt åstedsforretning på ejendommen Tømmervej 3, matr.nr. 10ck, Gelsted By, Gelsted, den 20. februar 2024. Ekspropriationen vedrører ophævelse af servitutrettighed til færdsel på ejendommen til afhentning af afgrøder fra den tilstødende mark. Færdselsretten er i konflikt med fjernvarmeudrulningen.
Det konkrete projekt vedrører fjernvarmeselskabets etablering og brug af en biomassekedel, påslag, askecontainer samt parkeringspladser, som er et led i det af kommunen godkendte varmeprojekt til grøn omstilling af gasområderne.
Indsigelsesperioden er overstået, og der kan træffes endelig beslutning om ekspropriation af færdselsretten.
Forvaltningen foreslår
- At der træffes beslutning om at ophæve servitut om færdselsret på ejendommen Tømmervej 3, matr.nr. 10ck, Gelsted By, Gelsted ved ekspropriation i henhold til § 16, stk. 1, nr. 3, og § 17 i varmeforsyningsloven, lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune afholdt den 20. februar 2024 åstedsforretning med Gelsted Fjernvarme og den berørte lodsejer. Der er ikke opnået forlig mellem parterne.
Gelsted Fjernvarme har oplyst, at selskabet har brug for at råde frit over færdselsarealet, da der skal være plads til de nye anlæg, og der vil være øget transport. Det er ifølge fjernvarmeselskabet ikke muligt at indrette sig anderledes på den smalle strimmel bag bygningerne, som på det smalleste sted er ca. 8 m. og på det bredeste ca. 11 m.
Lodsejeren gør i dag ikke brug af færdselsretten. Al færdsel til og fra marken, herunder til afhentning af afgrøder, foregår ad markoverkørsel til Tømmervej. Lodsejeren ønsker alligevel at bevare færdselsretten med henblik på et eventuelt fremtidigt behov, hvis lodsejeren skulle beslutte at byggemodne den sydlige del af arealet med henblik på anvendelse til erhverv. På grund af respektafstand til jernbanen vil der i så fald kunne være behov for færdselsretten til den nordligst beliggende del af arealet. Der foreligger dog p.t. ikke konkrete planer herom.
Kommunens landinspektør har bemærket hertil, at det er uafklaret i hvilken afstand støj- og rystelser fra jernbanen vil forstyrre et kommende erhvervsbyggeri, men Miljøstyrelsens støjkort viser en begrænset udbredelse på marken.
Parternes bemærkninger fremgår af bilag.
Økonomi
Eventuel erstatning af et tab for Gelsted Tømmerhandel i forbindelse med ekspropriation betales af Gelsted Fjernvarme.
Hvis færdselsretten ikke kan bevares, ønsker lodsejeren en erstatning på 100.000 kr., som ifølge lodsejeren svarer til udgifterne til etablering af en ny vej frem til dyrkningsjorden i tilfældet af opførsel af et erhvervsbyggeri.
Gelsted Fjernvarme har anført, at der ikke er krav på erstatning, fordi ophævelse ikke har betydning for ejendommens værdi. Der er tale om en begrænset færdselsret, der ikke er udøvet i mange år, og der er sikret godkendelse af en anden og bedre overkørsel til Tømmervej. Desuden består den gamle færdselsvej længere mod nord ud til offentlig vej Søndergade.
Idet der ikke er opnået enighed mellem parterne om erstatning, skal spørgsmålet om erstatning forelægges taksationsmyndighederne, jf. varmeforsyningslovens § 18
Høring
Hvis det besluttes at ophæve færdselsretten, vil afgørelsen herom sendes i høring til parterne.
Klima & bæredygtighed
Varmeprojektet gennemføres som led i den grønne omstilling. Fjernvarmeudrulningen sker med henblik på udfasning af gas fra boligområder.
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm og Anders Møllegaard deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
218. Køreplan for 2024/2025
Sagsnummer: 2023-013072
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
I forbindelse med skoleåret 2024/2025 er der med baggrund i ønsker fra skolerne samt den fremtidige betjening af Staurby Skov og Middelfart Marina lavet udkast til køreplan til udsendelse i høring.
Forvaltningen foreslår
- At køreplanerne sendes i høring i perioden fra 9. april til og med 30. april 2024.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med planlægning af bustransport på lokalruterne for skoleåret 24/25 er der udarbejdet et udkast til køreplaner i samarbejde med FynBus.
Ændringerne indeholder:
Kørsel til Hindsgavl Dyrehave |
Der køres fremover via Staurby Skov og Middelfart Marina, så der gives mulighed for læringsmiljøer på disse lokationer for alle kommunens daginstitutioner og skoler
|
Rute 405 |
Ny tidlig afgang kl. 12.50 fra Strib Skole pga. ændrede mødetider Kørsel via Billeshavevej Ingen kørsel via Provsteskovvej Den sene afgang kl. 16.18 nedlægges pga. for få passagerer
|
Rute 363 |
Morgenafgangen tilpasset ringetid og starter 8 min. senere Der indsættes en tidlig tur kl. 13.12 pga. ændrede mødetider Den sene afgang kl. 13.05 nedlægges pga. for få passagerer
|
Rute 372 |
Rutetilpasning på grund af nye kørselsberettigede elever
|
Rute 542 |
Rutetilpasning da der ikke længere er kørselsberettigede elever på en strækning. Der undgås derved dobbeltkørsel i Roerslev
|
Rute 541 |
Afgangstider fra Nørre Aaby Skole er tilpasset skolens ringetider
|
Ændringerne vil træde i kraft fra skolestart i august 2024.
Økonomi
Der er beregnet en besparelse på ca. kr. 62.000 pr. år i forbindelse med justeringerne.
Høring
At køreplan for 24/25 sendes i offentlig høring i perioden fra 9. april til og med 30. april 2024.
Høring sker ved skoler, uddannelsesinstitutioner, lokaludvalg, Ældreråd, Handicapråd, Ungdomsråd samt på kommunens hjemmeside.
Klima & bæredygtighed
-
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
219. Behandling af indkomne høringssvar i forbindelse med ud udarbejdelse af udeserveringsaftaler
Sagsnummer: 2023-016649
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
I forbindelse med udarbejdelse af udeserveringsaftaler har materiale for det enkelte udeserveringssted været udsendt i høring i perioden fra 7. februar til og med 15. marts 2024.
Der er indkommet 3 høringssvar i høringsperioden.
Forvaltningen foreslår
- At de indkomne høringssvar drøftes.
Sagsbeskrivelse
Der har i administrationen været arbejdet på udarbejdelse af udeserveringsaftaler for alle de kommunale arealer, der benyttes til formålet, så caféer, restauranter, pizzarier og andre med udeservering får en aftale på et areal, der må opstilles borde, stole og bænke på.
Da det ikke tidligere har været alle, der har haft en aftale på udeservering, har der været gennemført en proces med høring af nye aftaler, med henblik på aftalerne skal træde i kraft pr. 1. maj 2024.
I høringsperioden er der indkommet 3 høringssvar på det udsendte materiale.
Det drejer sig om:
- Lille Pip i Ejby der ønsker at kunne benytte et areal op langs bygningen ud på svinget ved Algade.
- Kring Chokolade i Middelfart ønsker at kunne benytte et areal op langs bygningen mod Søndergade.
- Café Razz i Middelfart ønsker tilretning og præcisering af aftalen samt ændret det foreslåede areal
Indsigelserne fremgår af bilag på sagen.
Økonomi
Ingen, da et naturligt areal langs cafeen stilles vederlagsfrit til rådighed af Middelfart Kommune.
Høring
Der er været foretaget høring i perioden fra 7. februar til og med 25. marts 2024.
Klima & bæredygtighed
-
Beslutning
Lille Pip: Forvaltningen går i dialog med henblik på, at kunne imødekomme høringssvaret.
Kring Chokolade: Forvaltningen går i dialog med henblik på imødekommelse med betingelser.
Cafe Razz: Udvalget godkender tegning ifl. bilag 1. Der sættes betingelse om afskærmning. Det offentliggøres, at bassin er offentligt areal.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
220. Rammer for lån af offentligt areal på Middelfart Marina - indkomne høirngssvar
Sagsnummer: 2022-003310
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
Der har været foretaget offentlig høring af "Rammer for lån af offentligt areal på Middelfart Marina" i perioden fra 13. til og med 27. marts 2024.
Der er indkommet 1 høringssvar.
Forvaltningen foreslår
- At "Rammer for lån/leje af kommunalt areal på Middelfart Marina" godkendes.
Sagsbeskrivelse
I foråret 2023 trådte "Rammer for lån/leje af kommunale arealer" i kraft i forbindelse med udlån/udleje af Middelfart Kommunes offentlige arealer, som kan benyttes til arrangementer.
På daværende tidspunkt var arealet foran Øster Hougvej 116 og 118 ikke medtaget på grund af de store ændringer der sker i forbindelse med udførelsen af marinaplanen.
Omdannelsen af marinaen er nu så langt, at arealerne pr. 1. maj 2024 vil kunne være omfattet af "Rammer for lån/leje af kommunale arealer" på marinaen.
På Teknisk udvalgs møde d. 6. marts 2024 blev det besluttet at sende rammerne i høring til og med 27. marts 2024.
Der er i høringsperioden indkommet 1 høringssvar. Høringssvar er vedhæftet som bilag.
Høringssvar omhandler primært støj fra arrangementer, som vil være håndteret i "Støjforskrift for Middelfart Kommune".
Økonomi
Der vil i forbindelse med kommercielle arrangementer bliver opkrævet kr. 1000,- pr. døgn pladsen er booket til arrangementer.
Høring
Der har været foretaget offentlig høring i perioden fra 7. til og med 27. marts 2024.
Klima & bæredygtighed
-
Beslutning
Godkendt.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.